wat kan dit zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 15:34

een stalgenootje van me heeft een paard, waarbij ik sinds kort watheb ontdekt. beesie liep altijd al kort met de achterbenen en met name rechts achter. ookbij het hoevenkrabben tilt hij dat been ontzettend hoog op en laat hem weer zakken om hem vervolgens weer heel hoog op te trekken, alsof hij wil uithalen.
hoe meer je vraagt van voren hoe korten hij gaat lopen en soms kreupelt hij gewoon.
ook looptie regelmatig niet helemaal zuiver voor. hijis bijna 13, heeft de laatste tijd veel vocht in zijn benen en watik dus vorige week opmerkte harde stukjes in zijn achterbenen.
het zijn geen wondjes, het zit onder de huid het voelt ruw aan. nu vraag ik mij of of dit ocd kan zijn? het zit onder zijn spronggewricht, bij zijn onderbeen.
hij heeft dit alleen achter, voor heb ik het niet gevoeld. dit is pas sinds kort. mijnvriend verzorgd hem, dus ik check hem regelmatig.
mijn stalgenoot heeft weinig verstand van dat soort zaken en weet dus al helemaal niet dat soort dingen op te merken.
nu vraag ik mij dus af(omwille het beestje) wat valt daar aante doen. mocht het iets ernstigs kunnen zijn wil ik ze wel waarschuwen. het is niet mijn paard, maar er wordt minstens 1 keer in de week met hem gesprongen, misschien dat dat er mee te maken heeft?

iemand een idee?

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:46

ik denk niet dat het ocd is ocd zie je meestal niet.

dat trekken kan krampentrekken zijn. dat gaat best ongecontroleerd. en denk toch dat er een veearts het beste bij kan komen. want harde stukjes zijn nooit goed. en de benen hebben ze wel nodig om te kunnen lopen. dus beter een keer te vaak de veearts over de vloer dan een keer te weinig.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:43

Doet mij idd net als Alikesflame aan kramperigheid denken. Ziet je vriendin dan niet dat haar paard onregelmatig loopt? Is het op het harde erger en op de volte op het harde? Zou er idd eens de veearts naar laten kijken, dan weet je wat.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:16

het optrekken van het been lijkt mij kramperigheid, maar daar kan hij zeker niet onregelmatig op gaan lopen dus ik denk dat er meer aan de hand is en ik zou er de DA bij halen.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:54

Mijn beste gok is spat, foto's maken lijkt me aangewezen

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 22:15

ze ziet zelf niet dat hij onregelmatig loopt, ze zei toevallig laatst nog dat iedreen toch tegen haar zei dat hij zo kreupelde, maar dat zij vond dat er niets aan de hand was. en dat blijft ze volhouden.

of ze het gemerkt heeft dat zijn benen achteruit gaan weet ik niet eens, want zodra je haar iets verteld dat niet goed zou zijn aan haar paard dan vertel je een leugen.. want zij houd dat heus wel in de gaten.

ik stel deze vraag omdat ik zelf geinteresseerd ben ik beengebreken e.d en het misschien wel een herkenbaar iets was.
hoe vaak je het ook probeerd.. het lukt me nooit om de veearts er bij te laten komen.. dat is van de zomer ookal geweest toen hij een hoest onder de leden had zitten(omdat miepie der paard onder de koude straal zette net nadat ze een uur flink in die hete bak had gereden Verward )

lieve meid, echt waar.. maar helaas denkt ze dat ze alles weet en wil dus niets aannemen, behalve als je van een ruitershop of eigenaar van de manege ben.. want kennelijk heb je dan verstand er van...

fotos maken gaat niet, want het is verder niet te zien aan de buitenkant, je voelt alleen dat er iets onder de huid zit(harde stukken) en het zijn 3 of 4 plekjes verspreid over het onderbeen.

ik dacht idd al dat het krampen waren, iets wat zij dus ook niet weten.. ze denken dat het komt omdat hij ooit rotstraal heeft gehad aan die voet...

op het harde heb ik hem nooit zien lopen, zij zelf durft niet met hem naar buiten en wandelen over het asfalt doet haar vader sochtends, dus dat kan ik ook niet zien.

ik zal wel even gaan hinten dat het allemaal niet goed zit, roep er nog wel een stalgenoot bij die het paard goed kent Knipoog

maar bedankt voor de info iig

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:54

Heb ik het goed begrepen dat ie achter niet zuiver loopt en soms voor ook niet ?
Ik dacht (eerst zoals iemand hierboven al zei, kramperigheid, maar daar lopen ze niet kreupel van)aan spat (achter) omdat dat vaak tot uiting komt bij de hoefsmid (langere tijd been optillen) Een heel kenmerkend iets ALS het spat is, is dat ze dan op rust het zere been vaak op de teen bijna gekruist onder hun buik wegzetten. Doet het paard dat ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Balou_k, BeFunny, carika, Char_elle, dazai, Googlebot, Kirsha, Loe_Loe, Princesj, RenateHidden, Sababber en 59 bezoekers