Exmoor vetlokken bijna weg, kootholtes kort maar geen wondjes/korstjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Exmoor vetlokken bijna weg, kootholtes kort maar geen wondjes/korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 20:27

Vandaag gaf ik mijn pony's weer even een flinke rosbeurt en nam daarbij ook even goed de benen mee. Die door de aanhoudende nattigheid van de laatste tijd niet bepaald schoon waren.

Bij mijn Exmoor ruin Nozem viel me ineens op dat zijn voeten en kogels niet meer vol haar zitten. Zijn vetlokken zijn gehalveerd en hangen wat zielig als een plukje over zijn kogels. Ter hoogte van het spoortje is het haar ineens heel kort. Het betreft alle 4 voeten.

Ik dacht eerst: 'oliebol, mok', maar ik kan geen enkel kloofje, korstje of wondje ontdekken. Het is alleen maar heel kort haar waar eerder weelderige lokken hingen. Zie ook geen grote hoeveelheden schilfers o.i.d (schurftmijt) dus verdenk ook niet direct parasietjes

Ze staan bij mij 24/7 buiten, wel met keuze voor schuilstallen met daarin rubbermatten met vlas op de grond. Ze kunnen in de wei, die bij de nattigheid van de laatste tijd wel wat sompig bij de ingang maar mijn land is op zandgrond dus het is zeker niet overal een zwarte drekzooi. Ook kunnen ze in een grote bak die ook als paddock dienst doet en meestal binnen een dag na regen weer goed droog is . Er is een bestraat gedeelte waar hun hooibakken staan, en nog een stuk met paddockplaten met daarop zand. Dus hij staat regelmatig droog en niet 24/7 in de blubs.

Mijn andere pony's hebben dit niet.

Ik heb hem niet zien schuren, ik zie hem niet stampen of jeuken met zijn voeten.

Wat kan dit zijn? Wel (een voorstadium van) mok, mijt, of toch iets anders? Herkent iemand dit?

Foto's voor en achterbenen, willekeurig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:34

Jaaaaren geleden heeft ook zo‘n topic op bokt gestaan waarbij het paard ineens het haar op de onderbenen kwijt was, net alsof het geschoren was. Dat bleek achteraf door landurige nattigheid te zijn.
Wellicht in combinatie met verharen?

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:24

Sizzle schreef:
Jaaaaren geleden heeft ook zo‘n topic op bokt gestaan waarbij het paard ineens het haar op de onderbenen kwijt was, net alsof het geschoren was. Dat bleek achteraf door landurige nattigheid te zijn.
Wellicht in combinatie met verharen?


Hier dacht ik ook meteen aan. Dit zie je vaak als ze lang in de nattigheid hebben gestaan.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Exmoor vetlokken bijna weg, kootholtes kort maar geen wondjes/korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:31

Raar verharen kan nattigheid zijn bij enkel iets als voetjes, mijn welshje was 2 vachten bont aan het verharen door eiwit tekort.
Dus droog houden (lastig idd nu) en even kritisch naar het voer kijken.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Exmoor vetlokken bijna weg, kootholtes kort maar geen wondjes/korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:37

Er waren er ook 2 op facebook op denken over paarden die paarden hadden die wel opgeschoren beentjes leken te hebben. Die aardig nat gestaan hebben.

Ik denk dus een reactie daar op, in combinatie met verharen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 09:10

Dus toch de nattigheid. Tsja ontkomen doe ik er niet aan, en hij is wel de grootste die-hard buitenpony, waar de anderen nog wel wegduiken de stal in bij langdurige regen, blijft hij stug buiten staan. En staat ook het meeste op het land dus zal het vaakst door de sompige ingang gaan met zijn voeten.

Voer bestaat onbeperkt ruwvoer, alles wat ze tegen komen in het weiland en krachtvoer bestaat uit 3 handjes ponybrok gemengd met wat laag in suiker muesli. Voor de lekker want hij doet verder niks qua arbeid. Ze hebben mineralenlikemmers van Equifirst en Lavor, zoutblokken. Dit krijgt hij al zolang hij bij mij is, nu 3 jaar. In die 3 jaar is dit nog niet eerder voorgekomen. Dus kan dat wel uitgebreid onder de loep gaan nemen maar zou niet weten waarom dat in verband met kalende voeten gebracht zou moeten worden.

In die 3 jaar is het nog niet zo langdurig nat geweest als nu, tenminste ik kan het me niet zo heugen, dus dan vind ik dat aannemelijk als oorzaak.

Hopen dat de lente nu echt doorzet en de nattigheid wegtrekt, dan kunnen ze eind deze maand op het andere stuk wei dat ik altijd spaar in de winter. En dan is de ondergrond gewoon overal weer 'normaal'

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Exmoor vetlokken bijna weg, kootholtes kort maar geen wondjes/korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:15

Zolang het geen mok is, zou ik inderdaad niet gelijk dingen gaan omgooien maar er gewoon even een oogje op houden.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:09

Dit noemen de engelsen bog burned. Komt door de blubber. Het haar droogt uit en breekt af.

Heeft niets met voeding oid te maken. Je doet er dan ook niets aan. Tja, wachten tot het weer aan groeit :D

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 11:11

cp112 schreef:
Dit noemen de engelsen bog burned. Komt door de blubber. Het haar droogt uit en breekt af.

Heeft niets met voeding oid te maken. Je doet er dan ook niets aan. Tja, wachten tot het weer aan groeit :D


Hmm als ik daarop google kom ik op engelse fora terecht waar ze aangeven dat dat juist niet door de enorme blubs komt, maar door de zuigende/trekkende werking van opdrogende modder. Dat zou het wel verklaren want afgelopen 2 weken droogde het hier behoorlijk op, tot afgelopen vrijdag toen het weer de hele dag hoosde. Blubsie is zacht, drogende modder is ruw dus dat zou een hele logische verklaring zijn.

Nouja liever dit dan mok of rasp. Nozem bestaat vooral uit heel veel haar, maar gaat nu dan even met sportpootjes door het leven :D

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Exmoor vetlokken bijna weg, kootholtes kort maar geen wondjes/korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:59

Mijn trekpaard heeft momenteel hetzelfde probleem. Ze blijft 24/7 buiten en sinds enkele weken verdwijnt een deel van haar dikke sokken door de aanhoudende nattigheid en blubber.
Zelf lijkt ze er geen last van te hebben en er is ook geen jeuk.

Goed in de gaten houden en hopen op snel beter weer. Veel meer kan je niet doen denk ik :)