Over-reactie (erg ziek) van de Rhino-enting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Over-reactie (erg ziek) van de Rhino-enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 19:43

Hi,

Ik weet dat er al veel topics over Rhino zijn, maar nog niet over een "over-reactie".
Maandag heeft mijn 4,5 jarige paard zijn Rhino-prik gekregen. Hij krijgt ze sinds juni 2002 ieder half jaar (incl. basisenting). In totaal heeft hij 5x een Rhino enting gehad.
Deze keer ging het mis!!!
Toen ik hem uit de wei haalde (4 uur na de enting) stond hij te trillen. Dit stopte na een uur (nou ja het was veel minder geworden)
Om 18.00 uur (7 uur na de enting) had hij 38.9° verhoging. Deze temperatuur steeg en rond 2.00 uur 's nachts was zijn temperatuur 39.7°C.
Dinsdag's was zijn temperatuur aan het zakken (om 9.00 's-ochtends had hij 39.2°). Tegen de middag/avond was hij atactisch. Hij liep heel langzaam en "wiebelend". Verdrietig
Vandaag (twee dagen later) loopt hij nog niet helemaal goed, maar al wel beter en de koorts is helemaal weg.

De DA denkt dat hij overgevoelig op de ent-stof reageert. De DA denkt niet dat hij het virus had (we komen ook niet in aanraking met andere paarden en mijn andere paard had het niet). De DA denkt ook niet dat het aan een "foutje" in de entstof ligt.

De DA "adviseert" (hij weet het ook niet zeker) om het paard niet meer te laten enten. Hij is ook zo ziek geworden dat ik het, denk ik, niet meer riskeer. Het kan namelijk zijn dat het de volgende keer nog erger wordt. En dit ieder half jaar, nee.....bedankt.

Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt??
En zo ja, zijn jullie doorgegaan met enten? Verward

Alvast bedankt! Lachen

thafalonie

Berichten: 94
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 01:33

Hoi,

Ik zou je paard idd niet meer tegen rhino enten.
Ik zal je vertellen waarom.
Ik heb zelf een stoeterij met 30 paarden staan, ikzelf heb altijd alle paarden ook de vaccinatie tegen rhino gegeven, totdat....
Ik een paar jaar geleden net als jou paardje er een zieke tussen had staan, kreeg ook een reactie op de entstof, had 40 graden koort en de zelfde verschijnselen die je zei.
In weze is de entstof het virus wat ze inspuiten, van daaruit gaan ze afweerstoffen maken waardoor ze sterker worden om het echte virus te lijf te gaan, dat wil niet zeggen datze het ook niet kunnen krijgen.
Maar door dat jou paardje waarschijnlijk niet tegen de stof kan, is het beter voor hem/haar niet meer rhino te enten. Ik kan je wel vertellen dat hij wel weer beter word hoor, duurt twee weekjes en dan is hij weer de oude.

Ik vind het alleen wel altijd raar dat als er rhino heerst dat iedereen meteen de DA belt om te enten, maar dat helpt dan echt niet meer, paard moet eerst de stoffen opnemen en verwerken in zijn lichaam.
Als je ieder half jaar rhino zou enten dan werkt het misschien wel in zijn voordeel maar niet als er geént word terwijl de ziekte uitbreekt.
Haha en de DA ze zakken maar vullen, ( nee, das flauw) maar het is wel een beetje zo.

Houd je paard terwijl er rhino heerst gewoon uit de buurt van de gebieden waar het virus is en ga daar dan ook geen wedstrijden rijden.
Als het weer wat warmer word, verdwijnt rhino heel snel, virus kan niet overleven in warmte.

Beterschap met je paardje!! OK dan!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:11

Deze verlammingsverschijnselen heb ik eerder gezien na het enten met Rhino. Hou dit paard aub rustig, en in lichte beweging. Als je geluk hebt gaat dit na een paar weken weer over. Eventueel kan je overwegen iets te in te spuiten tegen het opzetten van de spieren/pezen waardoor de zenuwbanen lopen. Dit heeft bij ons op stal niet geholpen, maar je weet het niet. Zou ook zeker niet meer Rhino enten.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 21:54

Bedankt voor jullie tips!
Het gekke is dat het al zijn 5e Rhino enting is (de basisentingen en ieder half jaar de normale) en dat dit de eerste keer is dat hij ziek geworden is.

Eerst dacht ik dat het misschien de tetanus is (hij was best schrikkerig, maar dat kan ook door de hoge koorts komen), omdat hij 5 maanden geleden gecastreerd is en toen ook al een tetanus enting had. Volgens de DA kan het niet de tetanus zijn.

Misschien ook de combinatie tetanus, influenza en rhino. Wat ik vanaf nu ook nooit meer zou doen, na wat ik in medische boeken gelezen heb. Het schijnt heel slecht te zijn om deze drie te combineren.

Ik ga idd geen Rhino meer spuiten. Wij wonen vrij afgelegen, ik rij geen wedstrijden (maar ga wel af en toe met ze op vakantie) en blijf voortaan uit gebieden met Rhino.
Mijn DA zei nog dat mijn paard nu wel beter als andere paarden geent is, maar dit wil ik niet meer meemaken.

Een bekende zei, liever twee dagen slecht lopen als ooit doodgaan aan de ziekte, maar daar ben ik het niet mee eens! Ieder half jaar, dat doe ik mijn "ventje" niet aan! Vooral niet aangezien het, volgens de DA, iedere keer erger zou kunnen worden.

Momenteel loopt hij al veel beter. Hij rent en rolt in de wei en is weer gelukkig. Natuurlijk doen we rustig aan. We beginnen met een kleine wandeling, als hij weer 100% goed loopt.

Nogmaals bedankt OK dan!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:46

Mijn paard kreeg een paar jaar geleden na enten tegen rhino en influenza ook lichte koorst en een hele stijve hals/nek.
(ze liep ook heel vreemd, stijverig)
Ze kon niet eens meer bij de grond om hooi te eten!

Dit was ook een reaktie op de entstoffen.
Ik ent nu geen rhino meer en een ander soort influenza, dit gaat gelukkig wel goed.

Mijn paard gaat trouwens ook altijd na het enten hoesten...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 04:18

Mijn paard is twee keer geent, de tweede keer kreeg ze in lichte vorm de verschijnselen die jij beschrijft. Mij is geadviseerd niet meer te enten.

Vraag me af wat dit betekent als ze ooit een Rhino enting verplicht gaan stellen in Nederland.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:55

Als er reaktie komt op 1 van de vaccins (want het is makkelijk te beweren dat het niet van het griepvaccin bv kwam) moet je de volgende keer gewoon een ander merk vaccin proberen. Ik heb gelezen dat koorts bij verschillende paarden voorkwam na Resequin, bij Duvaxyn was alles OK.

Ik ken een dierenarts bij wie een dekhengst dood neerviel na een tetanusinjectie. Moeten we dan met z'n allen stoppen met tetanus vaccineren?

Bij GRIEPvaccinatie wordt trouwens aangeraden de eerste dagen niet te werken met het paard aangezien wat koort kan optreden.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:35

Dizzy schreef:

Misschien ook de combinatie tetanus, influenza en rhino. Wat ik vanaf nu ook nooit meer zou doen, na wat ik in medische boeken gelezen heb. Het schijnt heel slecht te zijn om deze drie te combineren.



uhm zou de dierenarts dit ook niet moeten weten? en er rekening mee moeten houden??

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:41

De entingen werken ook alleen als ALLE paarden op stal geent zijn.
En ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het virus wat bij de politie paarden heerst de variant is waar niet tegen geent kan worden.
Heeft dus helemaal geen zin om te enten en ik doe dat dus ook lekker niet.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:16

Lees dit eerst even:
http://www.aht.org.uk/fsheets/fsheets10.html

Pony25, lees eerst na waar het over gaat, voor je van die statements neerzet:
Er bestaan 2 varianten van het virus die de ziekte rhinopneumonie veroorzaken: EHV1 en EHV4. De andere verianten veroorzaken geen ziekte zijn onbelangrijk, daar HOEFT ook niet tegen geënt worden.

De huidige vaccins werken tegen EHV1 en EHV4.
EHV1 veroorzaakt de verlammingsverschijnselen en abortus, EHV 4 geeft milde verkoudheidssymptomen en ev. ook abortus.
We zien dat door vaccinatie abortus en verkoudheid worden vermeden (dus van beide stammen) maar dat besmette paarden wel nog kans maken op verlammingsverschijnselen.
Om verlammingsverschijnselen te krijgen moet je paard een grote hoeveelheid virus hebben binnengekregen. Wanneer de paarden gevaccineerd zijn verlaag je de hoeveelheid virus in de omgeving waardoor er ook indirect minder kans is op verlammingsverschijnselen bij andere. Hoe meer paarden gevaccineerd zijn in een groep, hoe minder kans op ernstige ziekte doordat de gevaccineerden minder virus kunnen produceren dus....

Maw: een niet gevaccineerd paard kan zonder ziek te zijn een ander paard de dood injagen, terwijl een wél gevaccineerd paard veel minder virusdeeltjes rond zich heeft en minder "ziekmakend" is.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 13:27

Zannekin schreef:
Als er reaktie komt op 1 van de vaccins (want het is makkelijk te beweren dat het niet van het griepvaccin bv kwam) moet je de volgende keer gewoon een ander merk vaccin proberen. Ik heb gelezen dat koorts bij verschillende paarden voorkwam na Resequin, bij Duvaxyn was alles OK.


De Rhino-enting was van het merk Duvaxyn.
Misschien is het ook de tetanus geweest, omdat hij in een half jaar tijd, daar drie entingen van had. Een half jaar geleden met de Influenza en Rhino, toen twee maanden later bij de castratie en nu weer.
Maar zoals ik al zei was de DA ervan overtuigd dat het niet de Influenza en Tetanus injecties waren, maar ja of dat echt zo is weet ik natuurlijk ook niet Verward
In ieder geval krijgt hij nu weer een maal per 9-12 maanden de Tetanus en Influenza. De Rhino laat ik weg. Mede doordat de DA zei dat hij de volgende keer nog ergere symptomen KAN krijgen. Maar ik heb geen zin om dat te proberen

Weet iemand toevallig of er bij de basis-enting van Rhino minder stof ingespoten wordt om een goede resistentie op te bouwen, of is het de "normale" entingsvloeistof die ze bij latere entingen ook krijgen?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:40

Dizzy schreef:
[
Weet iemand toevallig of er bij de basis-enting van Rhino minder stof ingespoten wordt om een goede resistentie op te bouwen, of is het de "normale" entingsvloeistof die ze bij latere entingen ook krijgen?
[/quote]


De "normale" er is geen verschil tov de basisvaccinatie.
Maar je zou eens moeten kijken dan of alles van hetzelfde merk geweest is: vroeger en nu dan.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:27

Je heb verschillend rhino entingen als jij nou in je boekje kijkt welke die eerst kreeg kan je je da meldn tegen welke hij wel kan en welke niet. De reactie komt wel vaker voor hetzelfde kan ook gebeuren met een influenze prik.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 16:29

[quote="Zannekin
Maar je zou eens moeten kijken dan of alles van hetzelfde merk geweest is: vroeger en nu dan.[/quote]

Hij heeft 5 keer Duvaxyn gekregen, dus altijd hetzelfde merk.

'k Heb nog een andere DA gevraagd en die meende ook dat de reactie op het Rhino-vaccin moet zijn geweest.
Iets van Tetanus en Influenza zijn "dode" vaccins en Rhino een "levende", als ik het goed begrepen heb Verward
Ook deze DA adviseerde om het Rhino-vaccin niet meer te geven.

Mijn paard loopt trouwens al veel beter. Alleen in het begin (bij het wegstappen) en tijdens een korte draai, zie je "iets".

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:46

Ik ben geen voorstander van zo vaak enten. Twee keer per jaar vind ik onzin, geldklopperij en risicovol. Elke prik is een risico, zoals jij hebt gemerkt.
Een enting werkt zo'n 11 maanden. Bijna een jaar dus. Voor mij is dat zeker geen reden om voor die ene maand weer het risico van een extra enting te lopen. Ik ent 1 x per jaar, omdat dat nou eenmaal nodig is om met je paard naar wedstrijden te kunnen en aan andere activiteiten mee te doen, daar ontkom je dus niet aan.
2 x enten vind ik echt onzin.
Zelfs als je paard helemaal niet geent is, loop je weinig risico. Vrijwel alle paarden zijn ingeent, en daardoor is de infectiedruk veel en veel lager geworden. Tetanus en influenza komen bijna niet meer voor, doordat het zich niet kan versprijden door alle ingeente paarden.
Rhino enten zou ik zelf alleen doen wanneer ik (drachtige) merries op stal zou hebben.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:44

Tetanos verspreid zich niet van paard tot paard maar is een kiem die in de grond zit. Doordat andere paarden geënt zijn is er dus niet minder kans op besmetting.

Zowel het griep als het Rhino vaccin zijn geïnactieveerde, dus dode virussen.

DUVAXYN EHV 1,4 (Fort Dodge A. H.)
geïnact Paardenherpesvirus:
EHV-1 (438/77): min 10exp 7,3 TCID50/dosis
EHV-4 (405/76): min 10exp 7,3 TCID50/dosis
Revac:
1 dosis/6 m

DUVAXYN IE-PLUS-T (Fort Dodge A. H.)
geïnact Paardeninfluenzavirus:
A/Equi-1 Praag (H7N7): 15 mcg HA/1,5 ml
A/Equi 2 Miami (H3N8): 15 mcg HA/1,5 ml
A/Equi 2 Suffolk (H3N8): 15 mcg HA/1,5 ml
tetanustoxoïd: 150 IE/1,5 ml
Revac:
1 dosis/jaar

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 12:20

Ben gisteren met hem gaan wandelen (15 minuten in stap). Hij wilde verder, maar we zijn toch naar huis gegaan (hij liep goed).
Toen we terugkwamen stond hij even stil in de paddock en liep toen weer even wiebelend weg. Het was misschien toch te vroeg om te lopen.
Of zal ik vandaag 10 minuten stappen/wandelen, om op te bouwen? Ik wil natuurlijk ook niet dat hij een terugval krijgt!
Het zal waarschijnlijk nog een week duren voor hij weer 100% is. Hopelijk wordt hij weer 100%!!

letsgo

Berichten: 680
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:09

Ben me bewust van late reactie op deze topic.
Maar wil toch nog even iets kwijt over de enting van mijn paardje.
Zij is vorige week alleen geent tegen influenza en tetanus en is net zo ziek geworden als het paardje wat wel rhino bij de enting kreeg.
De verschijnselen waren precies het zelfde...( stijf, trillen en koorts) we zijn nu een week verder en ze knapt wel weer op maar zo zie je maar ....ze kunnen gek reageren op zo'n enting he!
Je houd je hart vast bij een volgende x.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:23

ik ent ook al mijn paarden ieder half jaar tegen rhino en tetanus en influenza en er is niks aan de hand. Ik blijf dit dus wel doen.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 22:37

Letsgo, bedankt voor je reactie.
Over een jaar krijgt hij Tetanus en Influenza en ik hoop dat alles dan goed gaat!

letsgo

Berichten: 680
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:00

Dan gaan we samen duimen voor een goede afloop Dizzy!!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:09

Ik zit het te lezen en toevallig had een paard bij ons dezelfde verschijnselen ook bij zijn rhino enting.
hij moet binnenkort op transport naar het buitenland en was dus de enige die tegen rhino werd geent .de rest was geent zonder rhino en had nergens last van.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:19

Ik zie dat je nu met Duvaxyn geent hebt. Je kunt de volgende keer de Resequin enting geven. Deze veroorzaakt niet zo'n heftige entreactie. Ik ken ook enkele paarden die van de duvaxynenting enorm ziek zijn geworden en nu gewoon met Resequin worden geent en nooit meer problemen hebben gehad. Zo krijgt je paard toch nog de enting, maar niet meer de ellende. Er zijn een paar dierenartsen die sowieso alleen nog maar met resequin enten. Het enige nadeel is dat de enting wat duurder is. Voor meer info kun je de VA even bellen, maar ik zou niet zomaar stoppen met enten, zeker niet als je op een stal staat met andere paarden.

Succes