Ervaring peesblessures door aantikken op paddock / weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Ervaring peesblessures door aantikken op paddock / weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 08:31

Dag beste bokkers,
Mijn paard heeft voor de 3de maal een peesblessure wegens zich aantikken op de weide / paddock of door korte krachtige sprongen en draaien te maken in vrijheid.
Heeft iemand hier ervaring met paarden die zich door hun eigen enthousiaste gedrag snel blesseren?

We zijn momenteel een wekelijkse laserbehandeling aan het doen, maar binnen 2 weken (indien positieve scan) mag hij terug aan het werk.
Zouden jullie in dit geval beschermers aandoen bij het buitengaan? Of hebben jullie verdere tips om dit in de toekomst te vermijden?

Ter info: hij staat iedere dag buiten van 7h tot het donker wordt / is. Zowel met slecht weer tenzij er sneeuw ligt. En was 5x per week aan het werk. Dus aan lang op stal staan of weinig werken ligt het alvast niet.

Alvast bedankt

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ervaring peesblessures door aantikken op paddock / weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:35

Ja hier helaas. Kan straks wat uitgebreider reageren maar 1 was sowieso door zelf aantikken. De andere door verzwikken simpel gezegd. En ook de laatste in dat rijtje door gek gedrag aan de longe.

We longeren dus sowieso niet meer, daar deed ze het aller gekste mee. Nu hielp het ook niet mee dat ze natuurlijk telkens nog niet in de juiste bespiering was na de vorige blessure en dus zwakker.

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:40

Hoe doet ze ze het aantikken?
Klein draaien omdat de ruimte klein is, of juist vol speed een slidingstop in. Of zich in de hoek vast lopen en dan kort draaien?
Bij dat laatste kan het helpen de hoeken schuin af te zetten.

Is het piekbelasting of echt aantikken.
Bij aantikken zou ik een air peesbeschermer beschermer aandoen.

https://www.agradi.nl/gatusos-peesbesch ... ggEALw_wcB

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 09:04

MyWishMax schreef:
Ja hier helaas. Kan straks wat uitgebreider reageren maar 1 was sowieso door zelf aantikken. De andere door verzwikken simpel gezegd. En ook de laatste in dat rijtje door gek gedrag aan de longe.

We longeren dus sowieso niet meer, daar deed ze het aller gekste mee. Nu hielp het ook niet mee dat ze natuurlijk telkens nog niet in de juiste bespiering was na de vorige blessure en dus zwakker.


Niet longeren is momenteel nog geen optie. Hij moet eerst even zijn energie eruit alvorens ik opstap. Ik probeer hem aan de longe wel ‘kort’ te houden zodat het bokken zo minimaal mogelijk is. Maar zoals je zegt is het ideale eigenlijk niet longeren.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 09:05

DuoPenotti schreef:
Hoe doet ze ze het aantikken?
Klein draaien omdat de ruimte klein is, of juist vol speed een slidingstop in. Of zich in de hoek vast lopen en dan kort draaien?
Bij dat laatste kan het helpen de hoeken schuin af te zetten.

Is het piekbelasting of echt aantikken.
Bij aantikken zou ik een air peesbeschermer beschermer aandoen.

https://www.agradi.nl/gatusos-peesbesch ... ggEALw_wcB


Zowel kort draaien (bijna ter plekke) als aantikken met zijn achterhoef op de pees van zijn voorbeen.
Bedankt voor de tip ivm beschermers, ik bekijk deze alvast.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Re: Ervaring peesblessures door aantikken op paddock / weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 09:06

In de zomer staat hij 24/7 buiten en dan is het overigens wel iets beter kwa uitspattingen. Maar helaas in de winter is dat hier niet mogelijk door de ondergrond.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:47

Elke86 schreef:
MyWishMax schreef:
Ja hier helaas. Kan straks wat uitgebreider reageren maar 1 was sowieso door zelf aantikken. De andere door verzwikken simpel gezegd. En ook de laatste in dat rijtje door gek gedrag aan de longe.

We longeren dus sowieso niet meer, daar deed ze het aller gekste mee. Nu hielp het ook niet mee dat ze natuurlijk telkens nog niet in de juiste bespiering was na de vorige blessure en dus zwakker.


Niet longeren is momenteel nog geen optie. Hij moet eerst even zijn energie eruit alvorens ik opstap. Ik probeer hem aan de longe wel ‘kort’ te houden zodat het bokken zo minimaal mogelijk is. Maar zoals je zegt is het ideale eigenlijk niet longeren.


Ja longeren is wel fijner, maar na 3 keer blessure waarbij de 1e aan de longeerlijn en de andere 2 op moment dat we weer mochten longeren (rijden deden we al volledig, zelfs weer wedstrijd) is het me het risico niet meer waard en da is het daar ook mee eens. Dus ik heb alles moeten aanpassen zodat het zonder kan. Soms niet leuk, want dat uit laten leven kan dus gewoon niet meer en moet ik onder het zadel eruit krijgen.

Wij rijden sinds die 1e blessure ook met bescherming, omdat dat duidelijk aantikken was en op advies van de da. Die gaf ook advies over de vorm, niet recht aan de bovenkant bijvoorbeeld, we zagen het toen gebeuren tijdens longeren en op scan kon je ook zien waar ze zich geraakt had met hoef.

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:00

Ik heb er ook 1 die zichzelf stuk loopt buiten. Meestal ook door aantikken. Daarom loopt hij buiten altijd met harde peeskappen om. Sindsdien (afkloppen) geen blessures meer. Nou loopt mijn paard niet de gehele dag buiten. Ik kan me voorstellen als ze de hele dag lopen dat peesbeschermers kunnen gaan irriteren.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 10:06

MyWishMax schreef:
Ja longeren is wel fijner, maar na 3 keer blessure waarbij de 1e aan de longeerlijn en de andere 2 op moment dat we weer mochten longeren (rijden deden we al volledig, zelfs weer wedstrijd) is het me het risico niet meer waard en da is het daar ook mee eens. Dus ik heb alles moeten aanpassen zodat het zonder kan. Soms niet leuk, want dat uit laten leven kan dus gewoon niet meer en moet ik onder het zadel eruit krijgen.

Wij rijden sinds die 1e blessure ook met bescherming, omdat dat duidelijk aantikken was en op advies van de da. Die gaf ook advies over de vorm, niet recht aan de bovenkant bijvoorbeeld, we zagen het toen gebeuren tijdens longeren en op scan kon je ook zien waar ze zich geraakt had met hoef.


Mag ik vragen welke peesbescherming jij gebruikt?

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ervaring peesblessures door aantikken op paddock / weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:11

Ik wissel wat af. Sowieso moet de bovenkant van de schaal dus een inham hebben en niet zoals die standaard peesbeschermers recht. Daar is mijn da geen fan van, omdat dat toch druk geeft op pees met buigen van been. Verder het liefst iets zo luchtig mogelijk, maar daar was toen nog niet zoveel keuze in die ook genoeg bescherming gaf. Ik heb nu beschermers die lijken op de back on track beschermers. Moet even zoeken naar een plaatje. Ook geen bont oid, dat wordt te warm. En buiten staat ze zonder, behalve de 1e dagen op het land. Maar verder is het te lang om in de beschermers te staan, dat is ook weer niet goed :+

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:21

Paard van een vriendin heeft sinds hij lemieux turnout boots aan heeft in de winter geen problemen meer met aantikken, heeft daarvoor er ook meerdere blessures door gehad. (Winter staat hij 5u pd buiten).
In de zomer met 24u buiten doet hij minder gek dus doet ze ze niet meer om.