Vitamine E tekort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 13:52

Een half jaar geleden waren er bij ons op stal enkele problemen bij paarden getroffen, zoals o.a. bloedwormen. Hiervoor heb ik een afspraak gemaakt bij DA om bloed te trekken. Na dit bloedonderzoek was er geen sprake van bloedwormen, maar wel had hij een tekort van vitamine E. Zelf had hij de waarde van 1.00 mg/L terwijl hij tussen de 2.00 en de 7.40 mg/L zou moeten zitten. DA raadde aan om te starten met een kuur van 3 maanden met de equistro excell E (vloeibaar). Na deze 3 maanden terug een bloedonderzoek zat hij inmiddels nog maar op 1.25 mg/L, hierbij moest ik van DA terug een kuur opstarten voor drie maanden met de equipharma - equi vitamine E (poeder). Na dit ondertussen 2 maanden bij te geven merk ik zelf nog steeds geen verschil, volgens DA zou ik dit kunnen merken in; spiermassa die wat zou moeten aangroeien en minder lui. Ook vroeg ik aan DA of het beter was om hem wat meer rust te geven tijdens de kuur, daar ik dacht dat tijdens zijn beweging dit er misschien voor kon zorgen dat dit terug te veel vitamine E zou afnemen maar hierop zij DA dat het belangrijk was in tussentijd dat hij nog steeds zijn volledige beweging kreeg.

Dingen die hij op de moment vertoont zijn:
- lui met af en toe gedragsverandering waardoor hij plots heel pittig kan reageren.
- intens zweten na korte inspanning
- weinig spiermassa en kont vrij tot zeer hard ingevallen
- stabiliseert op zijn gewicht en krijg er moeilijk een gewichtstoename bij, wat wel nodig zou zijn daar hij op sommige plekken iets te mager is.

Iemand die weet wat ik best kan doen? Ik ken van deze dingen zelf vrij weinig en daar ik google ook niet echt vertrouw, wil ik eens kijken op deze manier of er nog mensen zijn in zo’n situatie, hoe ze dit hebben aangepakt en van wat dit mogelijks verder komt.

Daar dit misschien nog interessant is:
- ras: quarter
- eten: krijgt 2x/dag een standaard mengeling op stal + 1x/dag de aveve recup mash met pavo vital en vitamine E.
- beweging: gaat elke dag enkele uren op de weide, wordt 3x/week 1 uur gereden, 2x/week bewegen aan de longe voor een 30tal min. en 1x/ week een wandeling buiten (aan de hand).

Laurievc

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:09

Hoe moet je doseren? Aanbevolen hoeveelheden of hoger? Ik had bij mij op stal een paard staan met een extreem laag Vit E gehalte en die werd op DA advies 3x zo hoog in dosering gezet. Dat was op 3 maanden tijd perfect in orde.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:19

Mijn dierenarts adviseerde 10 jaar geleden, naast de Vitamine E, om magnesium bij te voeren. Waarom dat weet ik niet meer precies maar wij merkten toen wel veel verschil. Niet dat mijn pony te korten had, maar hij veranderde wel mooier in spieren en energie.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:01

Ik zou eerder denken aan maagzweren misschien icm met toch wormen als ik jou punten zo eens lees. Heb je ook weleens mest onderzoek laten doen?

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:05

Is er getest op leverbot? Komt hij goed uit zijn wintervacht?

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:14

Is hij pssm getest?

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:18

Ik zou als ik zo het verhaal lees met de 'symptomen' toch eens testen op Lyme.

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:20

Ik zou ook aan pssm denken.
Of mogelijk ppid. Hoe oud is je paard?
En ik mis het hooi in je voeding. Hoeveel krijgt hij daarvan?

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:22

De symptomen komen aardig overeen met mijn PPIDer. En ik zou PSSM ook niet uitsluiten.

Anoniem

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:58

Ik denk ook meteen aan pssm(2). Dankzij bokt heeft mijn paard sinds 1 maand ook de diagnose en de symptomen komen aardig overeen.

Syb_sem

Berichten: 234
Geregistreerd: 29-04-11
Woonplaats: Thuis met mijn hondje

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:09

lees je eens in op pssm. hier moet ik direct aan denken.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:35

Hier is PSSM ook het eerste waar ik aan denk :(

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:37

Pssm2 (ook wel MIM) is ook het eerste waar ik aan denk.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:29

Puur afgaande op wat je schrijft, lijkt het me dat er misschien ook wat weinig eiwitten gevoederd worden.
Je hebt de combi eiwitten + spieropbouwende training nodig voor spieraanmaak.
Je kan je suf voederen aan poeders en vloeibare vitamines, dat gaat weinig tot niets doen als je de voeding en training niet aanpast.
Dus misschien valt daar ook wat winst te behalen.

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:35

En ook op suikerarme voeding. De recup heeft 33% zetmeel en suiker. Ook daar kunnen dips en pieken in energie vandaan komen.
En dan komt de mengeling (wat voor mengeling?) er nog bij.

Even los van of het ppid of pssm of iets anders is, zou je zelf al kunnen starten met een eiwitrijk en suikerarm dieet. Samen met voldoende ruwvoer.

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 09:18

Laurievc schreef:
Hoe moet je doseren? Aanbevolen hoeveelheden of hoger? Ik had bij mij op stal een paard staan met een extreem laag Vit E gehalte en die werd op DA advies 3x zo hoog in dosering gezet. Dat was op 3 maanden tijd perfect in orde.


DA zei me om de aanbevolen hoeveelheid te geven dus 10gr/dag van de equi vitamin E.

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 09:19

dresjoepie schreef:
Ik zou eerder denken aan maagzweren misschien icm met toch wormen als ik jou punten zo eens lees. Heb je ook weleens mest onderzoek laten doen?


ja, dit is al gebeurd en niets uitgekomen..

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 09:20

Firegirl schreef:
Is er getest op leverbot? Komt hij goed uit zijn wintervacht?


nee, hier is hij nog niet op getest, maar hij komt idd altijd wel mooi uit zijn wintervacht.

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 09:27

Daihyo schreef:
Ik zou ook aan pssm denken.
Of mogelijk ppid. Hoe oud is je paard?
En ik mis het hooi in je voeding. Hoeveel krijgt hij daarvan?


en zou je dan eerder denken aan pssm1 of 2? ik heb hier recent al wat opzoekwerk over gedaan, maar ik ben nog niet heel goed mee. Ik heb van iemand inderdaad al een tip gekregen om te testen op pssm2 maar als ik dit zou opzoek vind ik het wat dubbel in hoeverre deze test wel betrouwbaar is?

mijn paard is bijna 7 jaar nu. Oeps inderdaad hooi ben ik vergeten.. deze krijgt hij onbeperkt.. :)

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 09:34

LV19952 schreef:
Ik denk ook meteen aan pssm(2). Dankzij bokt heeft mijn paard sinds 1 maand ook de diagnose en de symptomen komen aardig overeen.


hoe heb jij dit laten testen en hoe stond je DA hier tegenover?

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 09:42

Syb_sem schreef:
lees je eens in op pssm. hier moet ik direct aan denken.


Ja, ik heb dit al wat liggen opzoeken, maar ik vind het een beetje verwarrend allemaal. denk je dan aan 1 of 2?

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 09:47

Celebi schreef:
De symptomen komen aardig overeen met mijn PPIDer. En ik zou PSSM ook niet uitsluiten.


is PPID niet eerder een verouderingsziekte? Ik kan verkeerd zijn.. :)
Want hij moet namelijk volgende maand nog 7 jaar worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:53

Conabe schreef:
LV19952 schreef:
Ik denk ook meteen aan pssm(2). Dankzij bokt heeft mijn paard sinds 1 maand ook de diagnose en de symptomen komen aardig overeen.


hoe heb jij dit laten testen en hoe stond je DA hier tegenover?


Ik heb zonder DA een DNA test laten doen bij Generatio in Duitsland. Dit gaat heel makkelijk door haren met haarwortel op te sturen per post. Ik weet dat de test officieel nog niet gevalideerd is maar de symptomen kwam zó goed overeen met wat ik al 3,5 jaar lang bij mijn paard zag dat het eigenlijk niet kon missen. De test kwam inderdaad positief terug en nadat ik gestart ben met het pssm2 dieet is mijn paard gigantisch verbetert. Voor mij dus een dubbele bevestiging dat het echt PSSM2 is.

Ik lees zojuist dat jouw paard volgende maand 7 wordt. Mijn paard wordt in juni ook 7 jaar. Blijkbaar is dit de leeftijd waarop je de eerste symptomen van PSSM gaat zien is mij verteld.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:53

Dan zou ik het ook in meer eiwitten gaan zoeken zoals eerder al aangegeven. Merrie brok is een optie rustig opbouwen van een handje naar 3 handjes naar 3/4 de per dag naast wat je nu voert!

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 10:07

LV19952 schreef:
Conabe schreef:

Ik heb zonder DA een DNA test laten doen bij Generatio in Duitsland. Dit gaat heel makkelijk door haren met haarwortel op te sturen per post. Ik weet dat de test officieel nog niet gevalideerd is maar de symptomen kwam zó goed overeen met wat ik al 3,5 jaar lang bij mijn paard zag dat het eigenlijk niet kon missen. De test kwam inderdaad positief terug en nadat ik gestart ben met het pssm2 dieet is mijn paard gigantisch verbetert. Voor mij dus een dubbele bevestiging dat het echt PSSM2 is.

Ik lees zojuist dat jouw paard volgende maand 7 wordt. Mijn paard wordt in juni ook 7 jaar. Blijkbaar is dit de leeftijd waarop je de eerste symptomen van PSSM gaat zien is mij verteld.


is dit de juiste test? https://shop.generatio.de/en/detail/ind ... 1712304154