Afscheid nemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Afscheid nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 17:36

Hoi allen daar zijn we weer…

Bijna jaar terug opende ik dit topic:
Oskarrino @ [MD] Wanneer heeft je paard "teveel" pijn?

Mijn paard is afgekeurd op z’n knie(en) en staat dus bijna een jaar op rust. Hij staat nu overdag in de kudde buiten en in de nacht op stal, van zomer lekker 24/7 het land op. Vandaag is de kliniek geweest op stal, mijn maatje doet het opzich prima en ik was benieuwd hoe het qua kreupelheid met hem zou gaan. Ik heb hem weleens ff losgegooid en leek dan meestal prima te lopen. Hij is in de winter gefrustreerd en een bom energie! Hij wilt zo graag werken.

Helaas is hij na bijna een jaar niks doen, niks verbeterd. Buigproeven slecht, zowel links als rechtsachter, op de volte ook kreupel. Nog steeds LA kreupel. Op de echo beide knieën ook niet verbeterd. Natuurlijk is mij verteld dat hij in principe niet beter zou worden, maar ik had stiekem gehoopt dat hij toch niet kreupel zou zijn. Naar mijn idee is een paard pijnvrij als hij niet kreupelt. Nu kwam euthanasie ter sprake, want geen verbetering en toch pijn??

Zijn jullie het er mee eens dat een paard dat kreupel loopt, pijn heeft toch? Hoelang ga ik door? Ik wil hem nog wat maanden op het land geven…. Hij speelt wel, maar echt rennen doet hij niet meer. Wel happen/steigeren. Vroeger racede hij de hele paddock door….

Sorry voor mijn twijfels, maar ik vind het zo moeilijk een besluit te maken. Kan hij nog een zomer mee? Of is elke maand nu gewoon een maand teveel? Hij is wel vrolijk, maar hij is zo’n bikkel en laat echt niet snel pijn zien….

Edit: Wil erbij vermelden dat hij bekappen ook moeilijk vind, waarschijnlijk van de pijn dus…. Is het eerlijk dan om hem dat nog aan te doen elke 6 weken?
Laatst bijgewerkt door Oskarrino op 15-04-24 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Afscheid nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:38

Kreupelheid is een uiting van pijn, op dezelfde manier dat je zelf mank gaat lopen als er een steentje in je schoen zit wat in je voetzool prikt.

Of het teveel is kun je alleen zelf bepalen helaas.

different1
Berichten: 3636
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:41

Heb je hem al eens op pijnstillers gehad?
Hoe is hij dan qua gedrag en wil om te bewegen?

Ik ben vrij stellig: kreupel is pijn!
En een jaar pijn zonder zicht op verbetering vind ik erg lang...

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:44

Altijd zere benen is voor een paard een flinke belasting, juist omdat ze veel staan en lopen.
Dus ik snap wel dat de da euthanasie ter sprake brengt.
Je zou een tijdje pijnstillers kunnen gebruiken om te zien welke invloed pijn heeft op het gedrag van je paard.
Zorgen voor je dier maakt ook dat je soms moeilijke keuzes moet maken.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 17:46

different1 schreef:
Heb je hem al eens op pijnstillers gehad?
Hoe is hij dan qua gedrag en wil om te bewegen?

Ik ben vrij stellig: kreupel is pijn!
En een jaar pijn zonder zicht op verbetering vind ik erg lang...


Pijnstillers deden vrij weinig vorig jaar…

Z’n wil om te bewegen was vandaag groot, aangezien hij een beetje heet werd van de wind… normaal is hij flegmatiek en wilt hij niet graag lopen. Van mij hoeft dat dan ook niet, vaak ook iets traag met bijv uit de paddock halen en naar stal lopen.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:49

Een vluchtdier dat niet meer wil galoperen of zelfs liever niet lopen heeft echt veel pijn. Het happen en steigeren kan ook uit ongemak zijn naar de andere paarden.
Dus ja, voor mij is dat een reden om in te laten slapen. Helemaal als een paard vroeger door het land racete en nu dus niet wil lopen. Laat staan als ook bekappen moeilijk is. Dat is omdat het dus pijn doet, want kreupel is inderdaad pijn.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 17:51

MyWishMax schreef:
Een vluchtdier dat niet meer wil galoperen of zelfs liever niet lopen heeft echt veel pijn. Het happen en steigeren kan ook uit ongemak zijn naar de andere paarden.
Dus ja, voor mij is dat een reden om in te laten slapen. Helemaal als een paard vroeger door het land racete en nu dus niet wil lopen. Laat staan als ook bekappen moeilijk is. Dat is omdat het dus pijn doet, want kreupel is inderdaad pijn.


Bedankt voor je eerlijke en duidelijke bericht, het doet pijn, maar denkend aan m’n paard is het wel het beste…

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Afscheid nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:55

Ja, het is verschrikkelijk. Ik bedoel het ook niet zo hars, sorry. Maar ik heb er helaas ook vaker mee te maken gehad en bij 1 echr spijt gehad hoe lang ik hem heb laten doorlopen.

Maar het is ook lastig om zelf te zien, want onbewust verleg je de grens toch nog. En je wilt idd kijken of ze nog comfortabel worden. Dus niet jezelf kwalijk nemen, het is heel logisch en menselijk :(:)

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Afscheid nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:14

Het is zo'n moeilijke stap, maar als je weet dat je maatje nu echt teveel pijn heeft om vrij te bewegen, wordt het beter te accepteren.
Een paard wat pijn aan meerdere benen heeft, loopt voor het beeld meestal niet kreupel.
Sterkte!

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:27

Volgens mij weet je het al :knuffel: . Jij, en alleen jij, weet / voelt wanneer de tijd daar is.
Als je twijfelt dan is die tijd nog niet daar. Als je voelt het is goed zo, dan is dat ook meestal zo.
Als je dat voelt en jij bent er nu nog niet klaar voor dan mag je echt wel voor jezelf een tijd afspreken zodat je naar het loslaten kunt toeleven. Het is gewoon zo verdrietig!
Volg je intuïtie/gevoel als het om je paard en jezelf gaat.

Furst
Berichten: 618
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Afscheid nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:36

Ik heb vorig jaar dezelfde twijfels gehad. Het is niet gemakkelijk, maar ik denk dat je het antwoord zelf al weet. Wat mij hielp, was het uitspreken en vragen aan mijn paard. Dat klinkt gek en zweverig, maar het hielp mij wel met keuze maken. Hij drukte toen zijn neus tegen mij aan en had een blik van "ik wil nog niet gaan"

Uiteindelijk is hij zelf gestorven op 8 november. We weten niet aan wat, we vermoeden koliek. Ik zou hem op dat moment ook laten inslapen hebben, mocht dat het geweest zijn en we waren er bij. Hij had al zoveel meegemaakt. Dus we hadden er vrede mee. In dit geval zou ik ook inslapen. Omdat ik weet wat het is om een paard met ongemak/pijn te hebben. Ze worden er niet gelukkiger van.

Volg je gevoel. En als iemand ooit commentaar op je heeft of zou hebben omdat je de keuze maakt, dan zijn het egoïstische mensen. Is mij overkomen trouwens.
Dikke knuffel :knuffel:

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 20:27

Ik heb de mijne die ook een chronische knieblessure had, laten gaan toen hij niet meer op een ok manier sprintjes kon trekken op de weide met zijn kameraad en duidelijk moeite had om recht te geraken nadat hij ging liggen. Hij was op zich ook nog wel vrolijk maar toch zag je aan zijn "zijn" dat hij last had.
Ik heb de beslissing genomen, de DA heeft hem een zware pijnstiller gegeven om 2 dagen te overbruggen en daarmee zag ik pas hoeveel last hij eigenlijk had.
Met die pijnstiller was het een ander paard.
Wat je zegt van nog 1 zomer is herkenbaar maar mijn ervaring leert me dat we dat vooral voor onszelf doen in de hoop dat er nog iets verandert...
Een paard leeft in het hier en nu.
Wij mensen hebben de neiging om alles wat we aan hun zien te vermenselijken en er betekenis aan te geven...en liefst een betekenis die wij zo graag willen.
Ik wens je heel veel moed om een beslissing te nemen.

GabberGill

Berichten: 5777
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 21:55

Ik heb mijn merrie ook zeer vroeg laten gaan toen ik pijnsymptomen begon te zien. Het verbaasde me hoe snel de veearts eigenlijk zei dat ze hiermee akkoord gingen. Voor mijn gevoel was ik heel snel en zij vertelde me dat ze hoopte dat er meer mensen als mij kwamen maar dat mensen vaak nog heel lang bij hun paard rekken. Ik had eerst nog in mijn hoofd dat ik haar de zomer door zou trekken maar dat zou ik voor mezelf doen en zeker niet voor haar. Ze is nu 2 jaar geleden ingeslapen en heb foto's van der net 2 dagen voor het inslapen. Geloof me je had verwacht dat er een jong fit paard stond maar oh wee als ze in de paddock stond dan zag je aan alles dat ze op was. Haar koppie wilde alleen zoveel!

Dit is 3 weken voor ik haar liet gaan door dit weet ik dat een paard heel ver gaat voordat het echt op is. Een week later stond ze met een opgeklopte darm in de kliniek. Ik snapte toen niet waarom maar achteraf gebeurd dit vaak door stress/pijn. Ze heeft waarschijnlijk alles gegeven en zichzelf letterlijk op staan eten.
Afbeelding

Afbeelding

Dit 3 dagen

Afbeelding

Afbeelding


Ik denk zelf dat we onze paarden na al die trouwe jaren een dienst bewijzen door ze de pijn te besparen ondanks dat we zelf kapot gaan van verdriet.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik voor jouw kanjer voor de rust had gekozen en hem had laten gaan.