Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mando

Berichten: 15720
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 06:16

Nee nog niet gebeld ik hoop dan maandag

Fijne vakantie geniet ervan.

Cchanny

Berichten: 8865
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:52

wortel115 schreef:
Mando and Cchanny hebben jullie de uitslag inmiddels?

Wij gaan morgen een weekje weg. Ik ben wel gewoon op bokt maar zal weinig posten over Nikki want ik zie haar natuurlijk niet. De buren komen 2 keer per dag langs om alle dieren te voeren, dekens enzo. Ik heb ze ook gevraagd of ze Nikki wat beweging kunnen geven.

Heel veel plezier!
Helaas nog geen uitslag, dus dat word na het weekend.

wortel115

Berichten: 2132
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 10:11

Dank jullie. We hebben het meeste gepakt in de auto. Morgen vroeg nog de laatste dingen.

Hopelijk krijgen jullie de uitslag snel.

Cchanny

Berichten: 8865
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:24

Helaas ook positief.
Wel zijn we er goed op tijd bij, want zijn pancreas en zijn lever zijn nog niet aangetast en kunnen de glucose nog goed verwerken.
Ook is hij nog niet insuline resistent.

Mando

Berichten: 15720
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:31

Wat vervelend Cchanny dat het positief is.
Goed dat je er op tijd bij was.
Sterkte.


Hier niet positief.
Hij heeft alleen selenium tekort dus krijgt nu selenium met vitamine E, vitalbix en wat olie anders zit alles onder de poeder.
Verder alles goed. Ga afbouwen met pijnstilling.

Cchanny

Berichten: 8865
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:30

Mando schreef:
Wat vervelend Cchanny dat het positief is.
Goed dat je er op tijd bij was.
Sterkte.


Hier niet positief.
Hij heeft alleen selenium tekort dus krijgt nu selenium met vitamine E, vitalbix en wat olie anders zit alles onder de poeder.
Verder alles goed. Ga afbouwen met pijnstilling.

Super fijn dat hij hier niet positief was!

Hier was het algemene bloedonderzoek gelukkig goed. Geen te korten o.i.d.
Voorlopig krijgt hij vanaf nu alleen maar een bekertje vitalbox en glucobalance. Geen grasbrok/grasmix en lijnzaadolie meer.

Ik ga de tips die hier zijn benoemd opschrijven en overleggen met de dierenarts.

Mando

Berichten: 15720
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:44

Lijnzaadolie zit heb suikers in hè.

Ik geef een beetje voor de poeder zeg maar.

Ik hoop dat je paardje snel opknapt.

wortel115

Berichten: 2132
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 21:46

Mando fijn dat het niet positief was. Hopelijk knapt hij snel op.

Cchanny gelukkig was er he er vroeg bij. Hopelijk helpt je diet aanpassing.

Wbt lijnzaadolie olie ik geef dat voor de omega’s omdat onze paarden allemaal geen vers gras eten. Ik weet niet waar ik het mee zou kunnen vervangen om toch die omega’s binnen te krijgen. Gewoon lijnzaad lijkt me hetzelfde probleem met calorieën?

MarliesV

Berichten: 15235
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:20

Cchanny schreef:
Helaas ook positief.
Wel zijn we er goed op tijd bij, want zijn pancreas en zijn lever zijn nog niet aangetast en kunnen de glucose nog goed verwerken.
Ook is hij nog niet insuline resistent.


Maar hij is positief voor EMS maar niet insuline resistent?

Hoe hebben ze dat getest? Kan jij delen welke testen er bij die van jou zijn gedaan?

Hier gaat het gelukkig heel goed! We zijn zelfs voorzichtig weer aan het opbouwen qua belasting, van een mager spierloos paard, hopelijk naar een slank licht gespierd paard, ze hoeft niets meer maar als ze weer stapritjes met lichte personen/kinderen kan maken zou dat echt ultiem geluk zijn. Daar haalt zij zoveel meer uit dan alleen het werken aan de hand en wandelen.

Cchanny

Berichten: 8865
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:46

MarliesV schreef:
Cchanny schreef:
Helaas ook positief.
Wel zijn we er goed op tijd bij, want zijn pancreas en zijn lever zijn nog niet aangetast en kunnen de glucose nog goed verwerken.
Ook is hij nog niet insuline resistent.


Maar hij is positief voor EMS maar niet insuline resistent?

Hoe hebben ze dat getest? Kan jij delen welke testen er bij die van jou zijn gedaan?

Hier gaat het gelukkig heel goed! We zijn zelfs voorzichtig weer aan het opbouwen qua belasting, van een mager spierloos paard, hopelijk naar een slank licht gespierd paard, ze hoeft niets meer maar als ze weer stapritjes met lichte personen/kinderen kan maken zou dat echt ultiem geluk zijn. Daar haalt zij zoveel meer uit dan alleen het werken aan de hand en wandelen.

Als ik de test uitslagen binnen heb, kan ik wel even kijken of ik ze kan delen

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:10

Ik praat hier ook graag mee.
Hier een paard die vorig jaar niet zo fijn voelde met rijden. Kon er de vinger niet op leggen wat er juist was. In samenspraak met de dierenarts dan beslist om ze een half jaar rust te geven (was 4j toen). Na een half jaar terug begonnen en ik had weer het gevoel dat er iets niet helemaal goed was.
We zijn dan naar de kliniek gegaan en daar heeft ze 2 dagen gestaan voor testen. Ze namen dan om de x tijd bloed af om te zien hoe haar waardes waren.
Bleek dus EMS te hebben.
We hebben haar de eerste weken 12kg geweekt hooi per dag moeten geven + een balancer.
Nu zijn we 1x per dag (3kg) ongeweekt hooi aan het geven, en 3x per dag geweekt hooi. Binnen een week gaan we dan naar 2x ongeweekt en 2x geweekt. En zo verder.

Ze is al veel afgevallen (maar is nog steeds niet "mager"). En we zien echt een enorm verschil qua gedrag.
Voor de diagnose moest ze enorm veel (qua hoeveelheid) plassen, ze had veel jeuk en ze lag heel veel. Nu is dat dus allemaal terug normaal. Ze plast terug normaal, geen jeuk meer, staat veel meer recht.
Ik heb de eerste weken vooral stapritjes gedaan, maar ben haar nu terug aan het oppakken. Ze heeft meer energie in het werk en heeft er ook echt zin in nu.
Het is niet leuk om te horen dat je paard een probleem heeft, maar voorlopig lijkt het goed te managen en hebben we er een blijer paard door gekregen.

MarliesV

Berichten: 15235
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:14

Cchanny schreef:
MarliesV schreef:

Maar hij is positief voor EMS maar niet insuline resistent?

Hoe hebben ze dat getest? Kan jij delen welke testen er bij die van jou zijn gedaan?

Hier gaat het gelukkig heel goed! We zijn zelfs voorzichtig weer aan het opbouwen qua belasting, van een mager spierloos paard, hopelijk naar een slank licht gespierd paard, ze hoeft niets meer maar als ze weer stapritjes met lichte personen/kinderen kan maken zou dat echt ultiem geluk zijn. Daar haalt zij zoveel meer uit dan alleen het werken aan de hand en wandelen.

Als ik de test uitslagen binnen heb, kan ik wel even kijken of ik ze kan delen


Graag! Super interessant en misschien leren we er weer wat van. Thanks!

Liewkje, wat goed dat je zo door hebt gezocht naar wat er was. En fijn dat het zo goed gaat!
Ze kunnen echt opknappen van goed management gelukkig.

wortel115

Berichten: 2132
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 09:20

Liewke fijn dat het nu goed gaat. Ook interessant te lezen dat jou paard toch ook weer andere symptomen had als Nikki

Cchanny

Berichten: 8865
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:31

MarliesV schreef:
Cchanny schreef:
Als ik de test uitslagen binnen heb, kan ik wel even kijken of ik ze kan delen


Graag! Super interessant en misschien leren we er weer wat van. Thanks!

Liewkje, wat goed dat je zo door hebt gezocht naar wat er was. En fijn dat het zo goed gaat!
Ze kunnen echt opknappen van goed management gelukkig.


Ik ben vragen aan het verzamelen voor mijn dierenarts en ik wil een telefonisch consult inplannen.
Misschien als jullie vragen hebben, kan ik ze ook mee nemen

MarliesV

Berichten: 15235
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:44

Ik vraag me af wat ze meten qua bloed om te zien of de lever en pancreas nog goed de suikers kunnen verwerken. Dus welke waardes tonen dit aan?

Voor iedereen misschien interessant:
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://diergeneeskunde.nl/wp-content/uploads/2020/10/overgewicht.pdf

Muze
Berichten: 5311
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:56

Ik lees hier even mee, hier ook twee weken geleden tijdens bezoek dierenarts voor acute hb, bloed afgenomen.
Waardes waren oké maar moet wel rekening houden met aanpassing management. Ik wil de waardes nog even opvragen want heb ze niet gezien.
Nu lees ik hierboven “ in lijnzaadolie zit suiker “…? Ik zie geen suiker als ingrediënt bij lijnzaadolie..?

wortel115

Berichten: 2132
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 06:16

Welkom Muze. Ik denk niet dat er suikers in lijnzaadolie zitten wel calorieën.

Hoe gaat het met jullie paarden?

Nikki is gewend aan haar nieuwe diet. Ze is erg vies op het moment. Toen we op vakantie waren heeft het geregend en ze staat nu zonder deken. Maar goed langzaamaan gaat er wat gewicht af en ze beweegt makkelijker. Ik longeer haar 2x per week met dubbele lijn en neem haar 3/4 x per week mee aan de fiets. Dan hoeft ze geen rondjes te lopen maar kan ze lekker lange rechte stukken draven. Ik laat haar in de berm lopen en zelf fiets ik op de weg naast haar. Ze lijkt dat ook best leuk te vinden.

Muze
Berichten: 5311
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 07:21

Mijne is bizar veel afgevallen.
Ik denk de combinatie van geen gras meer en onverpakt hooi. Hij was ook niet zozeer dik, wel opgeblazen. Loopt ook weer bijna normaal

Cchanny

Berichten: 8865
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:38

wortel115 schreef:
Welkom Muze. Ik denk niet dat er suikers in lijnzaadolie zitten wel calorieën.

Hoe gaat het met jullie paarden?

Nikki is gewend aan haar nieuwe diet. Ze is erg vies op het moment. Toen we op vakantie waren heeft het geregend en ze staat nu zonder deken. Maar goed langzaamaan gaat er wat gewicht af en ze beweegt makkelijker. Ik longeer haar 2x per week met dubbele lijn en neem haar 3/4 x per week mee aan de fiets. Dan hoeft ze geen rondjes te lopen maar kan ze lekker lange rechte stukken draven. Ik laat haar in de berm lopen en zelf fiets ik op de weg naast haar. Ze lijkt dat ook best leuk te vinden.

Wat goed zeg! Mijnes vind naast de fiets ook erg fijn.

Muze schreef:
Mijne is bizar veel afgevallen.
Ik denk de combinatie van geen gras meer en onverpakt hooi. Hij was ook niet zozeer dik, wel opgeblazen. Loopt ook weer bijna normaal


Ook goed nieuws!


Ik heb nog niet het idee dat hij afvalt. Maar we rijden wel meer. Probeer nu steeds rondjes te pakken van rond de 9 km. Dat moet ik van de dierenarts uitbouwen naar 10 tot 15 km per keer.
Ook staat hij nog wel op het gras, omdat ik op het moment nog niet een andere oplossing heb gevonden. Aangezien hij alleen in de paddock ontzettend veel stress krijgt en dan ben ik weer bang voor maagzweren.

wortel115

Berichten: 2132
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 09:05

Goed nieuws Muze

Lastig Cchanny hopelijk helpt het langer maken van je ritten. Maagzweren is ook niet handig als hij stress krijgt.

Nikki loopt nog geen 9km we draven nu een kleine 3km en bouwen steeds meer uit. Nikki had ook gewoon een lange tijd niks gedaan

Cchanny

Berichten: 8865
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:12

Misschien is dit nog wat voor je qua training en opbouwing.
extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefin ... schema.pdf
Dit heb ik ook gebruikt na opbouw van een blessure van vorig jaar.


Nee maagzweren zijn zeker niet handig. Straks komt er nog een paard bij, waardoor ze met zijn 4'en staan en dan blijft er altijd een maatje bij hem. Dan gaat hij of helemaal van het gras af of er minder op.

wortel115

Berichten: 2132
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 10:23

Cchanny ik je link niet openen helaas.

Cchanny

Berichten: 8865
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:24


wortel115

Berichten: 2132
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 10:34

Je hij doet het dank je wel. Ik heb het even snel doorgelezen en ziet er duidelijk uit. Ik ga hem straks even helemaal goed lezen. Handig ook aan de fiets want Nikki is maar een d pony dus ik rijd haar niet vaak. Bonus we hebben een paar heuvels in de weg die ze ook nog op en af kan. Enige lastige door de week is mijn peuter hij moet of slapen of mee op de fiets want alleen thuis is natuurlijk geen goed idee.

Mando

Berichten: 15720
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:40

Mando loopt voor nog steeds gevoelig op het harde maar in de zachte longeerbak loopt hij wel goed.
Ik had mijn Hoefsmid gevraagd voor hoefschoenen en hij zei, lekker in de berm laten lopen maar zit toch te denken hoor aan hoefschoenen.

Fijn dat die van jullie allemaal zo goed gaan.

Mando is langzaam aan het afvallen, iedere dag in iedergeval even aan de longe wat stappen en paar rondjes draf want ik wil hem ook niet teveel pesten met pijnlijke voetjes.

Link kan ik niet openen.