Mogelijk Rhino in Houten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:57

Sjuimpje schreef:
Eigenwijs als ik ben, ik ben van mening dat als iedereen zou enten tegen Rhino, de kans dat het virus zich zou verspreiden vrijwel nihil zou zijn. Daarmee ook de kans om te muteren.

Dat is dus niet waar, want de enting helpt (ook op stallen waar alle paarden geënt zijn) bij lange na geen 100%. Zeker niet tegen de neurologische vorm.
Bovendien is dit een herpesvirus en zoals je misschien wel weet van de koortslip, dit virus raak je nooit meer kwijt, dus eens geïnfecteerd, altijd drager.
Ook geënte dieren worden besmet met het virus, maar worden er dan (bij gunstig aanslaan van de enting) minder of niet ziek van, maar zijn daarna wel drager van het virus.
En dus is het niet zomaar uit te roeien en blijft de kans op muteren bestaan, omdat het virus is 'opgeslagen' in al die dragers.
Influenza weet zich ook nog steeds goed te muteren, ondanks dat er daar wel vrij massaal tegen geënt wordt.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:58

Sjuimpje, dat is niet eigenwijs, dat is gewoon een teken dat je geen verstand van zaken hebt. Het is ook geen makkelijke materie dus zo vreemd is dat niet. Een medisch bioloog studeert niet voor niks 5 jaar...

Zo werkt het niet met virussen, mutaties en entingen, wat je zegt klopt gewoon niet. Echt niet. Zijn gewoon bewezen feiten, geen meningen. Je moet het zelf weten, maar ik denk niet dat het verstandig is om dit soort fabels te verspreiden.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:03

Ik wil me nu niet gelijk in de strijd mengen hier, maar:

Als er (misschien) iets aan de hand is op een stal, wat dan ook, dan is het toch alleen maar fijn als het naar buiten wordt gebracht? Dan kan elke paardengek die dr niks te zoeken heeft er uit de buurt blijven en is alles zo weer onder controle.
Blijkt het niks te zijn, nou ja, beter save than sorry?

Overigens ben ik er natuurlijk niet voor om zomaar wat in de rondte te gaan gillen en roddelen, maar er is ook niet veel openheid in de paardenwereld imo.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:06

Het probleem is, dat iemand goed bedoeld tegen een ander zegt dat daar en daar MISSCHIEN rhino heerst. En eer je 5 personen verder bent, is het al zeker en zijn er al 3 paarden dood.
Dus als het waar is, is het wel handig dat er iets bekend wordt gemaakt, maar er gaan nu van die verschrikkelijke paniek- en spookverhalen rond, daar wordt niemand beter van, vooral omdat er door een aantal nog onwaarheden over rhino aan toegevoegd worden ook.
En dan is het voor de eigenaar van een stal niet zo leuk, als er zo over zijn stal wordt gesproken.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:19

Ik vind dat de eigenaar van de stal niks heeft om zich voor te schamen als er Rhino heerst of een andere ziekte of virus!
En ik vind ook dat hoe jullie reageren op de topic-schrijfster, een beetje raar is, want jullie hebben het maar over een slechte naam en mensen die zich aangevallenzouden voelen terwijl er niks aan de hand is, en juist door zulke reacties gaan mensen zich schamen en aangevallen voelen!

Degene die deze topic schreef, deedt dit met goede bedoelingen en om de medemens te waarschuwen en dat is alleen maar goed!
Dan vind ik het slordiger dat mensen van die manege zelf met zulke dingen gaan rondstrooien, hun zitten er met hun neus op daar, dus hun kunnen goed op de hoogte zijn lijkt me!

Ik vind het echt belachelijk dat mensen denken een slechte naam te krijgen als hun paarden een ziekte hebben, niemand vraagt er toch om?!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:30

Margreet schreef:
Maar ik ga echt geen discussie over immunologie en microbiologie met je voeren... Denk maar eens na over het griepvirus bij mensen, ook een ander soort virus, maar een betere vergelijking.


Griep wordt sporadisch tegen gevaccineerd, vergelijk het met ziekten waartegen massaal wordt gevaccineerd:
Pokken: uitgeroeid door vaccinatie
polio: vrijwel uitgeroeid hier, dook in Nederland weer op, rara hoe dat kwam.

Mocht iedereen tegen rhino vaccineren zouden er vrijwel geen uitbraken zijn of doden vallen.
Het enige is het economische plaatje: zoals al gezegd wachten tot abortussen is voor mij iets duurder dan tegen rhino vaccineren, voor anderen weegt dit niet op. Dat moet ieder voor zich beoordelen.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:53

Dan moet er wel een echt effectief vaccin zijn Zannekin.

Ik geef je groot gelijk dat je inent, ik doe het ook. Maar een virus uitroeien door massale vaccinatie kan alleen als er echt een heel effectief vaccin is en dat is er gewoon (nog) niet tegen rhino.
Tegen pokken en polio is dat er wel, tegen griep niet. Tegen malaria, tyfus, cholera en hiv ook niet. Influenza is wel redelijk effectief, maar ook lang niet genoeg om het uit te roeien, terwijl daar redelijk massaal tegen geënt wordt.

Ik laat het hier verder bij. Ieder z'n ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 02:17

Margreet schreef:
Maar een virus uitroeien door massale vaccinatie kan alleen als er echt een heel effectief vaccin is en dat is er gewoon (nog) niet tegen rhino.
Tegen pokken en polio is dat er wel, tegen griep niet. Tegen malaria, tyfus, cholera en hiv ook niet. Influenza is wel redelijk effectief, maar ook lang niet genoeg om het uit te roeien, terwijl daar redelijk massaal tegen geënt wordt.


Conclusie:

Voordeel van enten: Met een beetje geluk scheelt het, mits je met een variant te maken krijgt, waar die enting effectief tegen werkt.

Risico's van enten: Bezorgt bij veel mensen een vals gevoel van veiligheid, waardoor de kans dat Rhino zich verder verspreidt juist vergroot wordt.

Zodra er een vaccin op de markt komt dat tegen alle Rhino varianten en gemuteerde vormen van die varianten effectief is, kan het virus pas uitgeroeid worden.

Klopt dit idee ongeveer, Margreet?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 04:58

Er heerst dus geen Rhino op stal ben net thuis kan je zeggen dat ze behoorlijk pissig zijn (zachtjes uitgedrukt) dit gaat echt een flink staartje krijgen en voornamelijk tegen Bokt. Ik heb Heike gesproken vanavond en de ernst van de zaak verteld ik zal haar morgen weer bellen.

Mensen bedankt wees maar trots op jezelf wie dit de wereld in heeft geholpen Boos! .

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:23

Misschien is het een idee om de eigenaren van de stal hier een reactie te laten plaatsen?

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:49

CCCCorine schreef:
Risico's van enten: Bezorgt bij veel mensen een vals gevoel van veiligheid, waardoor de kans dat Rhino zich verder verspreidt juist vergroot wordt.


Ik vind het wat te sterk om te stellen dat enten de kans op verspreiding juist zou vergroten.
Verder ben ik het met je eens.

Prisca, super dat er geen Rhino heerst! Fijn voor het bedrijf en vooral heel fijn voor de paarden en betrokken eigenaren!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:15

Margreet"]
[quote="CCCCorine schreef:
Prisca, super dat er geen Rhino heerst! Fijn voor het bedrijf en vooral heel fijn voor de paarden en betrokken eigenaren!


Maar toch er is schade aangebracht en reken er maar op dat die verhaalt gaan worden Boos! .

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:22

goedemorgen prisca, kort nachtje voor je zeg....
ja vervelend dat er door dit soort berichten allerlei indianenverhalen de wereld in worden geholpen.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:38

Prisca schreef:
Er heerst dus geen Rhino op stal ben net thuis kan je zeggen dat ze behoorlijk pissig zijn (zachtjes uitgedrukt) dit gaat echt een flink staartje krijgen en voornamelijk tegen Bokt. Ik heb Heike gesproken vanavond en de ernst van de zaak verteld ik zal haar morgen weer bellen.

Mensen bedankt wees maar trots op jezelf wie dit de wereld in heeft geholpen Boos! .


Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen,maar ik denk dat de eigenaren alle reactie's ook eens goed door moeten lezen.Ze zullen dan denk ik tot de conclusie moeten komen dat er heel goed gereageerd is door( bijna )iedereen.
Ik weet uit ervaring hoe erg het is als je ten onrechte beschuldigd wordt van dat er Rhino zou heersen op de stal.Er is een paar jaar geleden hier in de buurt een wedstrijd afgelast omdat het bij ons zou heersen.Er is toen NIEMAND geweest die,voor de wedstrijd plaats zou vinden ,contact met ons opgenomen heeft.Ja toen het afgelast was ,toen gingen de verhalen driftig in de rondte en werden we verschillende keren per dag gebeld.Ik heb toen nog diverse mensen gevraagd van wie ze het verhaal hadden,maar dat konden ze niet zeggen!

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:53

Onze stal is uit voorzorg afgesloten.
Geen paarden het terrein op en geen paarden het terrein af. Volgens mij heerst het hier bij ons in de buurt ook anders zou de stal niet afgesloten worden maar ze zijn nogal snel huiverig bij ons en nemen altijd het zekere voor het onzekere. Maar ja wij zitten dan ook niet zo ver bij berden politie vandaan.
Er is zelfs een meisje verboden naar de selectiewedstrijden Endurance te gaan uit voorzorg! Wel sneu voor haar.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:11


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:29

FlairS"]
[quote="Prisca schreef:
Er heerst dus geen Rhino op stal ben net thuis kan je zeggen dat ze behoorlijk pissig zijn (zachtjes uitgedrukt) dit gaat echt een flink staartje krijgen en voornamelijk tegen Bokt. Ik heb Heike gesproken vanavond en de ernst van de zaak verteld ik zal haar morgen weer bellen.

Mensen bedankt wees maar trots op jezelf wie dit de wereld in heeft geholpen Boos! .


Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen,maar ik denk dat de eigenaren alle reactie's ook eens goed door moeten lezen.Ze zullen dan denk ik tot de conclusie moeten komen dat er heel goed gereageerd is door( bijna )iedereen.
[/quote]
Sja en dat moet natuurlijk ook weer netjes overgebracht worden, maar dat is kennelijk niet gebeurd .

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:32

Ik zou niet weten waarom dit voor Bokt een staartje zou moeten krijgen. De kwestie wordt hier besproken zonder dat de naam van de stal wordt genoemd. En op een enkeling na (die daarop inmiddels is aangesproken) doet iedereen op een nette en constructieve manier mee aan de discussie. Misschien is het een idee dat de betreffende stalhouders hier hun zegje komen doen in plaats van met 'stappen' te dreigen? Dan heb je duidelijkheid uit de eerste hand en daar bereik je IMO veel meer mee.

Gouda, die mail staat ook ergens in dit topic vermeld. Pagina 2 of 3, als ik het me goed herinner.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:44

oeps ja idd Blond Slotje op dat topic?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:45

Nee, maakt niet uit. Dat topic schept wel duidelijkheid over wat rhino nou precies is. Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:51

We zullen zien wat de komende dagen zal brengen.

Hopelijk leert men hiervan en heeft de volgende keer het lef heeft om de betreffende stal te bellen en te vragen ipv het op internet te gooien zonder feiten of wat dan ook. Van mij mogen deze topics dan ook gelijk verwijderd worden.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:53

Heb er niet zoveel verstand van, maar is er niet n heel groot verschil tussen muterende virusen (HIV, rhino, griep) en niet muterende virussen (pokken, polio) of bestaat die laatste groep zowieso niet?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:02

Prisca schreef:
We zullen zien wat de komende dagen zal brengen.

Hopelijk leert men hiervan en heeft de volgende keer het lef heeft om de betreffende stal te bellen en te vragen ipv het op internet te gooien zonder feiten of wat dan ook. Van mij mogen deze topics dan ook gelijk verwijderd worden.


Ten eerste: waar maak je je druk om? Jij bent niet de eigenaar. Je zal het ook wel 'met gevoel' overgebracht hebben. Laat de eigenaar zelf maar lezen en evt. reageren.

Ten tweede: er zijn geen namen genoemd. Niemand heeft hieronder te lijden gehad.

Ten derde: het droes-verhaal bleek ook helemaal waar, is tot het eind verzwegen.

We zullen de tests vandaag afwachten en dan zullen we maandag op z'n vroegst te horen krijgen van de Faculteit of het wel of geen Rhino is. Tot die tijd wachten we braaf af...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:05

Tja, heb een beetje ene dubbel gevoel. ik snap best dat mensen balen als het verhaal gaat dat er bij hun Rhino heerst. Natúúrlijk valt dat een staleigenaar niet te verwijten, maar feit is dat er al meerdere staleigerenaren last en hinder hebben ondervonden van de roddel.

Aan de andere kant vind ik een extra allertheid helemaal niet misplaatst. Ten eerste is de naam niet genoemd van het bedrijf (al schiet er bij mij maar 1 in t hoofd als ik aan Houten denk), ten tweede zijn we met die politiekpaarden toch erg geschrokken. Bij ons op stal heerst nu een virus verhoging en dikke benen. Reken maar dat we nóg alerter zijn geweest dan anders: dagelijks wordt alles getempt. In die zin kan je beter er vroeg bij zijn: stel het is Rhino dan kan je tenminste maatregelen nemen. En ik vind inderdaad dat de meeste mensen heel netjes reageren, dus...tja. Inderdaad better to be safe than sorry!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:40

Beetje raar ja hoe sommige reageren, de topic schrijfster komt wel uit Nieuwegein, dat is verdomd dichtbij Houten!
Als ik haar was had ik ook alarm geslagen bij alleen al een verdenking, en zij heeft het nog wel van iemand van de betreffende stal, DAT is pas slordig van DIEGENE!

Ik wacht het eerst ook maar rustig af, waar rook is is soms ook vuur, al gaat dat niet altijd op, en als de onderzoeken maandig pas uitslag geven, wie is er dan zo zeker van dat het niet zo is?
Laten we hopen van niet!!!!
En voor de eigenaren is het echt geen schande hoor, zo'n grote stal waar zoveel mensen van buitenaf komen is moeilijk te beschermen, dat is al moeilijk bij een kleine stal.
Maar mijn zusje is nu bij iemand die ook paarden op die stal heeft staan, dus ik hoor haar straks wel even uit wat er nou precies waar en fabel is!