* veulen met opgezette klieren?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-01 07:50

Hallo

Ik heb een fjordeveulen dat 9-mei geboren is. Ze is nu al ongeveer 3 weken met haar luchtwegen aan de gang. Eerst dacht ik dat ze droes zou krijgen...maar nu twijfel ik.
Ze heeft sinds enkele dagen behoorlijk opgezette klieren. De zijkant is opgezwollen aan beide kanten en ook onder de kin. Het is opgezwollen en hard. Ze rochelt een beetje met admenhalen (niet voortdurend) Verder eet ze heel goed enzo.
Ze krijgt: bietenpulp, brok, 2 soorten muesli met daarover lijnmeel en foenegreek (verzachtende werking voor keel en luchtwegen) Verder heb ik haar gisteren equivital gegeven (vitamine stoot).
Wat zou het kunnen zijn?
Mijn moeder meent een gewone verkoudheid, omdat ze opgezetten klieren heeft, maar niet echt ziek is....
HELP

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 10:37

Hoi Anke,

Als ik jou was zou ik de DA er naar laten kijken. Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar als het een ontsteking is.... en je kan er nooit vroeg genoeg bij zijn...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:30

Ja toch even de DA erbij halen voordat ze er iets aan overhoud. Bij droes maken ze wel een beetje een trieste indruk.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 07:45

Nu, een paar dagen later denk ik toch dat de droes nu pas goed door begint te komen.
Dit omdat de zwelling nu aan een kant begint te komen.
Ze heeft al een maand gesukkeld: wel/geen droes krijgen, dus denk ik dat het nu zover is dat de bobbel komt.
Droes vind ik geen enkel probleem, sommige zijn er panisch voor maar ik niet.
Waarom: ze krijgen het maar 1 keer, hebben ze het gehad dan ben je er voorgoed vanaf.
Bijna al mijn pony's hebben het inmiddels gehad.
Ze zijn er allemaal goed doorheen gekomen. Moet er wel bijzeggen dat ik in de droen periode flink heb bijgevoerd, dit heeft erg geholpen.
De nieuwe welsh heeft nu ook de bekende bobbel onder de keel. Kampfer erop en afwachten.....

Groetjes Anke

p.s. de dierenarts komt toch deze week enten, laat ik hem meteen even kijken!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cathalijne, beestenfreak, fjord_brucht, GrapeshotBot, IngeK, Ipsiedipsie, just_kiki, Leukertje, merrylegs, N_B_N, Nescio18, onpaard, Riviera87, TessaxQuincy, xRaisin en 28 bezoekers