Paard geblesseerd, tussenpees blessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:20

Hier positief verhaal met achter tussenpees. Netjes genezen en weer volop alles mogen doen. Maar ondanks dat het een lichte blessure was hebben we wel heel regelmatig controle echo's gehad en opgebouwd volgens schema. Lang gewacht met überhaupt wendingen en hoeken draven en galop nog veel langer, omdat er dan heel veel kracht op achterbeen komt. Denk dat we toch 6 maanden bezig zijn geweest minimaal met lichte blessure.

Maar kan echt gewoon heel goed genezen als je goed revalideert.

Sterkte weer!

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 17:30

Thanks! Fijn om te lezen! Ik las dat shockwave vooral goede resultaten geeft bij een jonge blessure, deze zit er natuurlijk al een tijdje nu. Ik hoop dat mijn dierenarts dit kan op zijn locatie dichterbij huis, anders moeten we wat verder weg en vergt het wat meer planning. Als hij daarnaast een half jaar rustig moet revalideren in de wei dan doen we dat lekker, geen enkel probleem. Kan ik eerst rustig mijn baby krijgen en daarna verder :Y)

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:03

Hier linksvoor tussenpeesblessure.
8 nov weer naar de kliniek voor zijn 3e controle echo

Hij is ingespoten met Renutend.
Verder 12x laser, 2x kuur tendi protec, 2x pd ice vibes alleen trillingen en verder stappen... nu al 3 maand niets anders dan stappen.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:52

MerleSimone schreef:
Thanks! Fijn om te lezen! Ik las dat shockwave vooral goede resultaten geeft bij een jonge blessure, deze zit er natuurlijk al een tijdje nu. Ik hoop dat mijn dierenarts dit kan op zijn locatie dichterbij huis, anders moeten we wat verder weg en vergt het wat meer planning. Als hij daarnaast een half jaar rustig moet revalideren in de wei dan doen we dat lekker, geen enkel probleem. Kan ik eerst rustig mijn baby krijgen en daarna verder :Y)


Mijn DA kijkt eerst altijd hoe paard zelf hersteld en daarna pas naar behandelingen. Hier had shockwave bijvoorbeeld weinig effect bij andere blessure, maar die wilde sowieso lastig genezen. Laseren wel, maar eerlijk gezegd weet ik niet of het de laser was of omdat het opnieuw beschadigd was en daardoor weer ging genezen. Ook nog ingespoten met dat spul van eigen bloed gemaakt en ook geen effect of niet genoeg. Maar hier dus altijd pas behandelingen gaan doen als het niet uit zichzelf/met aangepast beslag ging. En dan liever laser, want dit was niet de 1e keer dat we shockwave bij paard hebben laten doen met weinig tot geen effect haha. Maar dus ook niet perse overal jonge blessures en de jonge gaven ook geen garanties.

Laser hebben meer mensen, ook fysios bijvoorbeeld. Dus daar kan je altijd ook nog naar kijken?

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 20:32

Inspuiten gaf deze DA aan op deze plek niet te adviseren trouwens. Die gaf wel aan de combinatie tussen shockwave en achter beslag. Hij staat nu alleen voor op ijzers. MWM wat voor beslag hebben jullie gehad?

Laseren dacht ik zelf inderdaad ook, zit sowieso een paardenfysio in de buurt die dat doet en heb daar al eens eerder naar gezocht. Deze blessure zit er natuurlijk al wel sinds juni en met alleen rust niet hersteld of het is inderdaad weer beschadigd door het opbouwen.

MissyNr1
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:48

Hier positieve ervaring met shockwave bij een oude blessure van de tussenpees rechtsachter. Helaas is de blessure na 2 jaar weer teruggekomen. Er zit nu veel littekenweefsel, maar de pees is wel belastbaar. Ze heeft in het begin ook speciaal beslag gehad. Dat waren ijzers met een brede toon en smalle takken. Maar mijn paard had heel lage hielen en haar hoef raakte vervormd door het beslag dus dat hebben we er onder uit laten halen.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:10

Ik heb geen idee meer wat voor beslag, was bij ander been en andere blessure. Ze heeft het ook maar 2 weken gehad hoor. Want ze trapte alles eronderuit. Staat altijd blootsvoets en na 3 keer opnieuw eronder leggen waren wij, beide smeden en de da er klaar mee :')

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:11

Wij zijn sinds begin april bezig met een tussenpeesblessure, die ze toen al bijna een jaar had. Hier is ze wel ingespoten, ze bleef in het begin nog wel hier en daar onregelmatig lopen maar loopt inmiddels weer helemaal goed. We bouwen heel langzaam op, het valt af en toe niet mee om haar rustig te houden maar de DA is heel tevreden. We zijn 4x wezen scannen en voor nu hoeven we niet terug en bouwen we rustig verder op. We zitten nu op 11 min draf, zoveel mogelijk rechtdoor. Dus we hebben nog wel wat te gaan maar iig op de goede weg!

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Paard geblesseerd, tussenpees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:36

Qua beslag.... hij stond op 4 ijzers... heb m nu compleet zonder ijzers

Lotte22
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:11

Hoi,
Dit topic is al even niet meer actief naar het advies van beslag icm shockwave komt me bekend voor. Is dit advies gegeven door de Lingehoeve toevallig?
Mijn paard heeft een tussenpees blessure dus ik ben aan het struinen naar informatie waar hij baat bij kan hebben en kwam dit topic tegen .

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Paard geblesseerd, tussenpees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:24

Beterschap voor je paard! Er zijn echt meerdere goede opties om je paard te ondersteunen, afhankelijk van het behandelplan wat je uiteindelijk kiest.

Ik ben zelf momenteel bezig met een nieuwe combinatie van behandelingen waarvoor ik nog paarden zoek waar de resultaten uiteindelijk ook van gedeeld mogen worden...je mag altijd een pb sturen als je meer wil weten over de opties.

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:15

Lotte22 schreef:
Hoi,
Dit topic is al even niet meer actief naar het advies van beslag icm shockwave komt me bekend voor. Is dit advies gegeven door de Lingehoeve toevallig?
Mijn paard heeft een tussenpees blessure dus ik ben aan het struinen naar informatie waar hij baat bij kan hebben en kwam dit topic tegen .


Hier ook en idd hetzelfde advies van Lingehoeve gekregen. Maar een andere optie was niks doen en een flinke tijd op actieve rust zetten. Dat ga ik doen, mijn paard mag lekker een half jaar paard zijn en dan zien we wel verder.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:41

Lotte22 schreef:
Hoi,
Dit topic is al even niet meer actief naar het advies van beslag icm shockwave komt me bekend voor. Is dit advies gegeven door de Lingehoeve toevallig?
Mijn paard heeft een tussenpees blessure dus ik ben aan het struinen naar informatie waar hij baat bij kan hebben en kwam dit topic tegen .


Hier ook shockwave als advies gekregen door de Lingehoeve afgelopen november. Heb dit 3x gedaan, maar heeft helaas niets uitgehaald. Paard staat nu half jaar op rust in de hoop dat tijd wel gaat helpen.

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:57

SUSANNEx schreef:
Lotte22 schreef:
Hoi,
Dit topic is al even niet meer actief naar het advies van beslag icm shockwave komt me bekend voor. Is dit advies gegeven door de Lingehoeve toevallig?
Mijn paard heeft een tussenpees blessure dus ik ben aan het struinen naar informatie waar hij baat bij kan hebben en kwam dit topic tegen .


Hier ook shockwave als advies gekregen door de Lingehoeve afgelopen november. Heb dit 3x gedaan, maar heeft helaas niets uitgehaald. Paard staat nu half jaar op rust in de hoop dat tijd wel gaat helpen.


Wat balen dat het niet gewerkt heeft zeg. Hopelijk werkt de rust voor onze paardjes. Ik duim!

MissyNr1
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Paard geblesseerd, tussenpees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:12

Bij mijn paard heeft shockwave wel gezorgd voor verbetering van een oudere tussenpeesblessure aan een achterbeen. Bij een acute blessure van een voorbeen heeft laser goed geholpen

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:03

Lenexa schreef:
Wij zijn sinds begin april bezig met een tussenpeesblessure, die ze toen al bijna een jaar had. Hier is ze wel ingespoten, ze bleef in het begin nog wel hier en daar onregelmatig lopen maar loopt inmiddels weer helemaal goed. We bouwen heel langzaam op, het valt af en toe niet mee om haar rustig te houden maar de DA is heel tevreden. We zijn 4x wezen scannen en voor nu hoeven we niet terug en bouwen we rustig verder op. We zitten nu op 11 min draf, zoveel mogelijk rechtdoor. Dus we hebben nog wel wat te gaan maar iig op de goede weg!

Hoe weet je dat jouw paard die blessure al een jaar had?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:03

[/quote]
Hoe weet je dat jouw paard die blessure al een jaar had?[/quote]

Omdat ze een jaar daarvoor trappen heeft gehad waar ze een nare griffelbeen breuk van had, bij de breuk zat toen ook al een plekje op de pees. Het idee was dat de pees in de tijd dat de breuk zou genezen ook zou genezen. We hebben de pees dus niet meer gescand omdat de opbouw van de breuk in principe hetzelfde zou verlopen. Alleen de het laatste stapje opbouw was ze niet meer te houden en ging ze door de vele uitspattingen ineens onregelmatig lopen. Foto's en scan laten maken, breuk was inmiddels wel genezen en tijdens de scan bleek het dezelfde plek te zijn.
Dus in mijn geval was het te herleiden aan dat moment van de eerdere blessure.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard geblesseerd, tussenpees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:43

Dank voor de uitleg Lenexa.