schimmel..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

schimmel..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 21:56

een paard bij mij op stal heeft in zijn nek een hele kale plek.. en volgens de staleigenaar is het schimmel en krijgt hij er zalf op.
maar nu hebben 2 andere ponys van stal op hun hoofd ook ineens kale plekjes...dus komt het er eigelijk op neer dat het besmettelijk is.. Verward

mijn pony heeft het dan nog niet..maar ben nogal bang dat zij het ook krijgt... dus even wat vraagjes hierover..

-moet er nog een dierenarts komen..?? of zouden we bijvoorbeeld alle ponys met dat spul kunnen insmeren en hopen dat het weggaat?
-Hoe besmettelijk is het..? die 2 ponys die het nu ook hebben staan dichtbij dat paard die het het eerst had, maar mijn pony staat erbuiten maar komt wel vaak in de buurt bij de andere paarden..!! is het al besmettelijk als je ze bijde aait of...?
-en wat kunnen we er verder aan doen zelf..?

alvast bedankt XxX anne

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:15

annuh schreef:
een paard bij mij op stal heeft in zijn nek een hele kale plek.. en volgens de staleigenaar is het schimmel en krijgt hij er zalf op.
maar nu hebben 2 andere ponys van stal op hun hoofd ook ineens kale plekjes...dus komt het er eigelijk op neer dat het besmettelijk is.. Verward

mijn pony heeft het dan nog niet..maar ben nogal bang dat zij het ook krijgt... dus even wat vraagjes hierover..

-moet er nog een dierenarts komen..?? of zouden we bijvoorbeeld alle ponys met dat spul kunnen insmeren en hopen dat het weggaat?
-Hoe besmettelijk is het..? die 2 ponys die het nu ook hebben staan dichtbij dat paard die het het eerst had, maar mijn pony staat erbuiten maar komt wel vaak in de buurt bij de andere paarden..!! is het al besmettelijk als je ze bijde aait of...?
-en wat kunnen we er verder aan doen zelf..?

alvast bedankt XxX anne


Ik zou voor de zekerheid wel even een veearts er bij halen, en dan de koste delen door alle eigenaren die, die plekjes al hebben.
Dan weet je gewoon zeker wat het is, want anders kost het alleen maar meer als je van alles gaat smeren.

Wat voor zalf smeert de eigenaar erop?
Ik ken eigenlijk alleen Imaverol wat erg goed tegen schimmels helpt.
(Bij de paardendrogist is ie goedkoper dan in de ruitersport winkel)

Schimmel is dacht ik best wel besmettelijk vooral nu ze allemaal zo erg verharen.
Wel balen zeg, als je ze met dit koude weer helemaal zou moet insmeren met Imaverol.

Op de zoekmachine is ook veel te vinden, misschien heb je hier iets aan:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=122671&highlight=schimmel+besmettelijk
Laatst bijgewerkt door Hanneke84 op 08-03-04 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:16

bij ons heeft een paard het ook!
het is heel erg besmettelijk, andere paard niet aanraken en niet bij de andere paarden in het land zetten.
als je het paard aait kan je het ook al overbrengen! zeker als het op z'n hoofd zit kan dit snel gebeuren.
het paard bij ons moet gewassen worden met een goedje wat de schimmel dood.
hier moet het alleen niet te koud voor zijn.

heb dit ffies van de paardendrogist.nl afgehaald:
Schimmel
U herkent ringworm aan kleine kale plekjes geconcentreerd op één plaats op het lichaam. Ringworm wordt niet veroorzaakt door wormen, maar door een besmettelijke huidschimmel die op vele manieren kan worden overgebracht. Dus niet alleen door direct contact, maar ook door zadeldekjes, borstels, dekens, tuigage, enz. In het begin ziet u kleine bultjes met opstaande haren, later ontstaan grote, kale, ronde plekken. Als u zeker wilt zijn van de diagnose, laat dan een dierenarts in een laboratorium wat haar of schraapsel onderzoeken. Behandel schimmel met een anti-schimmelshampoo. Als uw voorkeur uitgaat naar een natuurlijk product, gebruik dan een middel waaraan tea tree olie is toegevoegd. Vergeet bij de behandeling van schimmel niet om ook de borstels, singels, enz. te desinfecteren, en geef ook de stal een grondige reiniging (zie stalhygiene). Een schimmel kan zeer hardnekkig zijn en kan regelmatig terugkomen. Bij hardnekkige schimmel is het raadzaam om anti-oxidanten en knoflook aan het voer toe te voegen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 22:21

weten jullie toevallig hoeveel dat ongeveer gaat kosten? en is het dan de bedoeling dat je 1 keer wast of meerdere keren? bij meike zie ik nog geen kale plekken maa moet ik haar dan ook wassen? Verward

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:29

annuh schreef:
weten jullie toevallig hoeveel dat ongeveer gaat kosten? en is het dan de bedoeling dat je 1 keer wast of meerdere keren? bij meike zie ik nog geen kale plekken maa moet ik haar dan ook wassen? Verward


Bij ons was er ringworm, en hadden zo'n grote literfles imaverol gekocht, en door 4 gedeelt (Ongeveer 25 p.p.) En dat is 250 ml, daar had ik tekort aan, zeker iets van 300 ml gebruikt.
Je moet de Imaverol verdunnen, en dan 4 tot 5 x wassen, om de 2 a 3 dagen. Maar bij sommige paarden werkt het sneller.
Ik ben er wel weken mee zoet geweest Scheve mond

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 22:35

pff klinkt niet zo fijn.. maar goed t zal toch moeten gebeuren denk.. we kunnen het moeilijk zo laten zitten, maar moeten we eerst nog een dierenarts bellen zodat we het allemaal zeker weten?

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:37

idd, ff dierenarts dr bij halen vaak is schimmel ook besmettelijk als je t ene paard aait en daarna t andere!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:21

eerst een va laten kijken wat het is. was het eerst kaal en ging het daarna jeuken, kan een schimmel zijn.

had hij eerst jeuk en werd het daarna kaal, dan denk ik meer aan "pietjes" of te wel luizen.... Cool

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:25

Een schimmelinfectie is idd besmettelijk, en je moet alles, maar dan ook alles ontsmetten, tot de borstels, zweetdekens, winterdekens aan toe. Plak een bordje op de stal om anderen te waarschuwen dat ze je paardje niet moeten aaien, en als je er wat tegen doet, moeten ze allemaal tegelijkertijd worden gedaan. Anders heb je zo weer een besmetting te pakken.

Wassen met Imaverol is het enige wat echt helpt, en dat moet drie dagen achter elkaar worden gedaan, en dan nog eens na een week of zo. Ik zou voor de wasbeurten iig wat warmer weer afwachten.

ShEtLaNdUrZ
Berichten: 3056
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: HeerHugoWaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:36

pwff, ik vind het stom dat ze pas zo laat de dieren-arts laten komen Boos!