Bobbels op het lijf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Bobbels op het lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 18:15

2, 3 weken geleden had ik hetzelfde voor..
Namelijk op haar buik een bobbel van ongeveer 5 cm lang.
Die bobbel zie je omdat het haar daar wat omhoog staat en het is vocht denk ik want het is zacht als je erin duwt.

Had toen gevraagd aan een stalgenoot wat het kon zijn en die zei dat het wel over ging gaan. Misschien iets verkeerd gegeten..
Elke dag werd het kleiner en na 2 dagen ofzo was het weg.

En vandaag, ik doe het deken eraf en ja hoor..
Alleen waren het er nu 4, 2 aan elke zijkant.
Nu waren ze echter wel kleiner 2cm ofzo, 3 waren dicht bij de buik en 1 op de schouder. Die op de schouder was iets harder maar toch nog zacht.
Als je erop duwt, heeft ze er helemaal geen last van, en het nogal een kleinzerig dingetje.
Een vriendin dat er was (de rest is op cross spijtig genoeg) zei dat het wat leek op een beet van een daas, of één of ander insect. Maar het is te koud voor insecten en ze heeft een deken op, het lijkt me sterk dat daar een beest onder kan..

Iemand enig idee? Voer is niet veranderd. Ze krijgt korrels, wortels erbij en een plak hooi.

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:58

Mijn haflingermerrie had eerst ook een bobbel waarbij t zacht was... ik dacht ook oo gaat wel weer over ik dacht ook aan vocht... later had ze er ineens veel meer en werden de bultjes kleiner en harder ..
het bleek dus ringworm te zijn!!!
dus als het er veel meer worden ineens zal ik er toch even wat aan gaan doen Lachen

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 19:22

Kenmerken:

Ringworm: de haartjes van je paard of pony staan in kleine ronde cirkeltje overeind die vervolgens zullen uitvallen

Klopt alleen vallen de haren niet uit..

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 21:40

Niemand?

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:32

Bij mij vielen ze ook heel laat pas uit

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 22:35

Maar die ander bobbel van 2 weken geleden is gewoon weg en je ziet er niets meer van. kga wat meeropzoeken over ringworm

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:45

Klinkt mij als een allergie.
voor iets wat in het hooi, grad of stro zit. Het kan eiwitallergie zijn, maar ook voor iets anders wat er in zit.
Ben je onlangs nog van voer verwisseld of heb je haar op ander stro gezet?

Djimmert

Berichten: 632
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Aan de rand vd bos.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:42

misschien netelroos? Dit is een voedselallergie en kan door eigenlijk alles komen. Kan ook ineens onstaan zonder dat er iets in het voedsel veranderd is. Er is weinig aan te doen en het gaat meestal vanzelf weer weg. Als het heel erg is kan de DA het wegspuiten maar dit helpt maar een aantal malen. Bij mij op stal staat een paard wat dit heeft en de eigenaresse heeft haar nu op ander voer gezet en dat gaat vooralsnog goed.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 21:12

Het was vandaag dus al een stuk minder. De haren staan ook niet meer overeind
Voer is niet veranderd, ik denk ook misschien in het hooi of stro.
En vandaag op stal zei iedereen dat het leek alsof een insect haar had gebeten.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:09

Dat kan ook ja, dat het de eerste keer gewoon een abces of hoe schrijf je het, is geweest en daarna puur toevallig een insect. Maar hou het even in de gaten.

Bij ons staat ook een paard die overal bobbels heeft. Eerst had hij ze alleen als hij op stal stond, dus als hij dag en nacht in de wei stond. Daarom is hij verplaatst naar een buitenstal. Maar dat hielp ook niet. Ze bleven komen. Allerlei injecties gehad om te testen op allergie, maar ook daar kwam niets uit. In utrecht hebben ze toen aangeraden om hem op zaagsel te zetten. En nou gaan ze langzamerhand weg. Bleek dus dat hij allergies was voor het stro waar hij op stond. Vandaar dat hij het buiten ook niet had. Haha!
Maar dat begon ook opeens en is in het begin ook een paar keer een poos weggeweest.