Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 15:49

Lieve bokkers

een 2-tal jaar geleden kocht ik mijn paardje dat bij de keuring zowel klinisch als RX (benen en hoeven) groen licht kreeg.
Ik ben hem voor verkoop 2 keer gaan rijden en hij was leuk te rijden, geen zuur gedrag, maar een fijn opgeleid paard.
Hij was toen 6 jaar, ruin, reining getraind en stond op stal in een manege waar ze 5 keer per week mee 'trainden' of reden.

Hij staat nu bij mij aan huis, kan 24/7 de paddock op, een eigen stal en schuilstal, heeft 24/7 hooi ter beschikking en sochtends en savonds een schepje brok dat hij bij krijgt.
Verder regelmatige DA controle met bloedonderzoek, tandarts, ontworming,... noem maar op. Qua voer en stal zou hij goed moeten staan.

Hij heeft verder een zadel op maat gekregen, kosten noch moeite gespaard om zeg maar een goede zadeluitrusting/hoofdstel en dergelijke te krijgen. Het is allemaal erg fijn materiaal en van goede kwaliteit.

Ik rij puur recreatief en neem af en toe een lesje op locatie. Maar het vaakst rijden we op straat of in het bos.


Na ongeveer 3 maand dat ik hem kocht begon ik een verandering in zijn gedrag te merken tijdens het in de piste aan huis rijden. Hij werd opeens "zuur" onder het zadel en legt steeds zijn oren plat alsof hij laat merken. "Dit vind ik niet fijn".

Uiteraard was mijn eerste reactie: "Hij heeft pijn" of "Er scheelt iets".

* Als we bij ons thuis in de piste rijden toont hij dit gedrag het vaakst.
Gaan we hem halen uit de wei, poetsen, opzadelen, longeren (met of zonder zadel) is er geen enkel probleem. Ik mag alles doen en alles vragen hij is helemaal niet zuur.
Vanaf de moment dat ik (of iemand anders) opstap, gaan de oren plat en gaat hij staken en knarsetanden en voel je hem helemaal opspannen. Spoor ik hem aan, doet hij uiteindelijk wel wat ik vraag, maar constant met platte oren.

* Rijden we buiten, heeft hij dit gedrag (bijna) niet. Wel als ik hem aanspoor om te draven of nadien te galopperen, maar daarna gaan zijn oortjes na enkele seconden toch naar voor.

* Rijden we op locatie in een piste heeft hij dit gedrag ook, maar dan vooral in galop. Dan spant hij zich ook helemaal op en gaat hij drammen. Ook gaan de oren plat en vind hij het niet fijn.

=> Ik heb de indruk dat wanneer hij 'afgeleid' is, of wat te zien heeft, hij dit gedrag minder laat merken of zien.
=> Of als je hem even 'aanpakt' zeg maar en zeg.. 'hela.. nu is het wel klaar!' Dat het beter gaat en eerder iets heeft van. 'Jaja... nu zal ik werken'. Eerder 'onder zijn voeten geven' zeg maar.

Dat laatste vind ik persoonlijk het minst fijne want ik ben onzeker van mezelf en ik zich constant met de gedachte 'Wat ALS hij pijn heeft...'

Nu zijn we 1.5 jaar verder en heb al MEGA veel dingen geprobeerd om te vinden WAT er juist aan de hand is...

- Zadel nagekeken
- op training gezet om hem weer 'in te rijden'
- 1 maand gewoon op de wei laten staan
- opnieuw fysische keuring met buigproeven
- tanden laten nakijken
- bit laten controleren
- osteopaat (3 verschillende personen)
- bloed getrokken
- iemand anders laten rijden
- op pijnstilling rijden

Niks heeft tot nu toe resultaat geleverd.

De ene zegt: "Het zit tussen zijn 2 oren" en je moet hem inderdaad aanpakken en dan loopt ie wel
De andere zegt "Je paard heeft pijn"

Maar ik zit dus momenteel met mijn handen in het haar om te weten te komen WAT er juist is.

Iemand nog een andere suggestie om deze situatie aan te pakken? Of te kijken wat er aan de hand is?

Ik doen echt mijn best om mijn paard 100% te geven wat hij nodig heeft, maar soms zie ik het bos door de bomen even niet meer.

Suggesties/tips zijn welkom!
Dankjewel! <3

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:59

Als ik in jouw schoenen stond zou ik de rug op de foto laten zetten, en als daar niks uitkomt ook de hals.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:02

Staat je paard alleen of met een maatje? Dat kan ik niet uit je tekst halen... maar is wel belangrijk/misschien oorzaak

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:03

Lijsken schreef:
Als ik in jouw schoenen stond zou ik de rug op de foto laten zetten, en als daar niks uitkomt ook de hals.


Dit.

Hoe doet hij aan de longe met en zonder tuig?
Hoe doet hij op stal, tekenen van eventueel buikpijn? Maagzweren oid.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:05

Richt je je paard ook recht? Zo niet dan zou het kunnen zijn dat hij daar last van heeft..schever is geworden en zijn spieren voelt.

Wat deed hij op training? en wat was het advies daar?

Is hij weleens gecontroleerd op maagzweren?

Is je paard getest op PSSM?

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:09

Is het gebit ook nagekeken? Klinkt gek maar pijn in de mond kan echt vervelend zijn. Verder denk ik ook dat het door scheef lopen kan komen. Heeft hij een tijdje stil gestaan? bijv in de eerste 3 maanden?
Ik zou ook een foto van rug laten maken :j

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:21

Elisa2 schreef:
Is je paard getest op PSSM?


Dat mis ik inderdaad in het verhaal, niet alleen pmms maar ook de andere panel ziektes.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:28

Begrijpt het paard jouw communicatie tijdens het rijden?

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 17:21

listiglistje schreef:
Staat je paard alleen of met een maatje? Dat kan ik niet uit je tekst halen... maar is wel belangrijk/misschien oorzaak


Hij Heeft 2 weidemaatjes.
1 ouder paard waar niet meer mee wordt gewerkt en een jaarling.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 17:23

Cioccolato schreef:
Lijsken schreef:
Als ik in jouw schoenen stond zou ik de rug op de foto laten zetten, en als daar niks uitkomt ook de hals.


Dit.

Hoe doet hij aan de longe met en zonder tuig?
Hoe doet hij op stal, tekenen van eventueel buikpijn? Maagzweren oid.


Aan de longe, met of zonder zadel/hoofdstel doet hij niet zuur en alles wat ik vraag.

Geen buikpijn of tekenen van.

Maagzweer kunnen we natuurlijk nooit uitsluiten, maar zowel DA als osteopaat zegt geen triggerpunten van maagzweer te vinden.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:24

en wat zeiden ze er van op de trainingsstal?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:26

Ik zou testen op Pssm1 en Pssm1 (tegenwoordig MIM). Maar ook even rug en hals problemen uitsluiten dmv een setje foto’s.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 17:27

Elisa2 schreef:
Richt je je paard ook recht? Zo niet dan zou het kunnen zijn dat hij daar last van heeft..schever is geworden en zijn spieren voelt.

Wat deed hij op training? en wat was het advies daar?

Is hij weleens gecontroleerd op maagzweren?

Is je paard getest op PSSM?



Tijdens de les wordt er niet veel over mijn houding gezegd. Eerlijk gezegd denk ik dat dit in orde is, maar met zekerheid kan ik dit natuurlijk niet zeggen.
Het zou dus best kunnen dat dit er mee te maken heeft.

Maagzweer (zie hierboven)

PSSM 1 is NN

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 17:28

Nikass schreef:
Begrijpt het paard jouw communicatie tijdens het rijden?


Ik ben een half-gevorderde ruiter die nog heel graag veel WIL leren.
Het kan perfect zijn dat het aan mij ligt!

Ook daarom neem ik lessen.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 17:30

pol013 schreef:
en wat zeiden ze er van op de trainingsstal?


Die zeggen eerder dat het tussen zijn 2 oren zit en dat hij van mij profiteert.
Ik ben te 'soft' en moet hem iets strenger aanpakken.

Uiteraard niet slagen of zo :o
Maar kordaat aanpakken

Moet eerlijk toegeven dat 'kordaat' zijn soms wel helpt. Hij doet nog steeds zuur, maar hij loopt daarna wel.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:32

TS, loopt hij nog steeds zo als op de filmpjes in je vorige topic?

Hij loopt daar namelijk kreupel en het gedrag was destijds ook meteen beter met pijnstilling toch? Is er daarna nog naar het fragmentje in zijn rechtervoorbeen gekeken of dat niet?

Gezien het verhaal in combinatie met de filmpjes zou ik nog steeds aan pijn denken. Dus opladen en naar een goede kliniek brengen voor volledig kreupelheidsonderzoek inclusief uitverdoven.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 17:39

Fly_high schreef:
TS, loopt hij nog steeds zo als op de filmpjes in je vorige topic?

Hij loopt daar namelijk kreupel en het gedrag was destijds ook meteen beter met pijnstilling toch? Is er daarna nog naar het fragmentje in zijn rechtervoorbeen gekeken of dat niet?

Gezien het verhaal in combinatie met de filmpjes zou ik nog steeds aan pijn denken. Dus opladen en naar een goede kliniek brengen voor volledig kreupelheidsonderzoek inclusief uitverdoven.


Ik heb inderdaad even een nieuw topic gemaakt omdat er ondertussen al wat meer tijd tussen zit en we al enkele onderzoeken verder zijn en al hier en daar wat hulp hebben gekregen/raad/..... :)

Ik heb echter nooit van de DA gehoord dat hij kreupel liep. Enkel 'stijf' kwam er uit.

Rechtsvoor zou het wss niet van komen (je bedoelt de OCD) want dat zit nog altijd 'netjes op zijn plaats'.
Met pijnstilling was er voor mij niet echt verandering. Dat hebben we nadien nog een keertje getest.

Foto's rug/hals was ik ook al eerder aan het denken...

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 17:44

BeFunny schreef:
Is het gebit ook nagekeken? Klinkt gek maar pijn in de mond kan echt vervelend zijn. Verder denk ik ook dat het door scheef lopen kan komen. Heeft hij een tijdje stil gestaan? bijv in de eerste 3 maanden?
Ik zou ook een foto van rug laten maken :j


Tanden zijn nagekeken! Ondertussen al 2 X. Daar zou het (denk ik dan) niet aan mogen liggen.
Ik heb ook al een keertje met halster (bitloos) geprobeerd.
Maar hier ook weer hetzelfde gedrag.

Hij heeft de eerste 3 maand niet stil gestaan.
Ik heb hem wel wat laten 'wennen' aan zijn nieuwe omgeving, maar toch 2 keer per week een ritje mee gereden.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:45

S_GUN schreef:
pol013 schreef:
en wat zeiden ze er van op de trainingsstal?


Die zeggen eerder dat het tussen zijn 2 oren zit en dat hij van mij profiteert.
Ik ben te 'soft' en moet hem iets strenger aanpakken.

Uiteraard niet slagen of zo :o
Maar kordaat aanpakken

Moet eerlijk toegeven dat 'kordaat' zijn soms wel helpt. Hij doet nog steeds zuur, maar hij loopt daarna wel.

Moet je mee oppassen want kan natuurlijk ook zijn dat hij zijn gedrag gaat verbergen he. Als hij elke keer dat hij pijn laat zien, "kordaat wordt aangepakt", gaat hij misschien op de duur zijn pijn niet meer laten zien, terwijl het er wel nog is. De ervaring leert me dat ze het meestal toch niet voor niets doen.... Ik zeg ook foto's laten nemen.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:00

Je hebt dus een heerlijk paard waar je alles mee kan, totdat dat zadel op gaat, of totdat hij in de piste moet rijden. 1 van beiden of beiden gaat dus niet goed. Je paard communiceert mooi duidelijk naar je.

Heb je er al eens een andere zadelmaker bijgehaald. En is hij wel recht? Maar ... als hij krom geworden is kan het zadel toch ook niet meer goed zitten? Raar dat dan gezegd wordt dat het zadel perfect past.

Mensen die roepen dat je hem er maar doorheen moet meppen of strenger moet worden, tja daar ben ik het niet mee eens, helemaal als je paard zo duidelijk iets aangeeft bij je, daar moet je alleen maar blij mee zijn.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 18:01

Ik heb me gelijk een afspraak gemaakt en ik mag op 21/11 om 9u smorgens foto's laten nemen!

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:05

Ik wist even niks van filmpjes waar paard al kreupel liep.
Ik zou toch pijn of ongemak niet uitsluiten.
Als hij zonder zadel alles doet en wel goed loopt (niet stijf of kreupel) dan zou je idd ook nog naar je zadel kunnen kijken. Je zou ook kunnen kijken aan de longe met en zonder zadel. Maar als ik dan lees dat er al filmpjes zijn waar hij kreupel of stijf loopt dan zou ik toch aan iets denken van een blessure.

Goed dat je foto's laat benen ts :j

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:10

Ik zou toch ook de rug en hals laten controleren en eventueel scopie doen voor maagzweren.

Zou dan de scopie doen na het onderzoek van hals en rug, want als je daar al wat vind, hoef je misschien niet verder te zoeken.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 18:13

BeFunny schreef:
Ik wist even niks van filmpjes waar paard al kreupel liep.
Ik zou toch pijn of ongemak niet uitsluiten.
Als hij zonder zadel alles doet en wel goed loopt (niet stijf of kreupel) dan zou je idd ook nog naar je zadel kunnen kijken. Je zou ook kunnen kijken aan de longe met en zonder zadel. Maar als ik dan lees dat er al filmpjes zijn waar hij kreupel of stijf loopt dan zou ik toch aan iets denken van een blessure.

Goed dat je foto's laat benen ts :j


Het woord "Kreupel' of 'manken' is nooit gevallen bij de DA of osteopaat.
Die spreken eerder van 'stijf' lopen.

Maar idd, even de koe bij de horens gevat en foto's komen er!

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:16

Er zijn een aantal opties en ik zou persoonlijk deze volgorde gaan aanhouden: Eerst rug op de foto, is die schoon, zou ik preventief maagbeschermers gaan geven, want voor een scopie moeten ze 12 uur vasten, had hij nog geen zweren dan toch wel zo ongeveer.