tips voor afslanken paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

tips voor afslanken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 23:27

Hoi Blokkers,

Ik ben opzoek naar tips over het (gezond) laten afslanken van mijn paard. Hij had bij aankoop obesitas en is altijd wel makkelijk geweest met aankomen. Echter met rijden en goeie voeding is hij mooi afgeslankt destijds en hebben we hem goed op gewicht kunnen houden. Nu staat hij al 3 maanden stil en is hij knetter dik geworden, nog niet zo erg als het geweest is, maar hij is zeker te dik. Nu staat hij al mega arm in het eten; geen krachtvoer, suikerarm hooi en alleen ‘s avonds een beetje slobber voor de smaak (moet iets doen voor zijn liefde :p) en staat nog niet op de wei maar een paddock.

Nu mag ik hem vanaf volgende week wat gaan opbouwen voorzichtig aan de longe een paar dagen en dan mag ik beginnen met stappen onder de man. Echter voordat ik erop wil zelf, wil ik dat hij wat afvalt. Hij is namelijk veel spier kwijt, zelf echt wel 70/80 kilo aangekomen én zou dan nog eens mijn gewicht erbij moeten dragen, dat vind ik voor nu te veel.

Daarom wil ik het rijden nog gaan uitstellen, maar ik zou hem het liefste zo snel mogelijk wat minder in de kilo’s willen en weer wat meer spier erop. Tuurlijk gaat longeren hier wat aan bijdragen, maar dit zal op het begin nog maar een paard minuutjes draven zijn.

Vandaar, zijn er tips? :)

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: tips voor afslanken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:30

Hoeveel kilo hooi krijgt die?

Ibbel

Berichten: 49139
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:41

VDH / BHD dieet: vreet de helft, beweeg het dubbele is de meest gezonde manier voor mens en dier en om te vallen.

Minder hooi / hooi mengen met stro kan nog wat helpen bij het VDH dieet. En eiwit voeren voor de spieren (en het verzadigingsgevoel).

En 3 maanden dik worden krijg je er niet in een paar dagen af, zeker als BHD nog niet echt uitvoerbaar is. Maar alle beetjes helpen, dus toch maar gaan rijden, en als je er niet op wilt, dan zelf ook lopen. En ieder uur dat-ie (uiteindelijk, na opbouw) loopt kan-ie niet eten ook.

Oh, en gebruik een meetlint om je progressie te meten. Het gaat daarbij niet om accuraat gewicht te meten, maar om het verschil van week tot week te meten.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: tips voor afslanken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:50

Mag hij hij wandelen... dus meters maken aan de hand../ fiets

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 00:19

snorkel1986 schreef:
Mag hij hij wandelen... dus meters maken aan de hand../ fiets


Nee nog niet echt. Hij mag buiten nu sinds een kleine 4 weken pas vrij bewegen, daarvoor heeft hij 2 maanden helemaal op stal gestaan met 20 minuten aan de hand stappen. Nu dat hij buiten staat mag ik eigenlijk niet aan de hand met hem lopen omdat buiten al belastend genoeg is. Dus ik stap hem 10 minuutjes per dag aan de hand voor de opvoeding. maar echt kilometers maken mag nog niet :(

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 00:46

Ibbel schreef:
VDH / BHD dieet: vreet de helft, beweeg het dubbele is de meest gezonde manier voor mens en dier en om te vallen.

Minder hooi / hooi mengen met stro kan nog wat helpen bij het VDH dieet. En eiwit voeren voor de spieren (en het verzadigingsgevoel).

En 3 maanden dik worden krijg je er niet in een paar dagen af, zeker als BHD nog niet echt uitvoerbaar is. Maar alle beetjes helpen, dus toch maar gaan rijden, en als je er niet op wilt, dan zelf ook lopen. En ieder uur dat-ie (uiteindelijk, na opbouw) loopt kan-ie niet eten ook.

Oh, en gebruik een meetlint om je progressie te meten. Het gaat daarbij niet om accuraat gewicht te meten, maar om het verschil van week tot week te meten.


Dat werkte inderdaad de eerste keer met afvallen heel goed! Ik zet hem nu (naast wat hij normaal buiten staat) nog 1,5 uur extra op de paddock zonder hem daar te voeren. Daarnaast heb ik hem nog wel een uur per dag uit stal voor te poetsen en wat te stappen of aan de hand te spelen. Dus ik probeer hem zoveel mogelijk extra uit zijn box te halen zodat die niet onbeperkt stro blijft eten. Wat betreft de helft voeren denk ik nu niet dat hij minder kan krijgen, omdat hij al erg mager staat. En minder hooi vind ik geen goed idee ivm maagzweren en andere gezondheidsklachten. Maar als ik dalijk weer mag gaan rijden zal ik hem eerst wat in eiwit opvoeren en veel later pas met dbeginnen andere voeding.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: tips voor afslanken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 07:55

Hooi weken, dan krijgt hij toch minder suikers binnen maar wel de buikvulling

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: tips voor afslanken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:21

Bewegen is essentieel, maar dat kan nu nog niet begrijp ik. een kuur gluco balance van phytonics bijvoorbeeld helpt heel goed. Recent zelf ervaren.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 16:47

Mist schreef:
Hooi weken, dan krijgt hij toch minder suikers binnen maar wel de buikvulling


Hoe krijgen ze minder suiker binnen van hooi weken?

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 16:49

Sim schreef:
Bewegen is essentieel, maar dat kan nu nog niet begrijp ik. een kuur gluco balance van phytonics bijvoorbeeld helpt heel goed. Recent zelf ervaren.


Nog nooit van gehoord, maar ik lees er zo snel inderdaad goede dingen over. Er staat wel dat dit gecombineerd moet worden met voldoende beweging. Is dit een advies of vereiste? Anders kan ik het pas over een paar weken gaan geven, maar voor de balans wel belangrijk

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:59

jenmgc schreef:
Mist schreef:
Hooi weken, dan krijgt hij toch minder suikers binnen maar wel de buikvulling


Hoe krijgen ze minder suiker binnen van hooi weken?

Een uur weken haalt 30%vd aanwezige suikers er uit. Wordt vaak toegepast bij hoefbevangenheid als paarden af moeten vallen.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:54

jenmgc schreef:
Sim schreef:
Bewegen is essentieel, maar dat kan nu nog niet begrijp ik. een kuur gluco balance van phytonics bijvoorbeeld helpt heel goed. Recent zelf ervaren.


Nog nooit van gehoord, maar ik lees er zo snel inderdaad goede dingen over. Er staat wel dat dit gecombineerd moet worden met voldoende beweging. Is dit een advies of vereiste? Anders kan ik het pas over een paar weken gaan geven, maar voor de balans wel belangrijk


Dat durf ik je niet te zeggen. Mss contact opnemen met phytonics?

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: tips voor afslanken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:12

hoeveel hooi krijgt hij en verdeeld over hoeveel porties? Ik snap je gedachten omtrent maagzweren als je minder gaat geven, maar misschien kan je minder hooi wel over meer porties verdelen zodat hij alsnog niet zonder staat. Of eventueel hooinetten met een kleinere maas gebruiken zodat hij net zo lang over minder hooi doet dan dat hij nu over meer hooi doet.

Zelf zou ik ook de slobber voor de smaak en de liefde weglaten. Paard vind je nog net zo lief zonder die slobber. Als je dan wat geeft zou ik eerder voor een vitamine/ mineralen idee gaan.

verder zou ik de beweging die je weer mag gaan doen eerst aan de hand introduceren en dan echt naar het maximale van wat hij mag, ook al betekend dat dat je 30 minuten aan het lopen bent. Veel overgangen aan de hand (stap, halt, stap en uiteindelijk als je weer mag ook overgang naar draf en weer gelijk stappen) helpen ook om meer energie te verbranden dan alleen maar hetzelfde tempo aan te houden.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: tips voor afslanken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:16

Hooi testen en inderdaad zoals eerder genoemd weken alvorens te voeren

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:18

Sim schreef:
Bewegen is essentieel, maar dat kan nu nog niet begrijp ik. een kuur gluco balance van phytonics bijvoorbeeld helpt heel goed. Recent zelf ervaren.


Glucobalance helpt met de suikerbalans, aangezien TS aangeeft dat haar paard al suikerarm hooi en geen gras krijgt, weet ik niet of dit het gewenste effect gaat geven.

Mijn paard is er overigens echt niet van afgevallen, het heeft wel wat geholpen met vetophopingen, maar afvallen heeft ze echt moeten doen met meer bewegen.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: tips voor afslanken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:31

Glucobalance is geen middel waarvan ze afvallen, het ondersteunt paarden die slecht kunnen tegen suikers.

Hoeveel kg hooi krijgt hij nu en verdeelt over hoeveel porties? Meng hooi met stro, kleinere porties meerdere malen per dag als dat kan…..

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 15:34

Oskarrino schreef:
Glucobalance is geen middel waarvan ze afvallen, het ondersteunt paarden die slecht kunnen tegen suikers.

Hoeveel kg hooi krijgt hij nu en verdeelt over hoeveel porties? Meng hooi met stro, kleinere porties meerdere malen per dag als dat kan…..


Ik weet niet precies hoeveel hooi hij krijgt, ik sta op een pensionstal dus ik heb dit niet helemaal zelf in de hand. Hij krijgt 3x per dag van hun hooi en ik geef hem 1kg per dag via een slowfeeder. Ze mengen het nu al een beetje met schoon stro als die uit de paddock komt zodat die wat trager eet. Meerdere portier per dag geven kan helaas niet omdat ze niet aan huis staan :(