Cariës bij paard. Oorzaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinksterz
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-10-22

Cariës bij paard. Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 22:54

Hoi,

Vandaag is de tandarts bij mijn paarden geweest. Ik kreeg de mededeling dat paarden Cariës hebben. De tandarts was er vrij rustig onder, maar ik schrok hiervan.

Hoe komen mijn paarden hier aan? Mijn paarden krijgen Duits kruidenhooi, ik vraag altijd een analyse ivm lage suiker. Ze hebben 24/7 toegang tot hooi.
Daarnaast krijgen ze een 1/2 schep bietenpulp ivm supplementen.

Als ik Google op dit, dan slaat de paniek me toe. Het klinkt best ernstig nl. Iemand een idee hoe dit kan ontstaan bij paarden ondanks goed management ?

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Cariës bij paard. Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:03

Soms zit er te weinig cement in de kroonholtes van de tanden. Dat zijn die bruine ringen die je ziet op het kauwvlak. Daar zit keihard materiaal in. Soms zit daar te weinig in waardoor er door voedsel gaatjes kunnen ontstaan in het tandbeen zelf.
Dat is soms genetisch bepaald en doe je dan weinig aan.

Pinksterz
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 23:07

Hutcherson schreef:
Soms zit er te weinig cement in de kroonholtes van de tanden. Dat zijn die bruine ringen die je ziet op het kauwvlak. Daar zit keihard materiaal in. Soms zit daar te weinig in waardoor er door voedsel gaatjes kunnen ontstaan in het tandbeen zelf.
Dat is soms genetisch bepaald en doe je dan weinig aan.

Is er niks tegen te doen? Het zijn 3 broertjes van elkaar. Verschillende leeftijd, en opeens hebben ze het. Het voelt voor mij alsof het iets is in het stal management, maar ik kan gewoon niet bedenken wat .
Zou het vreselijk vinden als ik mijn paarden tekort doe hierdoor.

Is toevoeging van bv calcium slim denk je?

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:30

Hoe oud zijn ze inmiddels en hoe lang zijn ze bij jou?

Mijn paard had het ook, maar achteraf bleek dat heel oppervlakkig te zijn en daar is het er weer uitgegroeid. Mijn tandarts/dierenarts vertelde me dat ze waarschijnlijk een slechtere periode in haar leven heeft gehad en dat het toen ergens is ontstaan. Dat ontstaat dan op dat moment niet aan de oppervlakte, daardoor kan het jaren later tevoorschijn komen bij paarden. Paardenkiezen groeien en slijten een behoorlijk aantal jaren, het is niet zoals bij ons melkgebit-blijvend gebit gelijk het formaat dat het houdt.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:36

Mijn shet had dat en in tegenstelling tot mensen kan het bij een paard weer dichtgroeien.
Echter bij mijn shet gebeurde dat niet of onvoldoende en mede doordat de kies los zat moest de kies getrokken worden.

Heeft overigens helemaal niks met suikers te maken zoals bij ons.
Dus daar hoef je je niet schuldig over te voelen.

Pinksterz
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 09:02

De paarden zijn tussen de 6 en 10. Hebben zo'n 2 jaar terug, jarenlang te weinig ruwvoer gehad.

De tandarts had het erover dat het voer(bietenpulp) tegen de kiezen kan plakken en dat dit de oorzaak kan zijn. En suikers in hooi.

Te weinig speeksel aanmaak lijkt me logisch, want dan is de ph waarden te zuur en tast tanden aan? Maar dat zou dan al van eerder geweest moeten zijn en nu naar voren komen?

Kan ik echt niks doen om mijn paarden te helpen?

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Cariës bij paard. Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:07

Krijg je echt een analyse bij jou balen hooi of koop je bij een fourage handelaar? Dan mag ik hopen je weet dat die analyses gemiddelden zijn? Ik heb wel eens duits kruidenhooi apart boven op de gemiddelde analyses laten testen en zat torenhoog in suikers.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:08

heb je al gezocht naar info op google?
staat eigenlijk best veel op, maar denk dat je nu goed voert toch.
goed hooi.
en misschien stop je met de bietenpulp en wat voor supplementen voer je,misschien kan het door een handje grasbrok of grasmix?

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Cariës bij paard. Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:35

En wat heeft je tandarts er verder over gezegd?
Moet je iets (anders) doen of is het geen probleem? Zou gewoon zijn/haar raad opvolgen en verder niet te druk om maken als de tandarts dat ook niet doet

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:40

Pinksterz schreef:
De paarden zijn tussen de 6 en 10. Hebben zo'n 2 jaar terug, jarenlang te weinig ruwvoer gehad.

De tandarts had het erover dat het voer(bietenpulp) tegen de kiezen kan plakken en dat dit de oorzaak kan zijn. En suikers in hooi.

Te weinig speeksel aanmaak lijkt me logisch, want dan is de ph waarden te zuur en tast tanden aan? Maar dat zou dan al van eerder geweest moeten zijn en nu naar voren komen?

Kan ik echt niks doen om mijn paarden te helpen?


De kans is aanwezig dat het alleen oppervlakkig is en dus nu aan de oppervlakte komt en over een jaar niet meer te zien is. Dat was bij de mijne in elk geval zo. Mijn merrie is ooit een keer hoefbevangen geweest en ze heeft een periode stalrust gehad na twee scheurtjes in haar hoefbeen. Ik denk dat het bij haar één van die periodes is ontstaan, twee/drie jaar geleden kwam het naar boven en vorig jaar was het weg. Ik heb er verder niets aan gedaan, het groeide er bij haar vanzelf uit. Met röntgenfoto's is wel te zien of er een wortelkanaal is aangetast, dan zou het kunnen dat die kies eruit moet, maar bij de mijne hoefde dat dus niet.

Pinksterz
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 09:17

Dankjewel allemaal:-)