"klantenservice" veeartsen

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zep

Berichten: 9994
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-01 23:17

N.a.v. een recent voorval, heb ik eens wat lopen nadenken over de "klantenservice" van veeartsen. Ligt het nou aan mij of kunnen sommige veeartsen gewoon niet met mensen omgaan??

Als je midden in de nacht met een paard dat op 3 benen staat in de kliniek aankomt, vind ik het wel prettig om als eigenaar/ruiter een beetje serieus genomen te worden. Het enige dat je wilt is dat dat paard zo snel mogelijk geholpen wordt. Je zit niet te wachten op gezeur over formaliteiten. En ik zit al helemáál niet te wachten op een veearts die me gewoon afblaft als ik aangeef graag op de kliniek te willen wachten tot er meer informatie over de toestand van het paard is.

Tuurlijk zie je, in rationeel denkende toestand, de noodzaak van die dingen wel in, formaliteiten zíjn belangrijk en het hééft geen zin om op de gang te gaan zitten wachten, maar iets minder bot kan ook wel. Je kunt er als gespecialiseerde kliniek toch donder op zeggen dat je te maken krijgt met noodsituaties waarin mensen enigzins in paniek zijn, of in elk geval niet zo reageren als ze normaal gesproken zouden doen. Dan lijkt het me toch logisch dat je daar als personeel aandacht in schenkt? Dit is een stukje psycholgie wat je "gewoon" kunt trainen namelijk. In de humane geneeskunde wordt daar redelijk veel aandacht aan besteedt, waarom in de veterinaire wereld dan niet?

Of heb ik nou gewoon pech gehad dat ik een of andere botte banketstaaf trof. Ik ken namelijk ook artsen die een stuk tactvoller kunnen zijn.

Ben ook erg benieuwd naar de mening van dhr Offereins hierin? Hoe pakt u dit soort dingen aan? In Utrecht wordt er totaal geen aandacht aan besteedt, hoe staan practiserende veeartsen er tegenover? Vind u het belangrijk hoe u of uw kliniek overkomt naar de eigenaars van uw patiënten?

En voor de bokkers: vinden jullie het belangrijk hoe je DA met jou omgaat, naast de wijze waarop hij je paard behandelt?

dressuurinstructie in Overijssel, mail voor meer informatie: louise@equimotion.nl


Gast252
Berichten: 29528
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 02:17

Volgens mij heb ik heel veel geluk. Het team dat op mijn kliniek werkt heeft erg veel geduld. Als ik ze bel en er 10 minuten over doe om rustig te vertellen wat er aan de hand is dan luisteren ze geduldig en dan krijg ik ook nog advies.
Als ze ter plaatse zijn doen ze ook normaal. Er is een nieuwe arts net begonnen en zij bracht erg veel geduld op voor mijn paard, ongewoon. Hij mocht even aan haar ruiken, hij mocht even wennen, ze sprak gewoon tegen hem en deed in ieder geval niet alsof hij er helemaal niet bij hoorde. Even streng zijn voor hem als het moest, mij best. Dat mag van mij en dat moet zij ook doen, zij is met hem bezig, ik hou alleen een touw vast (en een praam), zijn aandacht moet bij haar zijn. Paard was ook dwars tegen haar en niet tegen mij en dat zag ze wel erg goed in. Omdat het allemaal nogal lang duurde heb ik de artsen veel aan de telefoon gehad en werd ik netjes behandeld. Ze zijn niet zo goedkoop, dat is het enige.
Vroeger had mijn kat een dierenarts die totaal geen sociale souplesse had, maar wel een zeer goeie arts was. het was een banketstaaf,maar ik kon op zaterdagochten om half 9 wel met poeslief naar hem toe. Eenmaal daar kon een bakkie koffie er ook nog wel af.
Hoe ze met de dieren omgaan is ook heel belangrijk.

Om de hoek bij de stal waar ik sta is nog een ander kliniek (dichterbij dus), maar die mensen zijn zo onbeschoft en boers. Daarnaast staan ze ook gelijk met 3 spuiten met eng spul bij je paard en daar hou ik helemaal niet van. Die artsen hebben meer verstand van konijnen dan van paarden denk ik.

Ander uiterste zijn de tita-tovenaars van deze wereld die zich vooral goed inleven in de eigenaar en diens portomonee. Die mensen praten opvallend vaak naar de mond van de eigenaar. Dan komen de gouden bergen en een hoop toverpraat.
Meestal zijn deze kwakzalvers marketingtechnisch wel goed onderlegd en weten het zaakje aardig te verkopen. Olietje zus, druppeltje zo, poedertje erbij anders werkt het niet, dat soort blabla. Het werkt allemaal voor geen meter, maar de suggestie wint. Dat is dan ook het enige goeie wat ze doen: doorbreken in de aanpak van de eigenaar van de patient, die moet vaak van zijn eigen platgetreden paden af en zaken weer fris bekijken. Een andere benadering van het paard werkt nog het meest genezend soms.
we hebben dus: the good, the bad and the ugly.

Fitzroy
Berichten: 16908
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 11:41

Zep, ik ben het dus helemaal met je eens. Ik ben vrijdag naar een kliniek geweest en een bottere vent dan die man heb ik zelden meegemaakt.

Ik heb nog een aantal vragen over de behandeling, die je dan later te binnen schieten en ik durf hem niet eens te bellen, zo bot was die vent. Dat is toch eigenlijk te belachelijk voor woorden.

Ik ga dus nu de foto's opvragen (jaja, ook met zweet in mijn handen, want daar kunnen DA ook zo moeilijk over doen) en een second opinion bij een andere kliniek aanvragen.
Wish me luck, want ik zit nu al in de stress ...... (prettig he, die mensvriendelijke dierenartsen)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 12:04

Ik denk dat artsen in het algemeen vaak niet inzien dat ze t.o.v. de gewone mens toch een bepaalde autoriteit hebben. Ik heb 1x eerder meegemaakt dat een dierenarts niet adequaat reageerde en vond dat ik me aanstelde met als resultaat dat mijn paard overleden is. Toen had ik me voorgenomen me nooit meer in de hoek te laten zetten door een DA en gewoon te eisen dat ze komen als het naar mijn idee nodig is en toch overkwam het me in januari weer. Toen mijn paardje met haar hoef/been vast zat op zaterdagavond. Ik in paniek, mijn man niet gelukkig. Uiteindelijk de deur open gewrikt met koevoet en mijn paard stond op 3 benen. Gezien de ernst direct de DA gebeld, die vroeg eerst of er bloed te zien was, ik met telefoon naar de stal gerend, ja er was bloed te zien (natuurlijk was er bloed te zien maar in de snelheid had ik niet naar de wond zelf gekeken voordat ik belde en durfde dus geen ja te zeggen zonder dat ik het daadwerkelijk gezien had). Is het een grote wond vroeg hij op een strenge manier, ik nog stamelen, ja best wel groot etc. Uiteindelijk zei hij te komen kijken...... Toen hij kwam schrok hij zich een hoedje, halve hoef eraf en zo. Dat was in eerste instantie niet te zien in een half donkere stal maar het was ernstig. Uiteindelijk gaat dit verhaal goed aflopen maar toch sla ik me nog wel eens voor mijn kop dat ik me weer zo heb laten intimideren door de DA. Toch een gebrek aan hun opleiding denk ik.
Bij de kliniek in Emmeloord heb ik daarentegen goede ervaringen. Hier is mijn paardje onder behandeling en ook in het weekend hebben ze daar veel begrip. Vind ik eigenlijjk niet meer dan logisch. Als je arts bent dan horen weekend en avonddiensten erbij en dan moet je geen risicos nemen om niet te komen als je hulp gevraagd wordt omdat je als arts liever thuis blijft.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Polly

Berichten: 13477
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 12:52

Ik denk dat ik onwijs veel mazzel heb met mijn veearts. Pol is dan (goddank) nog nooit in een kliniek geweest maar ook als er gewoon iets is neemt hij de tijd en doet rustig aan. Hij legt ook alles uit en als je het niet snapt legt hij het nog een keer uit en desnoods nog een keer.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 17:40

Ik heb idd ook nog een voorbeeld. Mijn paard was al geruime tijd kreupel, foto's wezen bijna nix uit, behalve 'lichte slijtage' waar mijn paard eigenlijk niet kreupel aan kon zijn. We zijn toen naar een fysiotherapeut gegaan, mogelijk dat hij ergens anders een probleem kon vinden. Hij heeft wel wat op kunnen lossen, maar verwees ons door naar (weer een andere) dierenarts om om het straalbeen in te spuiten (als dit het was, weet ik niet eens meer zeker, maar doet er ook niet toe). Deze dierenarts vond dat ik het paard maar flink aan het werk moest zetten. Resultaat na een maand: een nog veel kreupeler paard uiteraard.
Hij wist blijkbaar niet zo goed wat ie er mee aan moest en zag idd dat paard nog beroerder liep. Toen ik aangaf om er eventueel een veulentje bij te fokken, viel mijn mond open van verbazing en woede: "Waarom zou je dat doen? Het is niet eens een mooi paard!" Het feit dat een dierenarts zoiets kan verzinnen om te zeggen!!!! Kan er nog steeds heel kwaad om worden... Gewoon niet tactisch om zo'n opmering te maken tegen iemand die hartstikke gek is met haar paard...
Overigens is mijn paard niet drachtig geworden, maar veel belangrijker: ze loopt weer hartstikke goed!!!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

carola

Berichten: 8070
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 19:05

Ik ben op de opendag van de opleiding diergeneeskunde geweest. Daar zeiden ze er het volgende over:

de oude generatie dierenartsen, is alleen geleerd om met dieren om te gaan.
Nu willen we de nieuwe generatie dierenartsen ook gaan leren om beter te kunnen comuniceren met mensen.

Ik denk dat er wel waarheid in zit. Veel dierengekken zijn beter vertrouwd met dieren als met mensen.
En toch is het van belang dat een dierenarts goed kan comuniceren met zijn klanten. Zodat de klant een goed vertrouwen krijgt in zijn arts.

Zep

Berichten: 9994
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-01 19:18

hmmm, juist de veeartsen van de "oude stempel" die ik ken, zijn een stuk tactvoller! De man die mij afgelopen donderdagnacht zo stond uit te kafferen was nog een vrij jonge kerel. Als ik de keuze nog heb ga ik daar echt nóóit meer naartoe. Levenservaring zal ook wel een belangrijke rol spelen.

Mijn zus is momenteel overigens bezig met de opleiding in Utrecht, en er wordt dus echt geen aandacht aan besteedt

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-09-30 20:19 ]</font>

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 19:28

Ik heb dus een VA van de oude stempel, zeg maar. Oud en wijs genoeg om tactvol met eigenaren om te gaan. Wel het type: niet banketstaaflen, maar werken. Dwz hij is geen botte boer, doet zijn werk goed en als je vragen hebt zal hij die graag beantwoorden [ook al bel je hem daar in het weekend mee:))] Ik weet niet of hij het type is die je goudhamster kan castreren, maar ik denk wel dat hij erg zijn best zal doen. Over ervaring op een kliniek kan ik je niks vertellen, daar ben ik -gelukkig- nooit geweest met een paard.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 19:47

Ik heb heel erg veel geluk. Met de twee DA's hier op het eiland en mijnnieuwe Hoefsmid.
De twee DA's zijn altijd vriendelijk en tactvol. Ik kan zelfs met mijn paard, wat toch wel 1.63 is, op klein dierenspreekuur komen Haha!
Nou ja niet standaard natuurlijk, maar ik woon vlakbij en als er eens iets is, waar een zalfje ofzo voor moet, dan wandel ik aan het einde van kleinspreekuur even voorbij.
Ik kan ook altijd bellen, ze zijn altijd even vriendelijk, kennen mij en mijn paarden bij naam, zelfs mijn hond en kat!

Nou woon ik natuurlijk in een hele kleine gemeenschap, maar met nogal wat dieren! Ik geloof dat hier meer paarden leven op het eiland als mensen!

Ik kon vroeger ook altijd met mijn beesten terecht. Met mijn al bijna dode Cavia laat op de avond nog langs, of ie nog te redden was.
Moet je je voorstellen, een meisje van een jaar of 8, met een zo goed als dode cavia in een schoenendoos, voor je privedeur, helemaal in tranen. Cavia was al dood, maar kreeg toch nog een spuitje. (met water waarscijlijk Haha! ) Hij was niet meer te redden zei ie en hij moest een spuitje. Of ik er bij wilde zijn om hem gerust te stellen en afscheid te nemen.
Hij is altijd heel lief en verteld je duidelijk hoe het is en wat de kanzen zijn.

Ik waardeer hem zeer (ze zijn met zijn tween) en vertrouw (bijna) blindelings op hem!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 22:17

Ik woon op het platteland en de dierenarts neemt de tijd voor je. Toen ik nog in ZH woonde, merkte ik het verschil tussen een aantal dierenartsen. 1 Van oude stempel nam de tijd en de jongere hadden weinig tijd voor je.
Bij onze DA is de deur altijd open. Als de paarden/honden wat hebben, dan bel ik op en hij zegt wat ik moet doen, of hij vraagt of ik nog bepaald medicijn in huis heb of hij vraagt moet ik ff lang komen. Hij maakt altijd tijd voor een praatje. Het is een echte plattelands DA. Zijn vader was ook DA hier. Onze DA is de jongste afgestudeerde DA van Nederland en dat is hij al jaren. Het is een wereld vent. Hij jaagt je niet op onnodige kosten en jij is goedkoper dan de DA in ZH.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Mirjam

Berichten: 697
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 22:40

Een DA die ook de eigenaren goed behandeld, zal sneller worden vertrouwd. En dat is toch wat je wilt? Je wilt het beste voor je paard en geeft die alleen uit handen aan iemand die je vertrouwt.

Gelukkig heb ik een hele fijne DA gevonden. Zonder hem had mijn paardje niet meer geleefd. Terwijl zelfs de kliniek het opgaf met haar, vond hij dat we haar nog een kans moesten geven. Omdat hij wist hoe gek we met haar waren. En hij heeft gelijk gehad, ze loopt weer hartstikke goed. Een andere DA in dezelfde praktijk, heeft ook les bij mijn instructrice. Dus als mijn paard weer eens wat heeft (wonden meestal), dan checkt ze altijd eventjes of het er goed uitziet. En daar heb ik nog nooit een rekening van gezien.

Dus ja, ik vind het heel belangrijk dat een DA ook oog heeft voor de eigenaar en vertrouwen geeft.

Mieke
Berichten: 6542
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 09:18

Ik ben ook heel blij met mijn DA (het zijn er twee, voeren samen een praktijk). Sociaal gezien zijn ze super, met dieren zijn ze super, vragen goed door wat je zelf ergens van vindt (heel belangrijk: zelf ken je je dieren zo goed...) en vinden zichzelf gelukkig niet ontzettend geweldig: dus sturen ze je wanneer dat nodig is gewoon op tijd door naar een kliniek. Gaan niet onnodig doormodderen.

Wat kliniek betreft ben ik heel blij met Emmeloord, daar wordt je ook heel fijn te woord gestaan, je kunt altijd bellen en er is aandacht voor je. Ondanks dat ze het stervensdruk hebben! Mijn DA's hebben mij toen ook Emmeloord aangeraden omdat ze dit soort dingen zelf ook heel belangrijk vinden.

Groetjes Mieke

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 20:18

Ik vind dat er wel degelijk verschil zit tussen diverse dierenartsen, maar ja een dierenarts is ook maar een mens. De kliniek waar ik zit is echt fantastisch. Ze zijn 24 uur per dag bereikbaar en als je een probleem hebt komen ze gewoon zonder te zeuren of klagen. Als ik vind dat ze moeten komen dan komen ze. of het nu wel of niet nodig is. Ik vind dat wel een fijn idee hoor. Uiteraard ga ik niet voor een of ander onzin dingetje op een onmogelijk tijdstip bellen, maar het is fijn om te weten dat er altijd iemand voor je klaarstaat.
Zoals laatst toen mijn jaarling in het natuurreservaat waar zij stond gevonden was en heel ernstig gewond was. Ze hebben haar op de stal van de eigenaar van het land behandeld en later toen ik erachter kwam dat het de mijne was hebben we veel overleg gehad over het naar huis halen en thuis verder verzorgen. Ze vonden dat ik de verzorging ook wel zelf kon en dat in utrecht hetzelfde werd gedaan als bij mij thuis. Ze zijn in het begin een aantal keer achter elkaar geweest en als er iets was moest ik bellen. Ook al was het iets kleins ofzo. Later kwamen ze steeds minder vaak en nu is het al zo'n 4 weken geleden dat ze voor het laatst geweest zijn. We houden nog wel zo ongeveer wekelijks contact en volgende week komen ze nog eens kijken. De wond gaat heel goed en waarschijnlijk is het over een paar weken dicht. We zijn nu dus al 12 weken bezig. Ik vindt dat ik super begeleidt ben. Door dezelfde vrouw als die van lovely waarschijnlijk want dat komt mij erg bekend voor. echt super daar. Ik laat jullie wel eens horen hoe het met de jaarling afgelopen is.

Gast252
Berichten: 29528
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:35

Nou Ivar, als ze Vanessa heet..... ja die.
Er zijn wat wisselingen geweest in de kliniek, maar ze hebben nu wel een goed stel mensen en gelukkig altijd nog Paul, die vertrouw ik ook blindelings (paard niet helemaal helaas). En wat ik heel belangrijk blijf vinden is dat ze het paard de kans geven om problemen zelf op te lossen en ze schieten er dus niet meteen van alles nog wat in.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 19:29

Ja lovely het is inderdaad vanessa. Echt een topwijfie. En paul is the best. Knipoog

Stralend de dag door.

Gast252
Berichten: 29528
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 23:20

we hebben geluk he met onze kliniek.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:21

Mijn dierenarts is een toffe man die erg goed is in paarden (specialisatie) maar hij is geassocieerd met een varkensboer ,,ten minste dat vind ik ,, ,die wel koeien en varkens zal kunnen behandelen maar van mijn paard blijft hij af.
Als ik bel om te vragen of ie komt en de secretaresse zegt hij komt zo ,dan vraag ik : wie komt er ?als zij dan de naam noemt van die varkensboer dan zeg ik die hoeft niet te komen ,dan bel ik wel iemand anders ....reken maar dat ie er dan snel is . Hij weet dat van mij en hij lacht zich altijd een breuk , hij neemt me dat niet kwalijk (die varkensboer overigens wel Party!! Party!! )

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:30

ja lovely dat vind ik ook. Ze doen ook kleine huisdieren wist je dat?

Stralend de dag door.

xyzutu2
Berichten: 4752
Geregistreerd: 18-07-01
Woonplaats: 1 meter boven zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 23:51

Wij laten onze pony's behandelen bij een dierenartsenpraktijk in de buurt waar het altijd druk is. het heeft dan ook weinig nut om te vragen naar 1 bepaalde arts maar direct de eerste de beste te nemen als er haast is. Dat is allemaal erg goed en wel, maar voor je ze overtuigd hebt dat er inderdaad haast bij is...

Vorig jaar haalde ik de mest uit de bak en zag uit mijn ooghoeken dat Sjors niet helemaal zichzelf was. Ook in het gras stond hij wat wazig te kijken en toen ik wat later nog eens keek was hij druk bezig te rollen. En dat terwijl overal om hem heen het gras ook al plat(gerold) was. Dus ik bel de dierenarts op met de mededeling dat er eentje koliek heeft. De assistente aan de andere kant vroeg door wie ze al eerder behandeld waren en toen vertelde ik de naam van de man en dat hij onze shetten nog wel zou herinneren. Oh. Toen kwam plotseling de vraag of ik wel zeker wist of het koliek was, waar ik dat aan zag en of het wel zo ernstig was. Alsof shetlanders geen paarden Lachen zijn en shetlandeigenaars geen hersens hebben?

Ik heb al vaker gemerkt dat het moeilijk is om de assistentes telefonisch ervan te overtuigen dat iets dringend is. Dat is natuurlijk ter bescherming van de dierenartsen maar in zo'n geval is de combinatie van een niet-aanstellerig paard en een eigenaar die pas de arts roept las het duidelijk verkeerd loopt en niet snel in paniek raakt tamelijk gevaarlijk. En daar wordt geen rekening mee gehouden.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 19:38

nou dat is bij mijn dierenarts dus echt niet zo. De assistentes nemen de telefoontjes altijd heel serieus, zeker als het om koliek gaat. Er wordt wel altijd gevraagd wat het paard precies doet, hoe lang het al is en nog wat andere vraagjes waarna er overlegd wordt met de dierenarts wat hij vind en wanneer hij gaat komen en dan wordt je gewoon even teruggebeld. Heel prettig dus en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik niet geloofd wordt ofzo hoor.

Stralend de dag door.

Gast252
Berichten: 29528
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 11:34

Klopt ivar, ik heb wel eens meegemaakt dat ik het besproken had met de assistente en dat ik gerustgesteld was; belde ze even later terug om te vertellen dat ze het toch even besproken had en toen kreeg ik toch nog een advies erbij.

Het hangt er ook wel vanaf hoe je opbelt, zo langzamerhand weet ik de eerste vragen wel en daar heb ik dus ook de antwoorden wel op. Als ik bel heb ik ook een compleet verhaal, koorts, kreupel, suf, eetlust enzovoort.

Van de kleine huisdieren wist ik inderdaad, in het vervolg ga ik er ook met de kat heen, want ze zijn stukken beter dan de kliniek hier om de hoek. Kattekop heeft wel flink stress in de auto, maar die 20 minuten moet ze wel volhouden, vroeger ging ik naar hoofddorp en dat is 3 kwartier.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CarolineCF en 28 bezoekers