(kanker)gezwel weg laten halen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

(kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-05 20:51

ik heb mijn shetlander bij mensen achter het huis staan met nog meer paarden. nu kom ik niet zovaak bij mijn shet, dit omdat het te ver weg is.

nu belde ik voor het weekend met die mensen om te vragen hoe het met hem was. kreeg ik te horen dat hij een hele grote bult in zijn nek heeft. bleek dat ze die toen pas hadden gezien omdat hij altijd achter in het land staat met een groep en nooit komt en altijd weg rent.

ik de dierenarts gebeld en voor vandaag afgesproken.

nu zegt de dierenarts dat het voor bijna 100% zeker is dat het een kankergezwel is. hij heeft er geen last van ziet er goed uit, glanst mooi en is levendig en nog steeds stront eigenwijs.

wat zouden jullie nu doen als jullie pony/paard dit had?? weg laten halen of hem nog zo lang mogelijk een goed leven geven.

nu moet ik er wel bij zeggen dat het echt een weide shet is en er verder niks mee gedaan word.

ik voel me nu wel heel erg kl*te!! want ik geef zoveel om hem. ook al zie ik hem nog zo weinig. het liefst had ik hem nu in de achtertuin staan. zodat ik altijd bij hem kan zijn.


droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:09

Als het nog weggehaald kan worden zou ik dat doen. Het gezwel wordt alleen maar groter en dan krijgt hij er op den duur toch last of pijn van. en dat het "maar" een weidepony is vindt ik geen rede om het te maar laten zitten. Eerder egoistisch. Je hebt voor die pony gekozen, dan vindt ik ook dat je er de verantwoordelijkheid voor moet nemen.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-05 21:13

ik bedoel niet op die manier ''maar'' maar op een manier dat het geen wedstrijdpony is of dekhengst.

ik ben zeker niet egoistisch. ik geef om hem. maar heeft het wel zin?? komt het niet terug?? en wat voor lijdensweg heeft het dier te gaan als het weg gehaald moet worden. volgend de dierenarts komt er zeker een snee van zo'n 50 cm.

mijn_sgattuh

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-08-05

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:14

hoi als jij egt heel veel van die pony houdt moet je het gwoon doen want het wordt inderdaad steeds erger en binnekort krijgt ie misschien wel uitzaaiingen dus ik zou het wel snel laten doen heeel veel suc6 ermee he

mijn_sgattuh

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-08-05

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:15

tja heb je altijd kans op he
dat is et risico dat je neemt maar zo kun je wel langer vn m geniete

ik denk niet snel ik denk niet gauw maar als ik denk denk ik aan hoeveel ik eigenlijk van jullie houd

mArCo, CrIcKy, JoRdAn

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:18

Verplaatst van VMR naar MD.

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:20

een pony bij mij op stal, (nu 24 jaar oud) heeft al ±9 jaar een gezwel zitten, ik ken de pony pas 2 jaar dus geen idee of er een dierenarts naar heeft gekeken maar ik ga dr vanuit van wel (iig lijkt mij logisch, het is altijd een sportpony geweest dus er zal vsat wel naar gekeken zijn), en het zit er nu nog steeds blijkbaar kan het soms dus ook beter zijn om het te laten zitten

foto's, het zit aan de rechterkant, net achter dr kaak:

Foto1
Foto2

life's too long for patience and virtue.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:43

Wij hebben ook een gezwel bij een paard laten weg halen onder zijn buik, maar een half jaar later kreeg hij een groot gezwel op zijn Penis. Hij kon niet meer goed plassen inschachten en alle ellende van dien! Hadden we het eerste gezwel maar laten zitten, misschien was het dan wel niet gebeurd... Als je het weghaald is de kans vrij groot dat het ergens anders op of in het lichaam terug komt hoorden we achteraf...

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:29

Om te weten of de tumor wel of niet snel zal groeien en/of uitzaaien moet je weten wat voor een soort tumor het is. Daarvoor kan de DA een naaldje in de bult prikken en wat cellen op proberen te zuigen of een klein stukje eruit halen. Heb je niet zo'n groot gat en weet je wat meer over hoe de tumor zich zal gedragen

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 04:40

Ik zou m weg laten halen. De kans dat het gezwel open gaat en zich gaat uitbreiden is gewoon erg groot bij kanker.

Persoonlijk zou ik trouwens geen shet (of ander dier) willen waar ik zelf niet naar kan omkijken....

Geen paarden meer, ik ben nu een vlooiencircus begonnen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:20

Ik zou je da even contact laten opnemen met prof. Derrek Knottenbelt van de Liverpool University. Hij heeft een zalf ontwikkeld die in ieder geval sarcoids (dit zijn ook gezwellen) in een groot percentage van de gevallen wegkrijgt. Het is een zeer enge zalf (giftig), maar het lijkt bij mijn paard te gaan werken. Het is te vroeg om dat al met zekerheid te zeggen ik ben nog met de zalf bezig.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:40

Quidou schreef:
een pony bij mij op stal, (nu 24 jaar oud) heeft al ±9 jaar een gezwel zitten, ik ken de pony pas 2 jaar dus geen idee of er een dierenarts naar heeft gekeken maar ik ga dr vanuit van wel (iig lijkt mij logisch, het is altijd een sportpony geweest dus er zal vsat wel naar gekeken zijn), en het zit er nu nog steeds blijkbaar kan het soms dus ook beter zijn om het te laten zitten

foto's, het zit aan de rechterkant, net achter dr kaak:


Foto1

Foto2

Mijn oude ruin heeft precies hetzelfde!
Hij is 30, heeft het al meer dan 12 jaar en heeft er geen last van. Ook niet in de tijd dat hij nog volop werd gereden en in de sport (dressuur/springen) liep.
De laatste 2 jaar lijkt het wat te groeien en de DA denk dat het te maken heeft met zijn schildklier en we gaan nu een jodium preparaat proberen om te kijken of de groei wil stoppen.
Opereren is bij mijn ruin geen optie, op zijn leeftijd is de narcose een veel groter risico dan die bult laten zitten....

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:16

Citaat:
k zou je da even contact laten opnemen met prof. Derrek Knottenbelt van de Liverpool University. Hij heeft een zalf ontwikkeld die in ieder geval sarcoids (dit zijn ook gezwellen) in een groot percentage van de gevallen wegkrijgt


Die meneer Knottenbelt toch Dat is idd wel een hele bekende huidarts...ik denk dat je dan alsnog zult moeten weten of het een sarcoid of iets anders is, hebben ze bij jouw paard een biopt iod genomen Anya? En is t duur?

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:54

De sarcoid is vorig jaar weggebrand met stikstof (toen is een biopt genomen). Helaas kwam hij weer terug. Gelukkig niet de snelgroeiende variant. Naar aanleiding daarvan heeft Lanna nu die zalf.

Kosten: rond de 150 euro voor de zalf incl. verzendkosten. De zalf wordt per paard speciaal samengesteld. De behandeling mag alleen door een da gebeuren (spul bestaat uit combinatie van zwaar metaalzouten en celgroeiremmers). De DA kosten komen er nog bij.

swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-05 17:51

kijk dit zijn dingen waar ik iets aan heb. ik had hier namelijk nog nooit van gehoord. en ga er zeker achteraan.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: (kanker)gezwel weg laten halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:11

ja, het is het proberen waard; toch?!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esmee1233, Guusje17, lianne125, YandexBot en 41 bezoekers