MOK BIJ TINKER.....wat nu???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:52

Zwavelbloempoeder Werkt geweldig! Heeft een zuiverende, reinigende werking, bij ons was de mok binnen twee dagen vaak weg (Shires, dus ook met behang) Heb het op m'n eigen Tink gelukkig nog niet uit hoeven proberen, maar heb voor de zekerheid wel wat op stal Lachen

Trouwens, waar woon je in Haaksbergen? Heb daar nl wel eens wat Tinks zien staan, toevallig langs de grote weg waar je ook met de bus langs komt??

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 23:14

Hai tequila, de tinky staat in Usselo. helaas niet bij huis dus. Liberty (de TINK dus) is van mijn schoonouders. Ik heb zelf een holstein E pony.
Hoe kom je aan dat poeder? en hoe doe je dat op ? knip je wat haaren weg of zo? gr

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 08:42

Melody21 schreef:
MOK............MOK..............MOK...............MOK................MOK..............

Ach gut GRAAG TIPS Verward

-Wassen (en waarmee) of juist droog houden?? Na het wassen krijg je het enorme behang niet goed droog.

-Ze staat alleen s`nachts binnen, maakt het uit voor de mok welk strooisel we in de stal hebben?

-Weet iemand in welk krachtvoer niet zoveel eiwitten zitten?


Gelukkig heb je een stal dat scheelt weer.
het is verschrikkelijk rot als een tinker mok heeft en dat is geen pretje want het is ook nog eens flink verwarrend met al dat haar.

NOU wat je het besten kunt doen is zo.

1. maak eerst de benen goed schoon (als ze onder modder zitten spuit ze dan eerst even af met lauw water en maak dan de benen droog)

2. dan gebruik je betadine schrub en dan doe je mokzalf erop.

3. zet hem/haar dan wel op een droge ondergrond en niet in de modder want dan helpt het niks.

4. wat je als strooisel kunt gebruiken in de stal is Flace (of hoe je dat ook al weer schrijft het is in ieder geval een soort zaagsel maar dan veel fijner) Gebruik geen stro want ammoniak uit de urine + stro maken kleine wondjes.

Heel veel sterkte.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:13

Ik heb gisteren een zalfje bij de DA gehaald, 'Panalog creme'. Over 10 dagen hoop ik dat het weg is. Ik heb ook van alles geprobeerd maar het ging maar niet over. De kootholte uitscheren. Wassen met betadineshampoo en heeeeeel goed droogmaken. Vervolgens goed insmeren met het zalfje (kost 90 euro dus dat mag dan ook wel gaan werken!) en dan maar duimen dat het helpt. De eerste paar dagen twee keer per dag en daarna 1x. Opbrengen met handschoenen aan!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:32

als het niet over gaat zou ik de da even bellen voor medicijnen anders blijf je misschien tobben. Is er ook een kans dat het mijt is want daar kun je tegen enten.

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:39

Melody21 schreef:
Hai tequila, de tinky staat in Usselo. helaas niet bij huis dus. Liberty (de TINK dus) is van mijn schoonouders. Ik heb zelf een holstein E pony.
Hoe kom je aan dat poeder? en hoe doe je dat op ? knip je wat haaren weg of zo? gr


Dat poeder kun je vaak wel bestellen bij een drogist. Wij drukken/wrijven het er gewoon op, haar kun je gewoon laten zitten. Zorgen dat het iig overal goed zit. Mijn oom had het laatst gewoon bij de ETOS besteld, is niet eens zo duur Lachen

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:12

irish_lady schreef:
Neeeee niet scheren


idem...Met hééél veel uitroeptekens!!!!!!!!!!!!! (gaat echt alleen van kwaad tot erger als je daar eenmaal aan begonnen bent)....maar er zijn al veel onderwerpen geweest over mok dus ... zoek zoek!!!

Brok met minder eiwitten --> voor sobere rassen is bv de PAVO Liga en Havens (veel gebruikt voor ijslanders), maar ook bij andere merken zie je wel speciale brok voor sobere rassen. Deze brok heeft in verhouding niet echt veel minder eiwitten, maar je hoeft er dus minder van te voeren(dus je voert wel minder eiwitten), maar er zitten dan nog wel voldoende vitaminen en mineralen in. Als je bij andere/gewone brok minder kg gaat voeren dan heb je vaak tekorten in vitaminen en mineralen...

SUCCES ermee!!!

willemien

Berichten: 235
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:51

Het is altijd wat met de paarden, en mok is ook zo vervelend iets. Zeker bij een paard met veel behang is het moeilijk te lijf te gaan. Die bacterie kan namelijk lekker doorbroeien daar. Het is naar mijn idee belangrijk om het niet te vaak te wassen, zodra je het wast in ieder geval met betadine en heel goed droogmaken. Smeer er ongeveer 3x daags hydrocortiderm erop, dit is echt een super middel. Zodra je twijfelt of het wel mok is of dat je je afvraagt of je zo goed bezig bent, raadpleeg dan een dierenarts... Succes en hopen dat je paardje er snel van af is.. Lachen

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 22:11

Tanks!

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:29

bij tinkers mok algemeen bekend probleem je zou de sokken bij de koten een beetje kunnen uitdunnen met de uitdunschaar zodat het niet zo opvalt of idd alleen de koten ff scheren zo blijft het droger en kun je de mok ook enigzins voorkomen

1x goed wassen en proberen goed droog te houden evt wat aloevera erop doen maar niet te veel succes OK dan!