Vitamine E tekort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 11:34

SilvanoN schreef:
Conabe schreef:
UPDATE:

de resultaten van PSSM2/MIM zijn binnen en er werd niets gevonden bij hem van deze varianten..

enige tips wat het volgende is dat ik hem best op laat testen?


Geen pssm1 test gedaan?


pssm1 test nog niet nee

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 11:39

Firegirl schreef:
Wat waren de andere resultaten van het bloed onderzoek? Is de lever werking meegenomen?


woeps hier ken ik niet zo veel van..

zoals ik op het bloedonderzoek zie zijn de leverwaarden normaal, alsook de rest van het bloedonderzoek, behalve de vit E waarde.

Sengalop
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:54

Vitamine E gebrek kan ook betekenen dat je quarter EMND (Equin Motor Neuron Disease) heeft. Dit komt vooral veel bij quarters voor. Vaak op latere leeftijd, maar die van mij kreeg het met 3 jaar. Lastig vast te stellen, maar ik zou het toch even voorleggen bij de DA. De meeste DA's, zeker die niet veel ervaring hebben met quarters, denken hier niet aan. Vitamine E en supplementen die extra spieropbouw geven zijn dan aan te raden.
Extra symptomen zijn disbalans en een andere beenstand (voor-en achterbenen staan dan dichter bij elkaar om beter balans te vinden).

Omdat het destijds erg lang duurde om er achter te komen wat er aan de hand was, was mijn paard bijna meer dood dan levend (lag bijna alleen nog maar). Uiteindelijk bleek dit nog het enige wat het kon zijn en zijn we begonnen met veel eten aan te bieden én supplementen. Hij heeft het overleefd, maar ik kan er nu niets meer mee, want de disbalans gaat nooit meer over. Is nu een weidepaardje.

Veel succes, hoop dat er snel duidelijk wordt wat er aan de hand is.

GiGi_90

Berichten: 658
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:35

Firegirl schreef:
Wat waren de andere resultaten van het bloed onderzoek? Is de lever werking meegenomen?


Als aanvulling op deze vraag. Ik had het geloof ik al eerder opgegooid. Maar is Lyme ook getest. Zo niet misschien de moeite waard daar de symptomen van door te nemen en dat eventueel te overwegen. Al is dat wel moeilijk te testen, komt niet altijd goed uit het bloed naar voren.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:24

Ik zou zeker wel een pssm1 test doen.. Vind het wel typische symptomen. Fijn om uitgesloten te hebben.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 18:07

Conabe schreef:
pluisje88 schreef:
Niemand heeft het over ppid… PSSM! Dat is iets heel anders!

Ppid is inderdaad meestal een leeftijdskwaal


Over ppid had ik het hierboven toen ik idd vroeg of dit niet een verouderingsziekte was, dus ik dacht dat je daarop reageerde. :)

Heb een test besteld voor pssm2. Pssm1 bespreek ik in de week met mijn DA om te testen. :)

PSSM 1 kan je gewoon zelf doen, hoeft niet via de DA. Haren trekken ( met wortel) en opsturen. Kan o.a. hier https://animalgenetics.com/horse-tests/ ... /119-pssm/ . Kost je ca. 35,- en wat verzendkosten. https://www.pssm.eu/symptomen
Je zou ook nog op Lyme kunnen laten testen ( tekenziekte/ borreliosis) ; dat zal je dan wel met je DA moeten overleggen. Nadeel van Lyme is dat het niet altijd gevonden wordt in het bloed, zeker in een later stadium niet. Dan zou je via bio-resonantie of Lechner antennne moeten testen. https://www.tekenbeetziekten.nl/tekenbe ... n/paarden/

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:19

Geef je vitamine e met of zonder selenium? En heb je selenium ook laten testen in het bloedonderzoek?
Ik heb namelijk hetzelfde aan de hand gehad met mijn paard.
Vitamine e was veel te laag. Hoog gedoseerd gaan geven, maar nauwelijks verbetering. Bleek het selenium gehalte ook veel te laag te zijn, en als het selenium gehalte te laag is wordt vitamine e weer slecht opgenomen.
Dus beide verhoogd gedoseerd gaan geven en nu is alles goed op peil.