Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10947
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:44

Niet langzaam, gewoon positivitijd (...) nu graag!

Denk je aan een zweer / blein?

GUSTIxBILL

Berichten: 2003
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 18:47

Ik denk een zweer
Smid denkt zoolkneuzing

Smid wilt niet komen voor kneuzing…
Maar andere smid door speciaal beslag en nagels is ook geen optie -:(-

Upload de filmpjes zo :j

Meningen zijn welkom :j





Harley zijn wonde is weer gekalmeerd


Afbeelding

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:05

Dit zou ik nog wel aan durven kijken. De mijne kon laatst bij een zweer niet meer op het been staan, dat was echt sneu. Eventueel inpakken met animalintex en ducktape zou mijn tip zijn.

Melzazu
Berichten: 1809
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:09

Jemig wat een gedoe steeds met je dieren zo. Ik snap dat je er soms doodmoe van wordt :Z

GUSTIxBILL

Berichten: 2003
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 20:52

Diddykong schreef:
Dit zou ik nog wel aan durven kijken. De mijne kon laatst bij een zweer niet meer op het been staan, dat was echt sneu. Eventueel inpakken met animalintex en ducktape zou mijn tip zijn.


Normaal kijk ik het wel even aan, zeker omdat First voor minste “ik heb auw” gedrag vertoond als een kind wat net kan praten. Alleen kruipt hij nooit bij mijn vriend in zijn jas, zelfs niet voor snoep. En nu zoekt hij steun bij mijn vriend. Dus hij heeft wel degelijk pijn.

Heb hem dus wel al pijnstiller gegeven (half zakje, 1/4e dosis van wat aangeraden is, dat hij zeker niet overbelast) tot ik er een smid bij krijg die met dat beslag en koperen nagels werkt (gewone nagels kan ik het ijzer 3 dagen later in de wei halen).

Echter is het nadeel dat dit het been is waarbij hij als veulen een gesprongen ader heeft gehad, deze ader heeft zich verlegd, maar daardoor heeft hij redelijk close management nodig op dat been (kwa koeling, maar ook richting hoeven en doorbloeding in het algemeen). De andere hoeven zou ik Idd zo iets hebben van: kneuzing, ademhalen, pijnstiller en door. Maar dit been zit mij al 3 weken niet goed. Ookal met smid toen overlegd. Maar was toen niets te vinden of zien. Niemand hoorde verschil in het neerzetten behalve ik. Dus ik dacht dat ik paranoia was. Blijkbaar dus niet.

Heeft animalintex en ducttape eigenlijk nut met dit beslag ? Heb het thuis liggen maar twijfel of dit opbrengt vanwege dat waar het probleem lijkt te zitten het ijzer en de rubber van het ijzer zit…

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 03:03

Beter haal je het ijzer eraf natuurlijk. Maar goed, dat moet de smid eigenlijk doen en die kwam even niet. Volgens mij is de werking van animalintex dat de hoef wat weker wordt en zo een zweer makkelijker uit kan breken. Nu moet er wel hoef zichtbaar zijn aan de onderkant, anders zal zo'n verband inderdaad weinig doen. :+. Ik had even niet gezien dat er ook nog rubber iets onder zat. Met alleen een ijzer, had je het allicht kunnen proberen. Baat het niet dan schaadt het niet zeg maar. En dan zit een zweer toch vaak niet precies onder het ijzer.
Ik ontken trouwens niet dat hij pijn heeft, hij loopt echt kreupel dus dat zal ie niet verzinnen zeg maar. Maarrr als je smid bijv maandag wel kan, dan is het nog te overzien voor nu. Ook als het een kneuzing is, kun je hem zo niet laten lopen namelijk.
Ook dan kun je het pijnlijke gedeelte vrij van druk leggen, zodat je paard weer goed loopt. De gedachte van je smid dat het een kneuzing was kon ik op zich nog volgen. Het is koud geweest en de grond hard. Maar als er nog een hele rubberen constructie onder zit, zou ik zelf denken dat dit de hoef voldoende zou moeten beschermen tegen kneuzingen. En uiteindelijk doet het er ook niet toe of het het 1 of ander is. Want bij beide kan een smid het oplossen. Maar goed, dan moet hij van de week wel even willen komen >;)

GUSTIxBILL

Berichten: 2003
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 11:17

Smid is gisteren avond toch passief agressief geweest
Is er van overtuigd dat het Zoolkneuzing is en heeft het ijzer er terug onder gezet zonder verder iets te doen. “En 1h10 verspeeld op een drukke zaterdag” want moet gewoon genezen.

Ik blijf mijn bedenkingen erbij hebben (eerste keer dat ik mijn smid niet vertrouw, gevoel zegt dat er iets anders speelt).
De witte lijn is thv de teen verkleurd, verder absoluut nergens verkleuring te zien, geen pulsatie te voelen. Alleen warmte richting buiten waar de eerste nagel zat en warmte rond die nagel

Afbeelding
Afbeelding


Gisteren half zakje pijnstilling gehad en nagel zit nu lager. Zuiver op de harde in stap, ik hoor ook geen verschil (staleigenaresse kijkt en ik luister, dus beide manieren echt gefocust), licht onregelmatig in draf (rolt niet af maar belast wel volledig).
Nog steeds even kreupel op de zachte als gisteren, ook in stap. Draf zakt hij er bijna doorheen, is het zelfs erger als gisteren.

Ik wil absoluut niet slecht praten over mijn smid, want hij verricht enorme enorme wonderen. Maar ik ken mijn paarden. Ik ken hun manier van reageren bij bepaalde problemen. En dit is geen gewone zoolkneuzing of blein/zweer die van zichzelf geneest.

Andere smid is gecontacteerd voor 2nd opinion, en advies is gevraagd bij equitom, filmpjes en foto’s zijn gestuurd.
Waarom equitom gecontacteerd ?
1. Ben nog steeds op zoek naar een da in de buurt die ik wel vertrouw
2. Vermoeden van bevangenheid of kanteling, in ieder geval iets chronisch.
- in de afronding van de teen zie ik diezelfde verticale strepen als wat Harley heeft, heeft First nooit gehad
- first zijn platvoetje nu al half jaar niet meer vooruit gaat
-die hoef en dat been hebben een slechtere doorbloeding als de andere 3
- gisteren in grote plas koud water gezet, was er niet uit te krijgen, je zag de verlichting in heel zijn houding.
- de eerste hapering in zijn stap en gang is ontstaan in dezelfde periode dat Harley de eerste keer dezelfde tekenen thuis vertoonde, en was toen ook “opgelost” door even de druk eraf te halen. Om paar weken later eens zo hard terug te komen. In die periode dat bij Harley de diagnose gesteld is geweest, liep First ook weer dag of 2-3 niet zoals hoort, toen hoef afsgespoeld en uitgespoeld onder het ijzer: zuiver, behalve het geluid wat niet klopte voor mij. En dan nu dit…
Merrie zelf is stabiel nu ze volledig in rust staat en niets meer mee gedaan word. Kunnen haar ook gewoon nu naar stal meenemen en terug brengen zonder ademhalingsproblemen. Word wel gecheckt die dag, maar het acute is weg. Als dit terug komt dan word ze direct opgeladen en word er niet gewacht.

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:42

Bevangenheid kan zich uiten in een onderbreking van de witte lijn. Door de reeds aanwezige problemen met de doorbloeding van de hoef, kan bevangenheid niet 100% uitgesloten worden, waarbij opgemerkt moet worden, dat bevangenheid ook door stress ( door welke oorzaak dan ook) kan komen. Sterkte met het geheel maar het wordt wel een puzzel met heel veel stukjes. Ik hoop dat de smid het goed gezien heeft, dat zou het geheel een stuk makkelijker maken. Koelen in koud water, of bij gebrek daaraan plekje met nat doorweekt zand of klei. Uitloop naar stal. Een klein poeltje kan ook. Als er inderdaad het vermoeden van hoefbevangenheid is.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 10-12-23 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy
Berichten: 5084
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:17

Ik denk dat het idd een kneuzing is. Paard zet de hoef kreupel weg, maar hij zet de hoef volgens mij wel normaal neer. Voorkant net eerst. Met draven loopt hij kreupel, maar hij loopt wel gewoon rechtop. Hoefijzer lijkt mij wat krap te liggen. Nog een professionele mening vragen is altijd goed.
Smid doet wel beetje naar.

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:34

Filmpjes gezien. Paard loopt zuiver in stap, maar duidelijk onregelmatig in draf. Misschien toch een andere oorzaak.

Rocamor

Berichten: 10947
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 15:22

Geen filmpje gezien, maar mijn merrie liep met een zweer in stap goed en in draf slecht.

Nadat de zweer verder ging, werd ze uiteraard ook in stap kreupel

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:00

Rocamor, ook dat kan uiteraard.

imaudy
Berichten: 5084
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:47

Maar er is toch een kneuzing in de hoef te zien (rood lijntje)? Lijkt mij de waarschijnlijke oorzaak van de kreupelheid.
Er kunnen ook 2 dingen zijn natuurlijk, maar voor nu even afwachten of de kreupelheid weggaat lijkt mij redelijk.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:56

Of is het rooie hetgeen wat tijdje terug speelde, en nu uitgroeit? Nadat mijn pony bevangen was geweest kreeg ze daarna ook zoiets in haar hoef. Ik gelijk in de vlekken, maar de HS gaf toen aan dat het er nu aan t uitgroeien was wat eerder hoger in de hoef had gespeeld. Dus dat zou t misschien ook nog kunnen zijn...

Al met al super naar dat dit nu weer gebeurd... je valt van het ene in t andere :(:)

imaudy
Berichten: 5084
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:13

Tancreda4 schreef:
Of is het rooie hetgeen wat tijdje terug speelde, en nu uitgroeit? Nadat mijn pony bevangen was geweest kreeg ze daarna ook zoiets in haar hoef. Ik gelijk in de vlekken, maar de HS gaf toen aan dat het er nu aan t uitgroeien was wat eerder hoger in de hoef had gespeeld. Dus dat zou t misschien ook nog kunnen zijn...

Al met al super naar dat dit nu weer gebeurd... je valt van het ene in t andere :(:)

Dit is een ander paard.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:14

Oh suf, ik zit niet op te letten :o

GUSTIxBILL

Berichten: 2003
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 15:54

Bleek toch een zweer te zijn
Is 2 dagen later opengesprongen :j
Foto’s worden wel nog steeds gemaakt omdat die kneuzingsrand mij zorgen blijft baren en hij nog steeds niet 100% zuiver loopt en zelf continu water en koele plekken opzoekt om te staan.
First is ook enorm timide geworden in het algemeen => ze lopen met zijn 3en samen en eten samen zonder problemen…

Afbeelding


De stallen zijn gebruiksklaar net zoals een deel van de wei. De rest is detail werk en schoonheids werk…


Voor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Na:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 17-12-23 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:14

De zweer zal toch zijn uitwerking hebben op het paard, zowel geestelijk als lichamelijk. Hij nu toch even minder.
Blij dat het toch een zweer was.

Melzazu
Berichten: 1809
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:39

Nou dat is dan ook weer een soort van goed afgelopen.

Wat wordt het een fijne plek zeg!

Rocamor

Berichten: 10947
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:26

Oh heb je bericht helemaal gemist. Wat fijn dat het toch een zweer was.

En je hebt wel eer van je werk zeg.

imaudy
Berichten: 5084
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 07:40

Wat zegt je smid ervan?
Snap dat het je nog niet lekker zit. Ik dacht dat het alleen een kneuzing was, nu weer een hoefzweer en timide. Ik zou het nog even de tijd geven, maar idd anders verder kijken. Het ligt er ook een beetje aan hoe hard een paard voor zichzelf is.

GUSTIxBILL

Berichten: 2003
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 21:10

Rocamor schreef:
Oh heb je bericht helemaal gemist. Wat fijn dat het toch een zweer was.

En je hebt wel eer van je werk zeg.


Het enige wat we niet opgelost krijgen is de lekkage in de schuilstal. Al volledig dichtgekit met bison rubber seal aan alle schroeven en tape met rubberseal aan de overlappingen.

De stallen zijn volledig klaar op 1 hooi net na :j

En alles is geregeld voor morgen, dan nog wat kleine finishing touches, maar die kunnen ook terwijl de paarden er staan

Afbeelding
Stal van de heren. De merrie krijgt de grootste stal :j


imaudy schreef:
Wat zegt je smid ervan?
Snap dat het je nog niet lekker zit. Ik dacht dat het alleen een kneuzing was, nu weer een hoefzweer en timide. Ik zou het nog even de tijd geven, maar idd anders verder kijken. Het ligt er ook een beetje aan hoe hard een paard voor zichzelf is.


Smid niet meer gestuurd, kan niet zo goed tegen passief agressief gedrag. Word later wel uitgepraat

GUSTIxBILL

Berichten: 2003
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 12:11

Alles is klaar voor de aankomst. Behalve de lekkende schuilstal. Doe gaan we zodra het droog is dicht teren met speciale dakbedekking aangezien de waterblock over schroeven niet werkt, net zoals de rubberseal niet. Per gedichte scheur komt er ergens een andere. Dus word alles dicht gemaakt zodra het droog is. Stallen zijn wel volledig droog en dicht.

Mijn collega is de laatste loodjes aan doen.
Zoals:
- hooi van de grote schuur naar de aanliggende schuur brengen omdat er nu niet op de wei zelf gereden kan worden
- baden die niet in gebruik zijn in schuilstal zetten
- golfplaat weg zetten
- hooi in netten doen



Wij zijn vliegensvlug wat eten waarna we de paarden klaar gaan maken voor de verhuis via equitom.

Melzazu
Berichten: 1809
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:24

Wat ziet het er fijn uit zo!

WillemijnL
Berichten: 56
Geregistreerd: 12-11-22

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:33

Veel succes met verhuizen!