Moeilijk verkoopbaar paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnebloem24
Berichten: 57
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:44

Jacksie schreef:
Niet om het een of ander, maar als een paard weg gaat om 1 van die redenen gaan ze je dat echt niet eerlijk vertellen :o Vind zulke vragen daarom altijd vrij zinloos en als verkoper stiekem ook wel irritant overkomen. Beste is gewoon langs gaan, zien hoe die ohz is en zelf uitproberen.

Nou het zal je misschien verbazen maar er zijn toch best mensen die met een eerlijk verhaal hun paard verkopen.
Ik vind het als verkoper ook echt geen rare vraag als mensen vragen waarom ik hem wegdoe en ben daar ook gewoon eerlijk over.
Er zullen gerust mensen zijn die liegen, daarom ook goed kijken, je gezonde verstand gebruiken, iemand meenemen en laten keuren.
Maar ik zoek geen heet en heel sensibel paard en als iemand het paard daarom weg doet, hoeft niet perse iets slechts te zijn maar is niet wat ik zoek dus fijn om een voorselectie te kunnen maken en hoef ik niet langs te gaan en ieders tijd te verdoen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57990
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:50

Lexje74 schreef:
Ondanks alles wat hier geschreven wordt, is hij toch echt een sportpaard, of iig een stevig recreatiepaard, met de bijbehorende energie. Hij moet dagelijks bewegen en flink ook. Wegens een eerdere ziekte, die permanente uitwerking heeft op mijn gezondheid, heb ik daar de energie niet voor. Naarmate hij meer en meer in conditie komt, heb je zelf die conditie nodig en die heb ik niet, helaas. Wil niet zeggen dat ik geen ander paard zou kunnen hebben, maar daar gaat het hier niet om.

Naargelang het topic vordert komen er IMO wel meer factoren naar boven die invloed hebben op de prijs IMO.

Hij zal vast een heel leuk paard zijn maar ik denk niet dat hij geschikt is voor de ‘gewone ruiter’ als ik jouw berichten lees…

Kendra

Berichten: 8748
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:51

Verkoop als recreatiepaard heeft ook zo z’n nadelen.
Ik deed dat een keer met een Groninger merrie, ik vind een goed recreatiepaard net zoveel waard en ook niet zo veel verschillen van een basissportpaard. Maar ik kreeg alleen vragen over de gebreken. Recreatiepaard = niet geschikt voor de sport ….

Ik was er zo zat van, dus advertentie veranderd en paard binnen een week verkocht. Overigens ook met het eerlijke verhaal.
Wat best wel lastig is, verkopers worden bijna per definitie gewantrouwd en ik ken steeds meer handelaren die niet meer aan particulieren willen verkopen.

Ik ben het wel eens met een aantal mensen hier dat de prijzen de laatste tijd schommelen. De top blijft duur maar alles daaronder vind ik op dit moment volstrekt onvoorspelbaar.
Dus ik zou zeker niet te lang wachten met de verkoop.
Hoge pensionkosten, duur voer, stikstofproblematiek, een iets minder stabiele economie, hogere belastingdruk, noem maar op. Niet de meest gunstige tijd om een paard te kopen.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:09

Kendra schreef:
Verkoop als recreatiepaard heeft ook zo z’n nadelen.
Ik deed dat een keer met een Groninger merrie, ik vind een goed recreatiepaard net zoveel waard en ook niet zo veel verschillen van een basissportpaard. Maar ik kreeg alleen vragen over de gebreken. Recreatiepaard = niet geschikt voor de sport ….

Ik was er zo zat van, dus advertentie veranderd en paard binnen een week verkocht. Overigens ook met het eerlijke verhaal.
Wat best wel lastig is, verkopers worden bijna per definitie gewantrouwd en ik ken steeds meer handelaren die niet meer aan particulieren willen verkopen.

Ik ben het wel eens met een aantal mensen hier dat de prijzen de laatste tijd schommelen. De top blijft duur maar alles daaronder vind ik op dit moment volstrekt onvoorspelbaar.
Dus ik zou zeker niet te lang wachten met de verkoop.
Hoge pensionkosten, duur voer, stikstofproblematiek, een iets minder stabiele economie, hogere belastingdruk, noem maar op. Niet de meest gunstige tijd om een paard te kopen.


Je kan er ook geschikt voor de basissport van maken, dan krijg je niet te hoge verwachtingen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:25

Een braaf paard wat je allround kunt gebruiken is normaal echt zijn geld wel waard !
Het oog is een ding, zodanig dat ik zelfs een braaf allround paard ( niet voor wedstrijden maar gewoon leuk dresuurmatig wat rijden , sprongetje , bos, werken aan de hand etc ) met deze beperking pas zou overwegen zo rond de prijs van €3000 .
Maar TS probeer hem eens te laten vrijspringen bv en maak daar leuke video van , stukje door t bos etc
Er zijn meer fanatieke recreanten voor een paard met deze beperking als westrijd ruiters .
Gewoon omdat je paard maar amper B klaar is

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:35

Zonnebloem24 schreef:
Jacksie schreef:
Niet om het een of ander, maar als een paard weg gaat om 1 van die redenen gaan ze je dat echt niet eerlijk vertellen :o Vind zulke vragen daarom altijd vrij zinloos en als verkoper stiekem ook wel irritant overkomen. Beste is gewoon langs gaan, zien hoe die ohz is en zelf uitproberen.

Nou het zal je misschien verbazen maar er zijn toch best mensen die met een eerlijk verhaal hun paard verkopen.
Ik vind het als verkoper ook echt geen rare vraag als mensen vragen waarom ik hem wegdoe en ben daar ook gewoon eerlijk over.
Er zullen gerust mensen zijn die liegen, daarom ook goed kijken, je gezonde verstand gebruiken, iemand meenemen en laten keuren.
Maar ik zoek geen heet en heel sensibel paard en als iemand het paard daarom weg doet, hoeft niet perse iets slechts te zijn maar is niet wat ik zoek dus fijn om een voorselectie te kunnen maken en hoef ik niet langs te gaan en ieders tijd te verdoen.

Klopt en als je zelf een eerlijk verhaal bij je te verkopen paard doet weet je ook al vrij snel welke mensen een eerlijk verhaal bij een te verkopen paard doen. Daardoor lijkt deze post ook teveel op een advertentie, teveel geschreven om toch de beoogde prijs te ontvangen en te weinig reeel vwb het paard en wat het te bieden heeft.Mijn mening. Vaak hebben verkoop advertenties nogal een gehalte gebakken lucht en als dat teveel wordt kun je het niet meer serieus nemen. Hebben verkopers een te hoge prijs in gedachten zou ik niet gaan kijken en ook geen laag bod doen. Je wilt de verkoper ook graag serieus nemen en idd een eerlijk verhaal bij een paard en op goede voet komen te staan. Mocht er eens een keer iets zijn dan is het ook belangrijk dat verkoper en koper een goed gevoel aan de verkoop over hebben gehouden. Dan kun je nog terugvallen vwb advies op de verkoper en dan doe je dat ook graag als koper.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:36

Zinzi_jewel schreef:
Een braaf paard wat je allround kunt gebruiken is normaal echt zijn geld wel waard !
Het oog is een ding, zodanig dat ik zelfs een braaf allround paard ( niet voor wedstrijden maar gewoon leuk dresuurmatig wat rijden , sprongetje , bos, werken aan de hand etc ) met deze beperking pas zou overwegen zo rond de prijs van €3000 .
Maar TS probeer hem eens te laten vrijspringen bv en maak daar leuke video van , stukje door t bos etc
Er zijn meer fanatieke recreanten voor een paard met deze beperking als westrijd ruiters .
Gewoon omdat je paard maar amper B klaar is

Dat leek mij ook een reele prijs als het paard verder geen bemerkingen heeft en niet te moeilijk met rijden en omgang. Dat is zeker niet aan de lage kant.

Lexje74
Berichten: 22
Geregistreerd: 18-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 08:16

Dag allemaal. Ik wil de discussie een beetje gaan sluiten. Mijn bericht was puur en alleen om aan te geven dat ik het moeilijk vind dat hij een lief en goed paard is, maar door een aandoening wordt hij terzijde geschoven. Natuurlijk begrijp ik het, ik kan me prima in een ander verplaatsen. Het maakt me (inmiddels) niet echt meer uit wat hij oplevert, ik wil een fijn, goed huis voor hem. Bij iemand die veel plezier aan hem gaat beleven. Gaandeweg veranderde de discussie een beetje, maar er zijn ook een hoop bruikbare adviezen binnengekomen, hoewel ik daar dus in eerste instantie niet naar op zoek was. Dank daarvoor.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 08:58

Sterkte met het vinden van een fijne plek. Natuurlijk ben je bevooroordeeld over je eigen paard, logisch toch. Probeer zo objectief mogelijk te kijken wat het beste is. Dat komt jou, jouw paard en een eventuele nieuwe eigenaar ten goede. Als je er zelf qua financien anders in bent komen te staan en je schrijft een adv. waarin je geen opgepoetst maar zo zuiver mogelijk beeld geeft van jouw paard. Of als je dit verteld aan belangstellenden, trek je ws een ander publiek. Maar ik verwacht wel dat je een plek vindt. Zorg dat je alleen verkoopt als het voor jezelf keigoed voelt en zoek geen mensen ervoor die zelf met een opgepoetst verhaal komen. Of koopjesjagers. Na enige onderzoek valt dat meestal wel te achterhalen. Ook van verkoperskant moet je weten wat je krijgt voor het paard. Kies bij voorkeur ervaren paardenmensen die weten wat ze doen en het mooist is een plek aan huis vwb de verzorging die toch ook intensiever kan moeten worden. Stress speelt bij alle paardenziektes en kwaaltjes mee dus een fijn rustige plek aan huis zou mijn voorkeur hebben voor dit paard. Er zijn mensen die door de jaren heen steeds kiezen voor een paard met een dingetje maar vervolgens wel een perfecte verzorging geven en waar het paard gewoon kan blijven ook. Succes gewenst.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:38

Heel eerlijk, ik geloof dat je je verwachting al wat hebt bijgesteld ten opzichte van het begin van dit topic, maar heel realistisch gezien denk ik dat je überhaupt blij moet zijn als je een passend huis kan vinden voor dit paard.

Ik zeg dit als eigenaar van een (inmiddels helaas ingeslapen) paard met dezelfde aandoening. Heb er jaren ervaring mee en ik vind dat je er veel te luchtig over denkt. De impact van deze ziekte op de toekomst van dit paard is groter dan je denkt en ik zie vooral veel scenario’s waarbij dit voor het paard niet goed afloopt.

Ideaal heb je een recreatieve ruiter met voldoende financiële middelen voor ingrepen, die de paarden aan huis heeft. Nadeel is dat veel eigenaren met paarden aan huis de dieren veel meer dan gemiddeld hebben buiten staan en dat meet nogal nauw met deze aandoening. Teveel wind en te felle zon kunnen voor opvlammingen zorgen. Evenals (wedstrijd/trailer) stress. Dus paard moet buiten ook schaduw hebben en uit de wind kunnen staan.

Er is wel degelijk een hogere kans dat deze ziekte ook het andere oog gaat aantasten.

Ik kende mijn paard al 9 jaar voordat hij dit kreeg en ik kan je zeggen dat hij er echt last van had. Hij werd onzeker, schrikkerig, kijkerig etc. Je weet ook niet hoe dit paard eventueel met 1 oog gaat functioneren. Oog verwijderen werd overigens bij mij ten zeerste afgeraden omdat de kans dan groter is dat het in het andere oog gaat opvlammen, maar wellicht is het bij die van jou anders.

De mijne hoefde overigens niet gedruppeld te worden als de opvlamming uit bleef. Dus ik denk dat het bij hem milder was dan bij die van jou.

Omdat het paard verder ook niet bijster getalenteerd is of al in een bepaalde tak uitblinkt is zo’n bemerking ineens iets waar men niet doorheen kijkt.

Al met al hoop ik heel hard voor dit paard dat je een passend en blijvend huis kan vinden. Hoe luchtiger jij over de bemerking doet, hoe kleiner de kans voor het paard dat er een passende eigenaar voorbij komt.

Elisa2

Berichten: 37399
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:46

Ik heb niet alles gelezen, maar even de advertentie bekeken en het lijkt me een hartstikke leuk paard. Hij ziet er braaf en fijn te rijden uit. Ik zie de potentie wel.

Het is gewoon jammer van dat oog want dat maakt hem eigenlijk zo moeilijk te verkopen. Dit zou een paard kunnen zijn voor een talentvolle ruiter met een minder groot budget. Dat oog doet zijn waarde verminderen, als je hem echt graag wilt verkopen zou ik rond de e5.000,- gaan zitten. Daarnaast, dit is niet de beste verkooptijd..meestal trekt de markt weer aan in het voorjaar. Misschien kan hij in de tussentijd een keer gestart en geklasseerd worden. Dat helpt ook. Succes met alles!

martinev

Berichten: 2589
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:10

Ik kwam toevallig onderstaande advertentie tegen, ging zoeken op IMMK en vond toen dit topic. Na wat ik gelezen heb zou ik het ook geen 'kleine bemerking' noemen denk ik. Wel echt jammer en snap helemaal dat je verdrietig wordt van dit proces. Maar ook ik zie er meer in om hem anders dan 'geweldige dressuurruin' in de markt te zetten, of hem inderdaad een paar keer te starten. Een handige professionele ruiter zou hem binnen niet al te lange tijd best kunnen klasseren in het M, dan heb je toch alweer een heel ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-02-24 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prive informatie verwijderd

Jacksie
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:19

Zonnebloem24 schreef:
Jacksie schreef:
Niet om het een of ander, maar als een paard weg gaat om 1 van die redenen gaan ze je dat echt niet eerlijk vertellen :o Vind zulke vragen daarom altijd vrij zinloos en als verkoper stiekem ook wel irritant overkomen. Beste is gewoon langs gaan, zien hoe die ohz is en zelf uitproberen.

Nou het zal je misschien verbazen maar er zijn toch best mensen die met een eerlijk verhaal hun paard verkopen.
Ik vind het als verkoper ook echt geen rare vraag als mensen vragen waarom ik hem wegdoe en ben daar ook gewoon eerlijk over.
Er zullen gerust mensen zijn die liegen, daarom ook goed kijken, je gezonde verstand gebruiken, iemand meenemen en laten keuren.
Maar ik zoek geen heet en heel sensibel paard en als iemand het paard daarom weg doet, hoeft niet perse iets slechts te zijn maar is niet wat ik zoek dus fijn om een voorselectie te kunnen maken en hoef ik niet langs te gaan en ieders tijd te verdoen.


Is helaas niet mijn ervaring. Heb zo veel mensen paarden zien verkopen met langdurige blessures of problemen met rijden als zijnde braaf en gezond. Ik leid mijn paarden altijd wat verder op voor ik ze verkoop en ben altijd eerlijk over ze. Nou is er ook eigenlijk nooit wat mis mee, maar vind het zo ontzettend hinderlijk als mensen heel achterdochtig er dan toch wat achterzoeken. Sommige mensen kunnen het gewoon niet accepteren ofzo dat je ze verkoopt als er niks aan scheelt :')

Voor ts: ik denk dat ik alvast zou opereren. Helemaal omdat je zegt dat je een goed plekje heel belangrijk vind. Ik zou hier zelf ook geen werk van willen hebben als ik een paard koop.

boemel

Berichten: 8452
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:25

Wat een vervelende situatie voor je.
Ik heb ook het filmpje bekeken. Geen super beweging, maar wel gewoon een fijn braaf paard.

Ik heb de paarden aan huis staan, maar ik denk dat ik hetzelf toch een te groot risico, te grote zorg zou vinden om een paard met deze aandoening te hebben.
Maar, ik ben omringd door paardenpech, dus zie al snel beren. Er komt vast een leuk baasje voor hem die hem inclusief zijn “probleem “ omarmt.

Je geeft aan dat hij niet matchend is bij jouw persoonlijke situatie. Wat zou er voor nodig zijn om wel de juiste match te hebben?
Hoeveel komt hij buiten? Kan hij met andere maatjes spelen en energie kwijt? Hoe is het voerbeleid?
Kan iemand je helpen?
Het zou namelijk natuurlijk het allerfijnst zijn als je deze lieverd gewoon kan houden.
Nu weet je wat je hebt.

Koop je een ander paard, dan is het uiteindelijk ook afwachten hoe de match is.

Veel succes in ieder geval met je leuke paard, ongeacht welke kant het balletje op gaat rollen.

Babootje

Berichten: 26367
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:31

Jacksie schreef:
Voor ts: ik denk dat ik alvast zou opereren. Helemaal omdat je zegt dat je een goed plekje heel belangrijk vind. Ik zou hier zelf ook geen werk van willen hebben als ik een paard koop.


Ik denk dat dat niet zo'n goed advies is (zie post Nelleke i.r.t het risico dat het andere oog gaat opspelen als je het ene oog verwijdert).
Zo'n auto immuun ziekte zie ik wel als groot probleem; het heeft gewoon een groot risico in zich.

TS als je het lichamelijk niet trekt is het wellicht nog een idee om het paard te laten leasen voor een redelijk bedrag. Dan kunnen mensen ook kijken of ze de extra zorg met zo'n paard aan kunnen. En als het goed gaat eventueel later nog over overname besluiten.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:33

Kendra schreef:
Verkoop als recreatiepaard heeft ook zo z’n nadelen.
Ik deed dat een keer met een Groninger merrie, ik vind een goed recreatiepaard net zoveel waard en ook niet zo veel verschillen van een basissportpaard. Maar ik kreeg alleen vragen over de gebreken. Recreatiepaard = niet geschikt voor de sport ….

Ik was er zo zat van, dus advertentie veranderd en paard binnen een week verkocht. Overigens ook met het eerlijke verhaal.
Wat best wel lastig is, verkopers worden bijna per definitie gewantrouwd en ik ken steeds meer handelaren die niet meer aan particulieren willen verkopen.

Ik ben het wel eens met een aantal mensen hier dat de prijzen de laatste tijd schommelen. De top blijft duur maar alles daaronder vind ik op dit moment volstrekt onvoorspelbaar.
Dus ik zou zeker niet te lang wachten met de verkoop.
Hoge pensionkosten, duur voer, stikstofproblematiek, een iets minder stabiele economie, hogere belastingdruk, noem maar op. Niet de meest gunstige tijd om een paard te kopen.

Handelaren die niet meer aan particulieren willen verkopen zeg je ?? Aan wie willen ze dan wel verkopen? Aan maneges of zo? Of aan andere handelaren?

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:38

anjali schreef:
Kendra schreef:
Verkoop als recreatiepaard heeft ook zo z’n nadelen.
Ik deed dat een keer met een Groninger merrie, ik vind een goed recreatiepaard net zoveel waard en ook niet zo veel verschillen van een basissportpaard. Maar ik kreeg alleen vragen over de gebreken. Recreatiepaard = niet geschikt voor de sport ….

Ik was er zo zat van, dus advertentie veranderd en paard binnen een week verkocht. Overigens ook met het eerlijke verhaal.
Wat best wel lastig is, verkopers worden bijna per definitie gewantrouwd en ik ken steeds meer handelaren die niet meer aan particulieren willen verkopen.

Ik ben het wel eens met een aantal mensen hier dat de prijzen de laatste tijd schommelen. De top blijft duur maar alles daaronder vind ik op dit moment volstrekt onvoorspelbaar.
Dus ik zou zeker niet te lang wachten met de verkoop.
Hoge pensionkosten, duur voer, stikstofproblematiek, een iets minder stabiele economie, hogere belastingdruk, noem maar op. Niet de meest gunstige tijd om een paard te kopen.

Handelaren die niet meer aan particulieren willen verkopen zeg je ?? Aan wie willen ze dan wel verkopen? Aan maneges of zo? Of aan andere handelaren?



Dit hoor ik ook om me heen hoor , zeker in het gewoner segment van paarden handel ! Er zit zoveel achteraf garantie op dat kopers dingen verzinnen om t paard terug te brengen , zelfs na maanden .

Lexje74
Berichten: 22
Geregistreerd: 18-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 10:39

Ik wil de discussie dus eigenlijk een beetje sluiten, omdat ik erg heen en weer geslingerd word, maar wil nog het eea verduidelijken, omdat er toch nog wat reacties komen.
Ik ben niet gestopt met 1x daags druppelen, omdat ik dat niet durf te proberen, maar misschien kan dat best. Een auto immuunziekte komt meestal uit de darmen vandaan, sinds ik goede, voorgeschreven probiotica geef, zie ik een aanmerkelijke verbetering en een zeer rustig oog. Het ene paard is het andere niet en ook ik heb inmiddels jarenlange ervaring met de behandeling ervan. Neemt niet weg dat de toekomst onzeker is, dat zal het altijd zijn.
En ik heb nu, na veel vijven en zessen besloten om hem te verkopen. Het reikt een beetje te ver om mijn hele persoonlijke situatie hier uit de doeken te doen, maar ik heb de beslissing niet lichtvaardig genomen, maar ik draai hem niet meer terug. Dank allemaal!

lina1998

Berichten: 1902
Geregistreerd: 15-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:44

Jacksie schreef:
Is helaas niet mijn ervaring. Heb zo veel mensen paarden zien verkopen met langdurige blessures of problemen met rijden als zijnde braaf en gezond. Ik leid mijn paarden altijd wat verder op voor ik ze verkoop en ben altijd eerlijk over ze. Nou is er ook eigenlijk nooit wat mis mee, maar vind het zo ontzettend hinderlijk als mensen heel achterdochtig er dan toch wat achterzoeken. Sommige mensen kunnen het gewoon niet accepteren ofzo dat je ze verkoopt als er niks aan scheelt :')

Voor ts: ik denk dat ik alvast zou opereren. Helemaal omdat je zegt dat je een goed plekje heel belangrijk vind. Ik zou hier zelf ook geen werk van willen hebben als ik een paard koop.


Wat zou je precies willen laten opereren dan?
Het oog verwijderen terwijl hij daar nu (als ik uitga van wat TS zegt en wat bij deze aandoening ook echt prima mogelijk is) pijnloos aan is en volledig mee kan zien is echt niet iets waar dierenartsen in mee gaan.

IMMK kan heel vervelend zijn je kunt nou eenmaal de afweer niet altijd 100% houden. Maar IMMK is in de basis pijnloos en goed behandelbaar ook zonder operatie.
Mijn eigenpaard had zo heftig dat zelfs de specialisten dit weinig gezien hadden hij is ook jaren stabiel geweest met handmatig druppelen.
Uiteindelijk is bij hem wel de hoornvlies operatie uitgevoerd toen de aandoening heel heftig opspeelde, hierbij halen ze het aangetaste hoornvlies weg maar dan moet er wel aangetast hoornvlies zijn uiteraard en het is echt goed mogelijk dat het paard van TS dat op dit moment niet heeft.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:24

@ZinziJewel en @Kendra: Aan WIE verkopen ze die paarden dan wel, als ze niet aan particulieren willen verkopen????

BeFunny

Berichten: 10637
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:25

Ts. Je hoeft niet echt uitleg te geven.

Wat de meeste mensen hier proberen is om jou te overtuigen van vooral te kiezen voor wat goed is voor jou paard. Dat jij afstand van je paard gaat doen die beslissing is vast al zwaar genoeg geweest en daarover ben je echt niemand verantwoording schuldig.

Jij ziet een mooi paard en een hoop mogelijkheden. Zijn afwijking zie jij als iets kleins en dat is niet helemaal zoals het is en de potentiële koper die moet gaan beginnen met een paard dat een afwijking heeft en onzekere toekomst met het paard tegemoet gaat. Denk je eens in hoe jij daar zelf in zou staan als je opzoek zou zijn naar een paard ;)

Iemand die dat aan wil gaan is best bijzonder denk ik en daar zou je dus vooral eerlijk, open en realistisch mee in gesprek moeten gaan zodat jou paard en die persoon iig een goede start krijgen.

Geld is IMO in dit soort gevallen bijzaak.

Sterkte met de situatie TS.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 19-02-24 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:25

anjali schreef:
@ZinziJewel en @Kendra: Aan WIE verkopen ze die paarden dan wel, als ze niet aan particulieren willen verkopen????


Andere handelaren denk ik, of ze stoppen met handel en gaan wat anders doen .

996981
Berichten: 9786
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:31

Zinzi_jewel schreef:
anjali schreef:
@ZinziJewel en @Kendra: Aan WIE verkopen ze die paarden dan wel, als ze niet aan particulieren willen verkopen????


Andere handelaren denk ik, of ze stoppen met handel en gaan wat anders doen .

Andere handelaren en professionals. Er is een hele wereld van mensen die (semi) professionals in de paardensport. De risico’s zijn daarbij voor de verkoper veel kleiner en het gezeur voor- en achteraf een stuk minder. Veel particulieren zoeken een paard dat precies bij hun rijderij en hun management past, waar de (semi) professional flexibeler is.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:31

Ik heb niet het hele topic gelezen, wel jouw reacties. Ik heb een merrie gehad met dezelfde aandoening, dus ik weet wat het betekent. Ik vond en vind het een pittige ziekte, de aanvallen zijn erg pijnlijk en de behandeling is wel echt belangrijk. Ze is uiteindelijk geopereerd en een oog is weggehaald, dat hadden we achter gezien veel eerder moeten doen (bij haar, ik zeg niets over jouw paard). Ze is er inmiddels niet meer, dat staat overigens los van haar oogproblemen.

Waarom zet ik dit neer? Omdat ik dus echt begrijp dat mensen huiverig zijn om eraan te beginnen, als het onbekend is, en al helemaal als je er wel bekend mee bent. Ik snap ook dat het uit jouw perspectief moeilijk te begrijpen is, je kent je paard en er spelen dus veel meer factoren mee. Ik wens je heel veel succes, en je Lobbes een lieve nieuwe eigenaar.

BrankaZ

Berichten: 3886
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:48

Zonnebloem24 schreef:
Lexje74 schreef:
Ondanks alles wat hier geschreven wordt, is hij toch echt een sportpaard, of iig een stevig recreatiepaard, met de bijbehorende energie. Hij moet dagelijks bewegen en flink ook. Wegens een eerdere ziekte, die permanente uitwerking heeft op mijn gezondheid, heb ik daar de energie niet voor. Naarmate hij meer en meer in conditie komt, heb je zelf die conditie nodig en die heb ik niet, helaas. Wil niet zeggen dat ik geen ander paard zou kunnen hebben, maar daar gaat het hier niet om.

Bedankt voor de uitgebreide toelichting, dan snap ik beter wat de reden is dat je een betere match voor hem zoekt.

@prugelpiet: Pennygehalte?
Omdat ik wil weten waarom een paard weg moet?
Lijkt me niet meer dan logisch als je particulier koopt dat je de reden van verkoop wil weten.
Als een paard een bemerking heeft, een stalgebrek of is achterover geklapt, of de ruiter is er bang van, dan hoef ik dat paard niet te hebben hoor.
Geen zin in andermans ellende.

Als potentiële koper kan je daar inderdaad naar vragen en dan nog is het aan de ts hoeveel zij over haar gezondheid (of wat er verder speelt) kwijt wil. Maar als deelnemer aan deze discussie vind ik het ook niet relevant om dat soort details te vragen voordat je advies geeft.

In het topic staat veel informatie. Als ik dat lees krijg ik het idee dat het paard met zijn huidige niveau in combinatie met de chronische aandoening die ook kan verergeren, te duur is. Zeker omdat de meeste oogdruppels op de dopinglijst staan wat starten op wedstrijden lastig maakt.

Mogelijk kan uitzoeken of er druppels zijn die werken bij hem én niet op de dopinglijst staan. Daarna de ruiter die hem verkoopt eens te laten starten op wedstrijd zodat hij bewezen heeft op een bepaald niveau in de sport te lopen.

Lexje74 schreef:
Dag allemaal. Ik wil de discussie een beetje gaan sluiten. Mijn bericht was puur en alleen om aan te geven dat ik het moeilijk vind dat hij een lief en goed paard is, maar door een aandoening wordt hij terzijde geschoven. Natuurlijk begrijp ik het, ik kan me prima in een ander verplaatsen. Het maakt me (inmiddels) niet echt meer uit wat hij oplevert, ik wil een fijn, goed huis voor hem. Bij iemand die veel plezier aan hem gaat beleven. Gaandeweg veranderde de discussie een beetje, maar er zijn ook een hoop bruikbare adviezen binnengekomen, hoewel ik daar dus in eerste instantie niet naar op zoek was. Dank daarvoor.

Hier maak je m.i. een redenatie-/denkfout.
Hij wordt niet door zijn oogaandoening terzijde geschoven. Zoals eerder gezegd staat er alleen dat hij iets mankeert, niet wat. En dat maakt mensen voorzichtig. Mensen gaan die onduidelijk en onzekerheid uit de weg en kijken verder.
Wat voor jou duidelijk is, is dat niet altijd voor iemand die leest zonder de achtergrondinformatie die jij wel hebt.