Paard sterk vermagerd door uitdroging, tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kempi001
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-08-23

Paard sterk vermagerd door uitdroging, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 01:44

Dag allemaal,

Korte intro: mijn paard is in januari verhuisd van stal waar hij eerst grotendeels op stal stond naar een 24/7 kudde owv wederkerende einschuss problematiek. Gelukkig zijn de benen sindsdien superslank en doet 24/7 beweging wonderen!

Echter is mijn paard de laatste weken opvallend vermagerd, daarom had ik de tandarts al preventief laten komen maar hier was niets opmerkelijks uitgekomen. Vandaar legde ik de combi slecht weer, stress van verhuis, kudde, gewenning etc. aan de basis hiervan.

Maar hij bleef maar sterk vermageren, en dus heb ik de VA laten komen voor zowel bloed-als mestonderzoek. Blijkt geen wormen te hebben maar uit het bloedonderzoek bleek een zeer hoge hematocrietwaarde aka rode bloedcellen. (Verder alles goed) De VA zei me dat hij dus waarschijnlijk sterk uitgedroogd is. Hij heeft wat platte mest maar niet extreem en dachten owv het verse gras nu dat dit ook een oorzaak was. In ieder geval was ik heel verbaasd dat het over uitdroging gaat omdat hij merendeel van de dag gras eet, verder onbeperkt ruwvoer heeft en aan de schuilstal vooraan de weide vers drinkwater heeft.

Nu moet lukken dat 2 veulens deze week dag op dag ook buikkrampen/lichte koliek hadden en gecombineerd met mijn paard zijn uitdrogingsverschijnselen werd de link gelegd naar een mogelijke boosdoener. Achteraan de wei ligt namelijk al enkele maanden een hele grote plas door de felle regen. De paarden staan grotendeels achteraan de weide (die hoger ligt en droog is) doorheen de dag en dronken dus merendeel van deze plas…Er werd een staaltje genomen en het is overduidelijk geen proper drinkwater dus het vermoeden is dat dit water de boosdoener is. Ook eenden en ganzen zwemmen bijv. in dit water en we dachten ook aan stilstaand water de laatste weken wat ook niet goed is…


Afbeelding

Nu kunnen ze sinds gisteren niet meer aan het water en krijgt mijn paard dagelijks heel wat slobber binnen, combi fiberbeet en de Pavo weightlift met een Vitalbix balancer. Hopelijk knapt hij hier nu snel mee op.
Hebben jullie nog andere tips om hem snel te doen hydrateren en gezond terug laten aankomen? Klopt het dat een paard echt fel kan vermageren door uitdroging? Hij is wel een derde van zijn gewicht kwijt intussen dus het zal sowieso al wel een tijd duren, vrees ik…
Bedankt alvast!

Groetjes Evelien

afkepieteke

Berichten: 237
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Re: Paard sterk vermagerd door uitdroging, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 07:18

Hier hadden we ook een paard die sterk vermagerde en legden dit op jong paard/groeien/net aan het werk. Maar hij bleek op zijn manier niet uit de sloot te kunnen drinken. Toen hebben we dat opgelost en kwam hij wel vlot weer op gewicht.

FrNo
Berichten: 3663
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Paard sterk vermagerd door uitdroging, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 07:21

Extra water met wat appelsap erdoor aanbieden? (Zelf geen ervaring mee, maar hoe je werk eens als tip voor op bv wedstrijd )