Peesprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Peesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 15:09

Hallo,

Even en topic over een peesprobleem van mijn paard. Hij heeft dit nog nooit gehad (ik ben er ook niet superbekend mee) en wou graag wat ervaringen van jullie horen.
Een aantal weken geleden kwam mijn paard met een ontzettend dik been de stal uit. Heb DA gebeld en deze constateerde een peesblessure.
Meer een overrekking/overbelaste pees. Er werd geen echo gemaakt. Wel kreeg ik metacam en compagel+boxrust. Elke dag meerdere malen stappen op het harde. De dierenarts heeft het daarna nog 2x gecontroleerd en het leek mee te vallen. Hij heeft dit waarschijnlijk opgelopen in de bak/land.
Ivm met het weer en stal staan, werd mijn paard steeds drukker. Zijn voer werd aangepast.
Een paar dagen geleden is hij mij meerdere malen losgebroken aan de hand en harde ondergronden op gerend.
Tot mijn schrik was zijn been op de plaats van de pees nu erg warm en was alles een klein beetje opgezet. Ook ontdekte ik aan de binnenkant van zijn rechtervoorbeen onder op de pees (de binnenste buiger was geblesseerd) een dikke bobbel, een soort harde knikker.
Ik heb net de dierenarts gebeld en deze komt morgen weer kijken, eventueel ga ik dan volgende week naar de kliniek voor een echo.
Hij loopt niet kreupel.
ik ben toch wel heel benieuwd naar andere mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
Het weer zit ook totaal niet mee nu.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Peesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:32

Ik zou zeker een echo laten maken, alleen zo kun je zien hoe groot de schade echt is. Als je pees gescheurd is, moet je toch rekenen op zo'n negen maanden voor volledig herstel. Vraag morgen meteen om " muisjes" aan je dierenarts - dat zijn kalmerende korreltjes die je door het voer doet, als je paaard wild blijft dan is herstel niet mogelijk. Goed dat je minder voer geeft, mijn paard heeft een peesblessure en wij zijn nu al ruim vijf en een halve maand bezig - ze krijg alleen een handje krachtvoer voor het "idee" als de andere paarden ook krijgen, verder alleen kuil. Voor een idee van een trainingsschema kun je kijken op deze website van een amerikaanse universiteit, dit is tot nu de de beste uitleg die ik heb kunnen vinden op internet. Mijn paard mocht de eerste drie maanden alleen maar stappen op het harde, toen pas was de echo zo goed dat we aan iets meer konden gaan denken.

http://www.vetmed.ucdavis.edu/vmth/larg ... sbroch.cfm

er is op bokt ook een huiskamer voor "peesklanten" - die heet "wij geven staples"

heel veel succes

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Peesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:41

Verplaatst van MD naar BEH.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Re: Peesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:44


Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Re: Peesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 18:28

dankjullie wel! hier heb ik zeker wat aan!! ga gelijk alles doorlezen :) en bedankt voor de verdere tips

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:30

Tempus was me voor, je bent welkom hoor bij de overige pezentrezen. :D