Wanneer heeft je paard "teveel" pijn?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Wanneer heeft je paard "teveel" pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 11:55

Hai Bokkers,

Ik schrijf toch maar weer een post. Andere zullen m'n andere berichten kennen opzoek naar het probleem bij mijn paard.... Ik vind het moeilijk in te schatten wanneer een paard pijn heeft, wanneer het klaar is.... Of dat het gewoon prima/goed gaat zoals nu?

Ik zal even een korte samenvatting geven. Mijn paard is een 9jarige ruin die ik bijna 2.5 jaar in bezit heb. Alleen klinisch laten keuren, buigproeven waren niet te doen (hij kon en wou geen voeten geven), dus aankoop was een risico. Ik kocht m'n eerste paard, was in de 7e hemel, helemaal verliefd. Een vriendin van mij was mee, met heel veel kennis en kunde vertelde ze mij: joh hij loopt helemaal goed hoor, risico kan je nemen. Daar ging het mis, maargoed m'n nieuwe paard op de trailer naar huis. Thuis begonnen de problemen: staakgedrag.

Ondanks dat ik hem paar pas een paar weken kende voelde het niet goed en ben ik naar de kliniek gegaan om alles op de foto te laten zetten + echo's. Hier kwam niet echt iets verkeerds uit: vocht in de linkerknie en licht kreupel LA. Die knie is ingespoten, op rust. Bij de controle liep hij goed mocht ik weer rijden. Staakgedrag bleef, maar ik moest hem hier doorheen rijden.

Dit ging goed, maar altijd een zwiepende staart en een paard die niet happy was. Zo nu en dan een bok, boos... Dit is zo door gegaan zo'n +-2 jaar. Momenten dat ik niet reed en weer naar de kliniek ging, second opinion laten doen (deze arts zweerde dat ik geen kat in de zak had gekocht.....) Er kwam nooit iets duidelijks uit dus altijd weer opgestapt van het is gedrag. Maar, mijn gevoel zei altijd dat er iets niet klopte, met LA.

Dit voorjaar begon het extreme bozigheid weer. Gelijk afgestapt en gezegd; het is klaar hoor, hij moet toch wat hebben?? Hop weer naar de kliniek met in mijn gedachten- het is de laatste keer. Of ze vinden wat, of ik stop er gewoon mee omdat hij het niet leuk vind. Weer licht kreupel op LA en alle onderzoeken weer gehad. Echo van beide knieën, tussen pezen en röntgenfoto.

Dit keer, wel helaas nieuws wat minder leuk was. LA veel vocht in de knie + RA ook vocht. Tussenpezen links ook helemaal rot. Foto laat niks zien. Uitverdoven van de pees loopt hij beroerder: het is echt de knie waar het probleem zit.

Waarschijnlijk is het z'n kruisband, iets wat op de echo niet te zien was (als ik mij goed herinner). Ik kan een CT scan laten doen, maar dit is duur, intensief en daarbij kan het zijn dat ik hetzelfde advies krijg als nu. In NL opereren ze geen kruisbanden. Omdat hij hier al heel lang mee loopt waarschijnlijk wordt die knie nooit meer beter. Hij heeft pijn: hij loopt niet fijn. Dus nooit meer rijden/longeren, wandelen zou nog kunnen. Kortom, het lijkt mij dat hij pijn heeft aan beide knieën. Hij is stijf.

Hij is nu een luxe grasmaaier en ben zelf het allemaal aan het verwerken. Ik voel mij rot, schuldig tegenover hem en ben er kapot van. M'n gevoel klopte en ik had gewoon nooit meer op moeten stappen. Maar nu staat hij op t land te genieten en ben ik er elke dag voor wat aandacht. Maar, wanneer heeft een paard pijn in rust?

Hij loopt stijfjes, iets traag (mag hij nu ook van mij) en daarbij zet hij ALTIJD 1 van z'n achterbenen op rust, hij staat nooit met 4 benen op de grond. Hij wisselt dit per been af. Dus het lijkt mij alsof hij beide benen niet wilt belasten? :(

Verder is hij blij... Maar hij weet niet beter... Ik zal eens kijken voor filmpjes.. Hoe zie je dat hij pijn heeft en wanneer het genoeg is? Zijn er dingen waar ik op moet gaan letten qua gedrag?

Ik hoef geen negatieve reacties, ik heb genoeg aan m'n hoofd en voel mij al rot genoeg over de hele situatie.

mika11

Re: Wanneer heeft je paard "teveel" pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:08

Een paard laat niet snel pijn zien.
Ik denk dat als je echt aan je paard kan zien dat hij pijn heeft, dat je dan 'even' goed moet nadenken wat het beste voor je paard is.
Veel sterkte hoor, het is nooit makkelijk.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:12

ik snap je heel goed (zit nu zelf met de zelfde vragen met mijn shet).
het lastige is dat je hem niet anders kent dan met pijn.
Bij mijn vorige pony was het 'simpel' na een sprintje op de wei was hij 2 dagen kreupel, dat was voor mij het teken dat het genoeg was.

Stel je zelf de vraag; kan hij pijnvrij rennen en rondlopen op de wei?
Zoals ik het lees is hij niet pijnvrij met stijfjes lopen... maar jij als eigenaar kent hem het beste

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 12:14

https://youtu.be/YHvZ6DNlJ_w

Niet een super duidelijk filmpje, ik had niemand die kon filmen voor mij :+

Dit is hoe hij vanmorgen liep, ik ken hem niet anders dan dat hij zo loopt, terwijl andere zeggen hij heel kort loopt en stijf met de achterhand

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:18

Ik snap dat je je schuldig voelt, maar dit is echt niet nodig! Makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik ;).
Jij hebt alles gedaan wat je kon, in combinatie met de informatie die je kreeg. Je hebt op basis daarvan keuzes gemaakt. Je hebt uiteindelijk je gevoel gevolgd en nog een keer een onderzoek laten doen in de kliniek.

Of en wanneer een paard op dagelijkse basis pijn heeft, dat vind ik een lastige. Hier worstel ik zelf op dit moment ook mee met mijn paard.
Ik heb, in overleg met de DA, een tijdje mijn paard op pijnstilling gezet om te zien of er gedragsverandering zou plaatsvinden of een fysieke verandering. Dit maakte geen verschil.

In mijn paard herken ik wel wat punten zoals jij beschrijft. Mijn paard loopt bijvoorbeeld niet meer zo "hard" (minder fanatiek) als dat ze eerst deed. Daarnaast is ze stijf bij het uit de stal komen, na een dagje wei gaat het wel iets beter. Ook zet ze 1 van de achterbenen heel snel op rust en wisselt dit idd af.

Waar ik vooral op let bij haar is hoe ze oogt (algehele plaatje bedoel ik dan, ogen, vacht, etc). Daarnaast probeer ik goed op te letten of ze zichzelf kan verdedigen in de kudde, hoe (en hoeveel) ze eet, of ze afvalt, en hoe ze beweegt. In de zomer is het nog fijn voor haar ivm het warmere weer. Ik merk wel dat ze heel snel een dikkere vacht heeft als het iets is afgekoeld (zoals laatst, toen het na 28 graden weer 21 werd).

Daarnaast let ik op de "criteria van levenskwaliteit" (dit komt uit een boekje van Hugo van Duijn):
Door de commissie Brambell (1965) zijn er een vijftal vrijheden voor het dier geformuleerd. Dieren moeten vrij zijn:
1. van dorst, honger en onjuiste voeding (kan ook zijn dat ze wel goed eten hebben, maar zelf niet meer willen eten);
2. van fysiek en fysiologisch ongerief;
3. van pijn, verwondingen en ziektes;
4. van angst en chronische stress;
5. om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.

Voor mezelf heb ik afgesproken dat als ik meerdere punten kan "afvinken", dat het dan genoeg is. Met name punt 5 vind ik een om rekening mee te houden. Stel je paard kan niet meer wegrennen in een vluchtsituatie (punt 5), dan brengt dat ook weer angst en stress met zich mee (punt 4). Je paard kan niet niet meer wegrennen door fysieke issues (punt 2) bijvoorbeeld, dan heb je ook (theoretisch) punt 2 en 5 om "af te vinken".

Heel verhaal. Hopelijk heb je hier iets aan!

--
Ter aanvulling: Je gaat eerder "te lang" door dan dat je je paard "op tijd" of te vroeg laat gaan. Ik heb met mezelf afgesproken dat mijn paard deze zomer nog op de wei mag en ik het per week bekijk hoe het gaat. Afgelopen winter had ze best wel last van haar lijf al, dat wil ik eigenlijk niet voor haar. Dat voelt niet goed.
Laatst bijgewerkt door 7September op 15-07-23 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:19

Ik vind met 1 been altijd 'op rust' wel iets wat je goed in de gaten moet houden.
Krijgt hij nu pijnstillers? Anders is dat een eerste stap. Gaat het beter met een paar dagen pijnstillers? Had hij inderdaad pijn maar is het met de pijnstillers goed te doen en laat je hem daar op.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:20

Kan je hem niet een tijdje op pijnstillers zetten? Als je dan grote veranderingen ziet weet je dus dat hij zonder pijnstillers pijn heeft.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 12:25

Pijnstillers is een goed idee inderdaad! Dat ik daar nog niet aan gedacht had :) Ik ga dat wel een aantal dagen proberen

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:51

Voor mij persoonlijk is als mijn paard na een lekker galopje door de wei, duidelijk minder goed/kreupel loopt een teken dat ie dus niet pijnvrij is en daar zou ik hem op laten gaan.

Mijn vaste DA zou ik trouwens daar ook in vertrouwen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:55

Probeer het langer dan een paar dagen. Minimaal een week of ideaal 2 weken.

Wat hier boven wordt gezegd is idd ook een goede. Draaft / galoppeert/ speelt hij in de wei? En kan hij nog liggen en rollen? Kan me voorstellen dat opstaan moeizaam gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:25

wat ik merk dat paarden met pijn zich toch wat afsluiten voor andere paarden.
het eten gaat niet heel lekker meer,ze laten vaak wat eten staan.
staan ook wat vaker wat op rust want pijn kost wel energie.
je hebt natuurlijk de gezichtsuitdrukking,de “painface” zijn wat nukkiger.

vaak merk je het toch wel aan je eigen paard hoor,ze zijn anders,stiller,meer in zichzelf :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:49

Voor mij is het als het gedrag verandert.

Zoals Ellepel ook schrijft keren ze vaak meer naar binnen met pijn. Vinden ze dingen die zo voorheen leuk vonden in eens niet meer zo leuk. Vaak distancieren ze zich meer van de kudde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:51

Oskarrino schreef:

Dit is hoe hij vanmorgen liep, ik ken hem niet anders dan dat hij zo loopt, terwijl andere zeggen hij heel kort loopt en stijf met de achterhand

Ik vind het wel meevallen met hoe slecht hij loopt op dit filmpje.

De tip van pijnstilling geven is een hele goede. Als zijn gedrag dan erg veranderd dan geeft het een indicatie.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:23

Wel meevallen? Ik vind hem best slecht stappen, idd kort en stijf. Ik ben dan nog meer benieuwd hoe hij draaft.
Maar ik zou hem ook eens een week of 2 op pijnstillers zetten, kijken hoe hij het doet.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:33

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:40

Ik denk dat iedere vorm van pijn teveel en onnodig is. Een paard kan die keuze niet maken, dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
En ja, het is heel lastig, emotioneel en frustrerend, maar uit eigen ervaring weet ik dat mensen vaker te laat dan te vroeg zijn.
Succes.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 20:24

Earth schreef:
Wel meevallen? Ik vind hem best slecht stappen, idd kort en stijf. Ik ben dan nog meer benieuwd hoe hij draaft.
Maar ik zou hem ook eens een week of 2 op pijnstillers zetten, kijken hoe hij het doet.

Fijn dat er iemand kritisch mee kijkt, ik dacht misschien overdrijf ik wel...

Maargoed, draven aan de hand doet hij liever niet dus voor mij een indicatie dat hij dat heel onprettig vind. Ik zal morgen eens een filmpje maken als het lukt!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:41

Oskarrino schreef:

Nog even je filmpje gekeken. Ik vind dat hij vooral van voor stijf en kort loopt, niet door zijn lijf beweegt en ook voor de beweging niet altijd af maakt/kreupel loopt.

En niet willen draven, zegt toch eigenlijk al genoeg. Hij heeft pijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:02

Oskarrino schreef:
Pijnstillers is een goed idee inderdaad! Dat ik daar nog niet aan gedacht had :) Ik ga dat wel een aantal dagen proberen

Goed idee!

Ik ben trouwens ooit eens aan het denken gezet, doordat ik een foto had gemaakt van een bepaald paard, dat altijd sloom was.

Eenmaal thuis bekeek ik de foto en vond ik het paard er ongelukkig uitzien (pain face noemen we dat tegenwoordig). Niet veel later bleek het paard een chronische hoefzweer te hebben, niet erg genoeg om stokkreupel te zijn, maar wel genoeg om geen zin te hebben te lopen, en dus sloom te zijn.

Oftwel: soms kun je op een foto zien hoe je paard zich voelt.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 21:09

Thanks allen. Ik wil ook regelmatig filmpjes blijven maken om zo te kunnen vergelijken.

Hij speelt nog wel heel veel in het land (helaas te zien aan z'n vliegendeken en graasmasker :+ ) Na het rollen duurde het wel even langer voordat hij opstond, alsof hij even het moest bedenken. Kon ook toeval zijn natuurlijk!

Hij wordt volgende week nog losgemaakt, op z'n compensaties even uit z'n lijf te halen. Dit is alweer paar maanden terug dus is wel prettig voor hem. Het probleem verhelpen we natuurlijk niet dus ik wil hem ook regelmatig los laten maken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:10

Als hij niet eens wil draven, dan zou dat voor mij echt einde verhaal zijn. Een paard kan dan geen paardwaardig leven meer hebben. Niet meer vluchten wanneer hij schrikt, een ander paard snel uit de weg gaan, lekker rennen met zijn paardenvrienden.
Dus ja, ik zou het dan wel weten...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:33

Earth schreef:

Ja ik vind dat dus wel meevallen, had het veel erger verwacht aan de hand van dit verhaal.

Dat hij niet wil draven is natuurlijk wel een indicatie maar goed, de pijnstilling proef zal daar in uitsluitsel kunnen geven.

Ik vind de diagnose ook vaag..het is waarschijnlijk de kruisband? Er zijn meer paarden met kruisband problemen die allemaal verschillende oplossingen hebben. De pees is waarschijnlijk het gevolg van de knie. Is er geen rontgenfoto gemaakt van de knie?

Is het dier weleens binnendoor gezet met bekappen? Is er gekeken naar spat?

Is het dier scheef gereden?

Loopt het beter met voldoende vrije beweging?

Nouja goed, ik zou zelf graag echt duidelijkheid willen hebben ipv op basis van een vage diagnose allerlei conclusies te trekken.

Is niet rottig bedoeld naar jou TS, jij hebt goed naar je gevoel geluisterd en naar je paard om onderzoek te laten doen en doet er zo te lezen van alles aan. Vind het gewoon te vaag van de DA uit.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 10:01

Het is geen vage diagnose, excuus dat ik niet alles in details kan onthouden, er is nogal veel gezegd. Ik ga wel een mail sturen of ze een korte samenvatting willen geven zodat ik het na kan lezen. Wat ik begreep is dat de dingen die te zien kunnen zijn op de echo (menisci etc) goed waren en omdat je op de echo geen kruisbanden kunt zien, zijn die verdacht. Ik ben ook geen DA :')

Ja, er is een foto gemaakt en hier zijn geen afwijkingen op te zien.
Ja, de pees kan zeker een gevolg zijn van de knie
Hij heeft geen spat
Mijn paard wordt natuurlijk bekapt, staat recht op zn voeten en wordt niet op een speciale manier bekapt
Hij wordt niet scheef gereden -> Krijg al lange tijd les via 4DD en hij is verticaal in balans. Horizontaal in balans brengen wou niet lukken (boos gedrag).

Ik trek geen vage conclusies, de dierenarts ook niet. Ik zet mijn paard niet voor de lol op vervroegd pensioen.

Als ik een spaarpot had gehad van hier tot tokio had ik wel een CT laten maken, laten opereren in België (begreep dat ze daar wel knieën doen) en lang laten revalideren. Hij heeft al langer, waarschijnlijk jaren last van deze knie en vandaar dat het nooit meer beter gaat worden.

Hij loopt niet beter met vrije beweging, hij staat 24/7 lekker buiten op een groot land.

Ik bedoel deze reactie niet boos, maar ik voel mij gewoon hopeloos en ik weet het ook niet meer. Ja er zit telkens in mijn hoofd dat ik hem beter niet had kunnen kopen, dan was het iemand anders zijn probleem geweest. Maargoed, de tijd kan ik niet terug draaien en ik probeer er dit moment het beste van te maken :)

Het moet ook nog een plekje krijgen, mijn hoofd is chaos en ik weet het ook niet meer. Alles met dit paard is 'vaag' i.p.v. duidelijke antwoorden. En niet te vergeten dat kliniek Wolvega gezweerd heeft dat dit dier niks mankeert....

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:16

Je kan hem 2 weken op pijnstilling zetten en heb je dan een heel ander paard weet je genoeg.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:28

Heftig verhaal zeg, veel sterkte met het maken van een keuze. Beide opties lijken mij zwaar.