Ezel met (serieuze) schuurplekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Julleke001
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-04-24

Ezel met (serieuze) schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 14:38

Hey allemaal,
Eerst en vooral hopelijk mag mijn berichtje hier staan. Het gaat namelijk iver een ezel en niet over een paard.

Ik was deze middag even naar onze oude ezel gaan kijken (deze staat bij mijn ouders dus zie hem niet standaard elke week). Ik merkte toch wel serieuze oppervlakkige wondes op. Eerst dacht ik nog dat het van de shetlandpony was die er bij stond. (Soms hangen ze is in elkaar, maar over het algemeen komen ze super goed overéén.) Na wat meer kijken merkte ik deze plekken echter op, op bepaalde plaatsen die mij toch meer laten denken aan extreme jeuk..
Luizen lijkt me niet voor de hand liggend aangezien de andere pony's niks hebben (2 shetlanders) ook hebben deze niets van bijtwonden. Wat kan ik doen om de jeuk bij hem te verlichten? Ik heb nu de wondes ingesmeerd met honingzalf (dat zie je op de foto's) en een soort van lopend middel tegen de jeuk op hem gesmeerd. Ik was aan het denken aan een eczeem deken, maar gaat dit voor een ezel? Als er geen beterschap in komt bel ik zeker naar een DA maar misschien iemand met ervaringen?

Julleke001
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-04-24

Re: Ezel met (serieuze) schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 14:39

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2533
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 14:43

Toch maar de veearts erbij en laten controleren op ringworm.
En als hij er dan toch is, en op ongedierte. Is de ezel wel ontwormd?

Julleke001
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 14:44

Lindsey_99 schreef:
Toch maar de veearts erbij en laten controleren op ringworm.
En als hij er dan toch is, en op ongedierte. Is de ezel wel ontwormd?


Ja hij wordt elk half jaar ontwormd, dit aangezien we ooit longwormen hebben gehad bij één van de pony's daarom zijn we extra voorzichtig.. Dit jaar zelfs om de paar maand als ik me kan herinneren..

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 14:45

Die zit nog erg dik in de vacht gezien tijd van het jaar.
En luis is een weerstandsprobleem, dat de 2 pony's niks hebben sluit dat dus zeker niet uit.
Kan dus zeker luis zijn, rainrot door veel zweten en nooit geheel opdrogen, al dan niet veroorzaakt door PPID of tekort aan eiwitten.
Zou zeker even met DA overleggen, want er is inderdaad iets mis en de echte oorzaak vinden is nodig om het op te lossen.

Kabayo

Berichten: 14120
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ezel met (serieuze) schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 14:46

Niet enorm warm/opgedroogd zweet en daarom jeuk?

Kinke

Berichten: 20587
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ezel met (serieuze) schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:08

wat voor 'lopend middel tegen jeuk' heb je erop gedaan?

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Ezel met (serieuze) schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:25

Lijkt me eerder een schimmel of regenrot

Friesfanaat

Berichten: 1358
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Ezel met (serieuze) schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:26

Ik zou de foto's even aan je DA overleggen (vaak kan dat per e-mail wel). Lijkt me dat hier wel relatief vlot actie op ondernomen moet worden :) Sterkte en beterschap voor de ezel!

meggiemeg

Berichten: 12256
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ezel met (serieuze) schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:34

Aan de huid te zien is dit niet van de laatste week gaande, zie een soort van olifantenhuid bij zijn keel.
Jeuk is vreselijk dus zou met de dierenarts overleggen hoe dit het beste te behandelen.

Julleke001
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-04-24

Re: Ezel met (serieuze) schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 09:02

Dag allemaal,
héél erg bedankt voor de reacties!
Ik ga opzoek naar een nieuwe DA voor mijn ezel, degene die we nu hebben, heb ik niet zo'n goed gevoel bij.
Ik ga inderdaad vragen of ik de foto's kan doormailen zodat ze dit al eens kunnen bekijken! :)

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Ezel met (serieuze) schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:59

Goed dat je er een da bijgaand het wil idd niks zeggen dat de andere geen luis hebben, succes

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:03

Je zou hem ook iets kunnen scheren. Met dit weer in dikke vacht staan is geen doen en zweet draagt niet bij aan het herstelproces

Benieuwd wat de DA zegt

Julleke001
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 10:38

Anomien schreef:
Je zou hem ook iets kunnen scheren. Met dit weer in dikke vacht staan is geen doen en zweet draagt niet bij aan het herstelproces

Benieuwd wat de DA zegt


Misschien een hele domme opmerking, maar een ezel scheren wordt dat daadwerkelijk gedaan?
Ik wil hem zeker van die winter vacht verlossen, maar wil ook zeker zijn dat ik niets erger maak dus ga dat eerst ook maar eventjes navragen. :)

BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ezel met (serieuze) schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:45

Als ik google op Ezels scheren zie ik dat het wel vaker gedaan wordt. Er wordt wel gezegd "De onderbenen behaard laten. Dus misschien is dat zo gek nog niet. Succes.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:31

Niet gelijk gaan scheren. Een ezel begint mei/juni pas zijn wintervacht te verliezen, met reden.
Als de wonden er mee te maken hebben of als het makkelijker is om te behandelen, kun je dat altijd nog doen. Ezels worden zelden geschoren.
Je hebt het over „oud“, wat is zijn leeftijd?
Wordt hij regelmatig geborsteld, en is er niets geks opgevallen?

Ik zou hier gewoon direct een dierenarts bij halen, ik denk ook dat hier iets meer aan de hand is dan kriebel door verharen.

Mijn ezels krijgen nu ook kale plekjes door schuren, omdat de vacht langzaam gaat loslaten. Ondanks regelmatig borstelen. Maar dat zijn geen wonden zoals op de foto’s.

Julleke001
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 13:13

GamblersCup schreef:
Niet gelijk gaan scheren. Een ezel begint mei/juni pas zijn wintervacht te verliezen, met reden.
Als de wonden er mee te maken hebben of als het makkelijker is om te behandelen, kun je dat altijd nog doen. Ezels worden zelden geschoren.
Je hebt het over „oud“, wat is zijn leeftijd?
Wordt hij regelmatig geborsteld, en is er niets geks opgevallen?

Ik zou hier gewoon direct een dierenarts bij halen, ik denk ook dat hier iets meer aan de hand is dan kriebel door verharen.

Mijn ezels krijgen nu ook kale plekjes door schuren, omdat de vacht langzaam gaat loslaten. Ondanks regelmatig borstelen. Maar dat zijn geen wonden zoals op de foto’s.


Echt heel concreet weet ik zijn leeftijd niet, wij hebben hem ooit van mensen overgekocht maar wisten zelf zijn leeftijd niet 100%, ik gok wel al in de 20.
De DA komt vrijdag avond langs, ondertussen mocht ik de honingzalf blijven smeren en iets tegen de jeuk smeren.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 17:38

Honingzalf is altijd goed +:)+
Wat smeer je tegen de jeuk?

Wat je ook nog kunt doen (al is het voor de toekomst, hoeft niet gelijk hierbij te helpen): hou hem eens in de gaten, waar schuurt hij zich aan? Hang de borstels van bezems op, zodat hij zich daaraan kan schuren. Mijne zijn de borstels gaan gebruiken, en niet meer de (scherpere) planken van de oude stal. Waardoor de jeuk wel verholpen wordt, maar met de borstels halen ze zichzelf niet meer open.

Julleke001
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-04-24

Re: Ezel met (serieuze) schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 16:09

Update: de DA is langs geweest en het is inderdaad een soort schimmel. (Weet de naam niet meer). Geen idee hoe hij dit heeft opgelopen.Hij wordt nu behandeld en dan zou het moeten weg gaan. Nu de andere paardjes wat in het oog houden dat zij het ook niet overkrijgen.