sneeuw -> witte hoefzool?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

leentje

sneeuw -> witte hoefzool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 20:18

Door omstandigheden waar ik hier niet wens over uit te wijden, en hier ook geen commentaar op wens, kan ik maar eens per week naar mijn pony.

Vorige week, toen het zo gesneeuwd had, stond ze lekker met een deken op de wei toen ik kwam. Bij het hoeven uitkrabben viel mij meteen op dat allevier haar hoefzolen wit waren. Wit zoals de kleur van een hoef zonder pigment. Echter, mijn pony is een schimmel en heeft vier integraal zwarte/zeer donkergrijze hoeven.
Ze kreupelde niet, stond er zeer vrolijk bij, de hoeven voelden niet warm aan, ik kon overal voelen en duwen, daar reageerde ze helemaal niet op.
De hele week zitten piekeren en op internet zoeken wat het zou kunnen zijn, DA nog niet gebeld omdat ze er geen last van had (en omdat ik dacht dat die toch sowieso deze week ging komen voor de inentingen en controles, maar da's nu verplaatst naar volgende week)

Kom ik er vandaag weer bij: hoefzolen bijna grotendeels weer zwart, zoals ze dus horen te zijn.

Heeft dit dan iets te maken met de koude en/of de nattigheid van de sneeuw?

(Ze loopt niet op ijzers, is wel twee jaar geleden hoefbevangen geweest, waar we zeer snel bijwaren en dit is zeer goed afgelopen.)

http://www.open-canoe.be
Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:10

Misschien heeft het met de doorbloeding te maken.

Sneeuw is koud en daardoor zal de doorbloeding minder zijn en de hoef een andere kleur krijgen.
Nu is de sneeuw weg en is het weer wat warmer.

Die van Danno zijn idd ook alijd wat lichter aan de onderkant als er sneeuw ligt.

Geen reden tot paniek en een DA.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:15

ik denk ook dat het de kou is geweest, Morries hoeven (met ijzers) zijn ook witter als ie in de sneeuw staat

Wil je vlinders in je buik? Duw dan een rups in je kont!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:52

Misschien van het vocht van de sneeuw, als je een tijd in bad hebt gezeten zijn je handen vaak gerimpeld en ook witter Verward

Mischien ook idd van het feit dat sneeuw koud is?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:21

met sneeuw zijn Piekes hoeven altijd superschoon, maar die zijn donker van zichzelf. Sneeuw doet iets meer met hoeven dan regen. Tenslotte is het levend materiaal, die hoef, dus het kan best dat een grijze hoef wit wordt ervan
zou me er niet druk over maken !

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 10:17

Bedankt voor de antwoorden!
Ik maakte me er niet echt druk om, anders had de DA de vorige week er meteen bijgestaan, maar ik wilde toch wel heel graag weten hoe of wat.

Bijkomende bedenking: als het de koude/vochtigheid van de sneeuw is, die de bloedcirculatie in de hoef verminderd, is het dan minder aangewezen om op zo'n moment te gaan rijden? (heb ik trouwens niet gedaan toen, op dat moment zat er op straat al overal een ijslaagje onder de sneeuw)
Aangezien de bloedcirculatie toch zo belangrijk is in de "stootkussenfunctie" van de straal, of zit ik er helemaal naast?

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 10:21

Ik denk dat het laatste niet zo is, mijn paard heeft altijd voor de slee gelopen in Oostenrijk, in de sneeuw dus en dat doen honderden paarden, dus het zal niet slecht zijn.

Als het paard ijzers heeft zonder sneeuwbeslag en stollen, zal het echter wel uitglijden en sneeuw stapelen onder de hoeven

Wil je vlinders in je buik? Duw dan een rups in je kont!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:08

De zolen zijn altijd wit als de smid net geweest is (of ben ik nou gek??). Het kan zijn dat je over sneeuw/nattigheid gelopen hebt waar strooizout in zat. Dat bijt uit als een gek. Vandaar de witte zolen.

De zool is dus eigenlijk een klein beetje aangevreten door het zout.

There is no reality, only perception.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 19:11

Zoals duidelijk te lezen was, heb ik met geen woord over de smid gerept, stond ze op de wei en heb ik niet gereden... Knipoog

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie