Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 18:37

Hij heeft bij mijn weten geen maagzweer, of heeft er 1 gehad.
Zowel DA als osteopaat hebben gekeken naar de triggerpunten van een maagzweer en die waren bij beiden negatief. Dus daar wordt van gedacht het niet te zijn.
Uiteraard kunnen we er niet in kijken en dus weten we dat niet 100%.

Ik zet idd eerst de rug (eventueel hals) op foto en bekijken wat daar uit komt. Ik ben daar dan toch ineens om de 'maag' nog eens te vermelden, al dan niet maagbeschermer te gaan geven.

Ponytante

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:16

Wat vervelend voor je TS!

"Stijf" kan juist rug of maag zijn, dan zijn ze niet kreupel op één been, hè?

Ik had ook ooit een pony waarover algemeen oordeel was "kordaat aanpakken". Ook niets te zien op de rugfoto. Helaas 2de foto wel (jaartje later) dus zij had al pijn voordat rugprobleem zichtbaar was op de foto. :(

Hopelijk komt er iets uit bij het onderzoek. Paarden doen niet chagrijnig zonder reden. Dat hij het soms beter doet na aanpakken kan zijn dat iets wel op zijn plek valt (dus spieren, misschien op te lossen door fysio) of dat mogelijke pijn "verdooft" tijdelijk.

Ik heb altijd als leidraad (hobbyist zijnde) dat de hobby moet leuk zijn voor allebei. Platte oortjes geven iets anders aan.

Succes!

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 19:19

Ponytante schreef:
Wat vervelend voor je TS!


Ik heb altijd als leidraad (hobbyist zijnde) dat de hobby moet leuk zijn voor allebei. Platte oortjes geven iets anders aan.

Succes!


Helemaal mee eens! Dankjewel !! <3

prompter

Berichten: 11199
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:34

Mooi hoe jij naar je paard luistert en hem eerst laat controleren, complimenten voor jou +:)+

Elisa2

Berichten: 37442
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:56

S_GUN schreef:
Hij heeft bij mijn weten geen maagzweer, of heeft er 1 gehad.
Zowel DA als osteopaat hebben gekeken naar de triggerpunten van een maagzweer en die waren bij beiden negatief. Dus daar wordt van gedacht het niet te zijn.
Uiteraard kunnen we er niet in kijken en dus weten we dat niet 100%.

Ik zet idd eerst de rug (eventueel hals) op foto en bekijken wat daar uit komt. Ik ben daar dan toch ineens om de 'maag' nog eens te vermelden, al dan niet maagbeschermer te gaan geven.


Ik herinner me nu je vorige topic. Daar vond ik hem niet lekker lopen. Zijn z,n benen weleens op de foto gezet? Daar zou ik beginnen en daarna pas de rug en hals.

Sherivey
Berichten: 8708
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:13

In mijn ogen duidt vaak/ terugkerend stijf lopen toch op iets wat niet goed zit in het lichaam. Kan in de benen zitten, maar rug of bekken kan ook.
En dan bedoel ik niet als een paard een keertje stijf is na een zware training of een glijder in de wei.

Een dierenarts kan, al dan niet met foto's / scans, achterhalen waar de kreupelheid zit.

Mocht daar niks uitkomen, dan zou ik toch kijken naar maagproblemen. Dat veroorzaakt vaak 'zuur' gedrag. Logisch ook, als ik maagpijn heb, ben ik ook niet gezellig, zeker niet als ik dan nog moet gaan joggen met een riem om mijn broek.

Maar mocht het nou niks lichamelijks zijn, zou het dan niet kunnen dat je paard nu meer paard kan zijn bij jou. Dat ie hiervoor zo strak in het regime zat, dat hij een soort van op de automatische piloot stond.
Zal niet het eerste paard zijn dat na verandering van stalling/ manier van leven veranderd en ineens vanalles 'kwijt moet'.

Ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt. In ieder geval goed dat je ermee bezig bent.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 21:15

Elisa2 schreef:
Ik herinner me nu je vorige topic. Daar vond ik hem niet lekker lopen. Zijn z,n benen weleens op de foto gezet? Daar zou ik beginnen en daarna pas de rug en hals.


De benen en hoeven staan op foto en die waren zuiver (behalve een OCD stukje welke dat op een goede plaats zat)

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 21:17

Sherivey schreef:
In mijn ogen duidt vaak/ terugkerend stijf lopen toch op iets wat niet goed zit in het lichaam. Kan in de benen zitten, maar rug of bekken kan ook.
En dan bedoel ik niet als een paard een keertje stijf is na een zware training of een glijder in de wei.

Een dierenarts kan, al dan niet met foto's / scans, achterhalen waar de kreupelheid zit.

Mocht daar niks uitkomen, dan zou ik toch kijken naar maagproblemen. Dat veroorzaakt vaak 'zuur' gedrag. Logisch ook, als ik maagpijn heb, ben ik ook niet gezellig, zeker niet als ik dan nog moet gaan joggen met een riem om mijn broek.

Maar mocht het nou niks lichamelijks zijn, zou het dan niet kunnen dat je paard nu meer paard kan zijn bij jou. Dat ie hiervoor zo strak in het regime zat, dat hij een soort van op de automatische piloot stond.
Zal niet het eerste paard zijn dat na verandering van stalling/ manier van leven veranderd en ineens vanalles 'kwijt moet'.

Ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt. In ieder geval goed dat je ermee bezig bent.


Daarom dat ik nogmaals hier even de raad vroeg van wat ik nog zou kunnen doen of alles bekijken langs een ander perspectief.
Soms helpt dit ook!

Popstra
Berichten: 13806
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:19

Dit paard werd 5x per week reining getraind in de arena schrijf je??
Ja dan zou ik ook zuur worden want dat is gewoon te veel..

Dit paard heeft of ontiegelijke pijn in zijn lijf ( rug..benen Spat??) of echt een gruwel aan werken in de bak.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 21:30

Popstra schreef:
Dit paard werd 5x per week reining getraind in de arena schrijf je??
Ja dan zou ik ook zuur worden want dat is gewoon te veel..

Dit paard heeft of ontiegelijke pijn in zijn lijf ( rug..benen Spat??) of echt een gruwel aan werken in de bak.


Hij is gekeurd bij aankoop. RX benen niks op aan te merken (ook geen spat).
Hij werd 5 X in de week gereden en is reining getraind. Maar dus niet elke dag kapot gereden. :o

Maar het kan inderdaad zijn dat hij een hekel heeft aan werken!

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:39

Wellicht nog eens een andere zadelmaker en ook echt een ander zadel erop leggen… just to be sure. Ik heb meer dan eens een zadel bij een zadelmaker gekocht die echt op het paard moest passen. Alles afgevoeld en goes nagekeken, op het oog lag het goed maar paard wilde er echt niet mee lopen en vervolgens met een ander zadel liep ie als een zonnetje.

Goede zet ook om foto’s te maken als er klinisch opmerkingen zijn.

Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:10

Als ie 6 is hoort die niet stijf te lopen. Dan zou ik naar een andere dierenarts gaan.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:32

Change3x schreef:
Ik zou testen op Pssm1 en Pssm1 (tegenwoordig MIM). Maar ook even rug en hals problemen uitsluiten dmv een setje foto’s.


Geen reactie van TS op dit bericht - eerste zin - maar hoop dat je het wel meeneemt en in gedachte houdt.

Balou_k

Berichten: 14078
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:43

Change3x schreef:
Change3x schreef:
Ik zou testen op Pssm1 en Pssm1 (tegenwoordig MIM). Maar ook even rug en hals problemen uitsluiten dmv een setje foto’s.


Geen reactie van TS op dit bericht - eerste zin - maar hoop dat je het wel meeneemt en in gedachte houdt.


Paard is panel getest en vrij van PSSM.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 22:48

Change3x schreef:
Ik zou testen op Pssm1 en Pssm1 (tegenwoordig MIM). Maar ook even rug en hals problemen uitsluiten dmv een setje foto’s.


Is getest en NN

:)

Wildgirl

Berichten: 11676
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:50

Voeten ook op de foto geweest? Ivm hoefkatrol, het zal niet de eerste reiner zijn....
Maagzweren was ook mijn eerste ingeving maar ik zou idd ook de bovenlijn willen checken eerst.
Wat vervelend TS! Veel succes!

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 22:52

Wildgirl schreef:
Voeten ook op de foto geweest? Ivm hoefkatrol, het zal niet de eerste reiner zijn....
Maagzweren was ook mijn eerste ingeving maar ik zou idd ook de bovenlijn willen checken eerst.
Wat vervelend TS! Veel succes!


Hoeven en benen Rx op foto.
Niks uitgekomen.

Dankjewel!

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:15

Heey ts, fijn dat je naar je paardje luistert. :)

Ik zou als ik jou was naar een goede kliniek gaan en sowieso kreupelheidsonderzoek laten doen en vanuit daar verder kijken naar rug, hals etc.

Mijn paard is 100% goed op de foto, maar heeft een stukke knie (kruisbanden) waardoor hij stijf, boos en zuur was met rijden. Hij liet echt maar minimale kreupelheid zien, maar door compensatie is hij zo stijf in z'n hele lijf. Bleek ook pssm 2 te hebben wat ook veel heeft verklaard.

Pssm 1 was negatief lees ik, pssm 2 nog niet getest? Dit zou je eventueel nog kunnen houden in je achterhoofd, mocht er bijv niks uit de foto's komen :)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:19

Heel goed dat je eerst de rug en hals op de foto laat zetten want ik durf eigenlijk met zekerheid te zeggen dat dit iets lichamelijks/ongemak is. Lastige is dat het 1001 dingen kunnen zijn. Waaronder bv niet rechtgericht zijn (spieren links en rechts niet soepel genoeg). Het kan bv ook zijn dat jij 'm rijtechnisch nog niet goed genoeg kan rijden waardoor er ergens pijn ontstaat in de weke delen (waar ook de onregelmatigheid/stijfheid vandaan kan komen).

Verder is reining is ontzettend belastend voor een paard (vooral de spins en stops) en blessures ontstaan vrij snel. Vooral als een paard minder getalenteerd is, op een minder goede bodem gereden wordt of niet helemaal correct getraind wordt. Daarbij wordt met reiningpaarden rond de 2 al begonnen, en dan ligt het er een beetje aan in welke mate ze getraind zijn, maar bv de groeischijven in de rug sluiten pas tussen de 6 en 8 jaar. Ik ken maar weinig reiningpaarden zonder (een mate van) artrose. Kissing spines komt ook veel voor.

Ontzettend slecht ook dat er gezegd wordt 'wat strenger zijn' en 'rijdt 'm er maar doorheen'. Heel goed dat je daar niet naar luistert en verder gaat zoeken. Als paard aangeeft dat er iets niet in orde is en je rijdt 'm daar streng doorheen kunnen er een aantal dingen gebeuren (afhankelijk van het karakter): of hij gaat er finaal tegenin (meer verzet), of hij sluit zich ervoor af (en kan later alsnog ineens ontploffen), of hij geeft het op en ondergaat het ondanks pijn/ongemak (learned helplessness, aangeleerde hulpeloosheid). Wat de reden van je paard ook is, er doorheen rijden is symptoombestrijding maar geen oplossing van het probleem. Eerst uitzoeken waarom je paard dit gedrag laat zien. Hopelijk kom je er achter want dat is niet altijd makkelijk!

Overigens wat Change zegt over MIM (PSSM2 is vooralsnog alleen te testen via een spierbiopt), daar bestaat helaas nog steeds geen gevalideerde test voor waar je conclusies uit kan trekken. Dat zou ik in deze fase (nog) niet doen. Ken genoeg voorbeelden van mensen die MIM getest hebben waarvan paard op een van de P's positief testte en daardoor niet verder keken maar dat als diagnose aannamen (een begonnen met bijbehorend dieet/management), waaruit later bleek dat het toch een andere oorzaak was (nadat dieet/management niet goed genoeg werkte). Erg sneu voor het paard wat met een eerdere juiste diagnose eerder geholpen had kunnen worden. Neemt niet weg dat er wel degelijk (spier)ziekten zijn waarvan men nog niet alles weet. Alleen is momenteel nog steeds niet duidelijk of de genen die Generatio/Equisec gevonden heeft daadwerkelijk verantwoordelijk zijn voor die (spier)ziektes. Men is dit nog volop aan het onderzoeken. Er zijn wel paarden die symptomen hebben die bij de betreffende P variant horen (en baat hebben bij bijbehorend dieet/management), maar andersom zijn er ook paarden die een P variant hebben zonder symptomen. In ieder geval, nog niet accuraat genoeg dus om 100% van de MIM test uit te kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 07-11-23 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10669
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:23

Phonix schreef:
Als ie 6 is hoort die niet stijf te lopen. Dan zou ik naar een andere dierenarts gaan.


Dit _/-\o_

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:42

Ts, is dit nog steeds het zelfde zadel als uit het vorige topic?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:55

S_GUN schreef:
Nikass schreef:
Begrijpt het paard jouw communicatie tijdens het rijden?


Ik ben een half-gevorderde ruiter die nog heel graag veel WIL leren.
Het kan perfect zijn dat het aan mij ligt!

Ook daarom neem ik lessen.


Het gaat er niet om of het aan jou ligt. Ik begrijp uit jouw verhaal dat je paard eigenlijk alleen zuur is tijdens het rijden. Vooral tijdens baktraining. Het kan zijn dat dit komt omdat hij niet goed begrijpt wat de hulpen die jij geeft betekenen. Of misschien geef je soms per ongeluk tegenstrijdige hulpen.
Als er medisch iets met je paard aan de hand is, zou ik verwachten dat je dat ook op andere momenten zou merken aan zuur gedrag.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 00:00

BeFunny schreef:
Ik wist even niks van filmpjes waar paard al kreupel liep.
Ik zou toch pijn of ongemak niet uitsluiten.
Als hij zonder zadel alles doet en wel goed loopt (niet stijf of kreupel) dan zou je idd ook nog naar je zadel kunnen kijken. Je zou ook kunnen kijken aan de longe met en zonder zadel. Maar als ik dan lees dat er al filmpjes zijn waar hij kreupel of stijf loopt dan zou ik toch aan iets denken van een blessure.

Goed dat je foto's laat benen ts :j


Ik ook niet. In dat geval zou ik hem eerst op een kliniek laten onderzoeken.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 00:09

_coquette_ schreef:
Ts, is dit nog steeds het zelfde zadel als uit het vorige topic?


Heb even het andere topic bekeken, en dat is een hele goede vraag. Het zadel in dat topic past namelijk niet, daar heeft Arthur echt een fout mee gemaakt. Ik zou naar een andere zadelpasser gaan (Euro-Horse bv). Alhoewel echt goed zadelpassen moeilijk blijft, vooral met de commerciële zadels. Het allerbeste is een zadel aan laten meten, dan weet je zeker dat het goed past.

juniper

Berichten: 1579
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 00:36

AstridJ schreef:
_coquette_ schreef:
Ts, is dit nog steeds het zelfde zadel als uit het vorige topic?


Heb even het andere topic bekeken, en dat is een hele goede vraag. Het zadel in dat topic past namelijk niet, daar heeft Arthur echt een fout mee gemaakt. Ik zou naar een andere zadelpasser gaan (Euro-Horse bv). Alhoewel echt goed zadelpassen moeilijk blijft, vooral met de commerciële zadels. Het allerbeste is een zadel aan laten meten, dan weet je zeker dat het goed past.


Ik mag hopen van niet, dat topic is bijna twee jaar oud en ook toen werd al aangegeven dat het zal niet paste.