hoefijzers of hoefschoen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:13

Jorie schreef:
Er zijn nu toch allerelei harsnagels en van acryl of zo. Kunnen ze daar voor de hoeven ook niet iets van bedenken??? tegen de tijd dat dat weggesleten is, is het weer tijd voor de smit. Die bekapt weer netjes en doet weer een nieuw laagje "kunstnagel" onder de hoeven....



Wie weet sta je zelf nu voor eenbelangrijke ontdekking ,met hier endaar wat aanpassingen Haha!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:30

Kijk maar eens op www.dallmer.de daar heb je lijmbare ijzers van kunststof en hoefschoenen.
Zelf heb ik ze net besteld 2ehands om ze uit te proberen (moeten wel aangepast worden mijn pony heeft vrij kleine hoeven en ze zijn maat 2).
Blijven deze niet goed dan ga ik toch voor easyboots omdat die onder de kroonrand blijven.
Moet je even Pmarena pben die heeft old mac's gehad en heeft nu het nieuwste van het nieuwste Boa's ook van de makers van easyboots (worden alleen door hun niet aangeraden voor lange afstanden)

Hopelijk heb je hier wat aan Lachen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:52

bij mij op stal staat een pony met kunstof hoefijzertjes van die gele ze liggen er constant af terwijl dat bij normale ijzers niet het geval was. Ook slijten ze harder lijtk het wel. Wel een grappig gezicht een soort MLP met die kleurtjes. Ik zou dan toch de voorkeur geven aan hoefschoenen of er moet echt een soort 1 secondenlijm die echt goed blijft zitten (2 maanden of 8 weken ofzo). Ook lijkt mij het idee dat ze het land op kunnen zonder ijzers wel fijn lekker ademend. Als ik hierna een jonger dier krijg ga ik ook zeker hoefschoenen uitproberen en dan die van Rijssen daar hoor ik hele goede verhalen over.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:01

IwanLuver schreef:
Nou het lijkt mij wel een representatieve test in de BIT. Het is een zeer goede hoefsmid die de test heeft afgenomen.
Je kan wel zeggen ze hebben maar 1 paard getest maar wel 4 verschillende schoenen. Dus dan zou het paard buitensporig moeten zijn en daar geloof ik niets van.

Draumpje: Als je zelf hoefschoenen wil aanschaffen ga je toch ook niet eerst 4 schoenen uit proberen??

Ik heb nog zo mijn bedenkingen over schoenen, al zou het voor mijn paard soms een uitkomst zijn.

PS ik kan helaas het artikel niet scannen want ik heb geen scanner. Misschien moet je ff naar een boekwinkel gaan en het daar gewoon lezen Knipoog


Het is absoluut geen representaieve test. Het paard heeft alle schoenen 20 minuten gedragen. Bij bv Marquis wordt een heel gewenningschema meegegeven waarbij de eerste dag de schoenen maar 5 minuten gedragen worden.... In een keer 20 minuten met schoenen laten lopen is naar mijn mening niet de bedoeling..
Ook zijn niet alle merken schoenen getest.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:36

Citaat:
Bei den geklebten Hufschuhen wird die mit einem speziellen Filz ausgekleidete innere Wand des Hufschuhs mit einem Zweikomponentenkleber an der Außenwand der Hufkapsel befestigt. Der Schuh sitzt so fest und sicher, dass er in allen Pferdesportarten verwendet werden kann.

Afbeelding

een plak ijzer van Dallmer.de Haha!
Laatst bijgewerkt door Shyla25 op 15-03-04 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:39

krijgt de voorkant van de hoef zo nog wel lucht? Als je bijv. plaknagels hebt gaat de boel er ook onder rotten of niet?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:33

Citaat:
krijgt de voorkant van de hoef zo nog wel lucht? Als je bijv. plaknagels hebt gaat de boel er ook onder rotten of niet?


weet ik niet maar ik weet wel dat ze het ook bij veulens enz gebruiken om hoefcorrecties uit te voeren.
het binnen gedeelte is van vilt en dat wordt dus met een 2 componentenlijm bevestigd.
het bestaand al erg lang dus ik denk dat het wel goed zal zijn, toch?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:57

is het ook niet bedoel voor tijdelijk? Bij mij op stal staat een pony met kunstof ijzertjes maar die zijn wel genageld maar ze vliegen er iedere x van af.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:18

weet het ook niet hoor Verward

AnjaKosJarig

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:01

draumpje schreef:
omdat je bij de hoefschoenen vaak niet kunt proberen zonder ze gelijk aan te schaffen


Die van Smit-Rijssen heb je een maand op proef, bevallen ze niet mag je ze zo terug sturen.

Mijn ervaring met ijzers:
Nadelen:
Doordat Miro een peesblessure had en we elke dag 15 tot 30 minuten op de verharde weg moesten draven sleten de ijzers er met 4 weken onderuit en na 2 weken waren ze al zo glad dat Miro vaak weggleed Scheve mond Verder hadden we elke jaar in de winter problemen als er sneeuw lag, we konden niet in de bak rijden omdat er klompen sneeuw tussen de ijzers bleven plakken en op de weg was het te glad.
's Zomers moeten de achter ijzers er zowieso onderuit voor de veiligheid met andere paarden in het land.
Voordelen:
IJzers zijn wel iets makkelijker dan schoenen omdat je niets aan/uit hoeft te doen en je hebt geen last van wondjes. Met ijzers kun je rustig een rit maken van ee paar uur zonder er op te letten dat de schoenen geen wondjes veroorzaken.

Mijn ervaring met hoefschoenen (Smit-Rijssen):
Voordelen:
1x in de 3 maanden bekappen is genoeg en scheelt een hoop geld.
Paard loopt de rest van de dag en met longeren en rijden in de bak op blote voeten.
Je paard kan zo het land in/uit.
Rijden in de sneeuw is geen probleem.
Nadelen:
Hoefschoenen aan en uit trekken kost tijd en als de hoeven iets te "lang" zijn krijg je ze bijna niet aan/uit.
Bij lange ritten veroorzaken ze toch vaak wondjes.
Bij mok kun je geen schoenen aan vanwege de pijnlijke kootholtes.

De hoefschoenen bevallen tot nu toe goed (ik heb ze vanaf September) alleen met lange ritten heeft Miro toch rechtsvoor nog een wondje door de rechter voorschoen maar met een stuk je fleece ertussen gaat het goed. Het enigste wat ik af en toe mis is het geluid Knipoog :p en in de bak is de knieactie zonder schoenen ver te zoeken Scheve mond

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:08

klinken heel aantrekkelijk die hoefschoenen van rijssen. Mijn oudje heeft achter goede harde hoeven en voor een dunne en gevoelige hoefwand dus voor hem zou het ideaal zijn. Ik rijd er niet meer op maar wandel veel op het harde. Alleen moet je ze laten aanpassen en dat is niet echt dichtbij. Als ik hierna een ander paard krijg ga ik ze zeker proberen.

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:15

Ik heb voor mijn paard ook op maat gemaakte hoefschoenen uit Rijssen i.v.m. zijn platvoeten (voor). Alleen op buitenritten gebruik ik ze, verder loopt hij op blote voeten. Ik heb ze nu een jaar en ze bevallen uitstekend.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:31

wat kosten die dan? pb me even als je het weet Knipoog

FleurS
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:31

Ik gebruik al ruim twee jaar de hoefschoenen van Smit (Rijssen). Ik ben er heel tevreden over en ik vind het jammer dat deze schoenen niet meegenomen waren in de test in Bit

(Trouwens, ik kan mij best voorstellen dat een hoefsmid niet perse heel enthousiast is over hoefschoenen, maar dat terzijde)

Ik heb zelf de mallen gemaakt van de hoeven van mijn paard, zodat ik niet naar hem toe hoefde. De gipsen mallen heb ik naar hem toegestuurd.

Op de website (www.smit-rijssen.nl) staat dat ze per schoen 54,50 euro kosten.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:29

Kun je eigenlijk ook alleen voor hoefschoenen om doen? Mijn paard heeft achter vrij goede hoeven maar voor platvoeten met dunne en gevoelige wand.

FleurS
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:55

Ik gebruik meestal alleen de voorschoenen, omdat de achterhoeven van mijn paard in de loop van de tijd sterk genoeg zijn geworden om op straat te kunnen lopen.

Dus dat kan!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:16

hoe heb jij die mallen gemaakt? Ik heb een oudje van 32 en zie het ook niet zo zitten er helemaal heen te moeten. Ook hij heeft voor een beetje platvoeten dus zouden andere merken niet echt goed zijn denk ik.

FleurS
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:21

Op de website van smit (www.smit-rijssen.nl) staat uitgelegd met foto's hoe zo'n mal gemaakt wordt.
Het beste kun je ook even met meneer Smit bellen, dan legt hij het ook uit en stuurt hij het verband toe. Je kunt het ook eventueel aan je hoefsmid vragen, die kunnen het vaak ook.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:26

ok dank je voor de info

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:24

Voor paarden met platvoeten zijn de easy boots het meest geschikt, even afgezien van het maatwerk van Smit-Rijssen. De hoeven moeten dan wel behoorlijk rond van vorm zijn. Mijn paard liep er zo op weg en ook geen problemen met wondjes op de hoefballen en zo.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:45

dank je voor de tip symbeami nee mijn paard heeft geen extreme ronde/platvoeten