Beenwond, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Beenwond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 00:16

Vanavond haalde ik mijn paard uit de bak met een flinke beenwond. Het is een plek van zo'n 20 cm lang op de voorkant van haar achterbeen. Heb het eerst afgespoeld met water om te zien of het echt zo groot was, door het bloed kan het vertekenen. Maar het was dus echt zo'n 20cm lang. Maar absoluut niet diep, volgens mij is alleen het vel er af.
Het voelde niet warm of dik en ze liep er prima mee.
Heb het nu ingespoten met Betadine spray.

Moet ik nog meer doen of is het zo goed?


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:20

Fleur heeft 2x achter elkaar haar been zo open gehaald.. Bij de eerste jaap ben ik met betadine shampoo gaan wassen, afspuiten en stappen (2 a 3 dagen) met het 2e beentje zal het wel hetzelfde gaan.. Ik zou oppassen voor infecties, en als het been erg warm en dik wordt even de veearts bellen, maar verder gewoon goed schoon en koel houden en lekker stappen.
succes!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 00:23

Ik zet haar morgen wel apart van de andere paarden maar dus wel in het weiland. De wond is dicht, is het dan nog nodig om het te bandageren ofzo? Ze staat nl. wel in de blub maar niet met die wond hoor. Maar spatteren doet het wel uiteraard. Ik spuit het wel af dan voordat ze op stal gaat.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:27

Esme_27 schreef:
Ik zet haar morgen wel apart van de andere paarden maar dus wel in het weiland. De wond is dicht, is het dan nog nodig om het te bandageren ofzo? Ze staat nl. wel in de blub maar niet met die wond hoor. Maar spatteren doet het wel uiteraard. Ik spuit het wel af dan voordat ze op stal gaat.

Moeilijk, met bandageren sluit je het af, dus dat is ook weer slecht voor de heling. Ik zou haar eerder zo schoon mogelijk zetten en aan de hand beweging geven.. maar goed, mijne staat op stal nu, dus dat is een ander verhaal.

Eigenlijk zou ik haar denk ik lekker laten staan, en af en toe schoonmaken en ontsmetten, maar dat is echt gevoelsmatig.. sorry dat ik niet nuttiger kan zijn.. Scheve mond

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 00:29

Ja mijn paard op stal laten staan is dus echt geen optie helaas... ze staat echt nooit binnen, in de 2 jaar dat ik haar heb ik dat maar 1 keer voorgekomen. Die breekt dus de tent af... en ze kijkt dus vanuit haar stal naar alle andere paarden die lekker buiten staan...
Nee dat kan ik haar niet aandoen..

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:06

Omdat je schrijft dat het de voorkant van het been is, bedoel je dan zeg maar de kant die aan de toon van de hoef zit ?
Daar zit weinig "vlees". Waar ik me zorgen over zou maken als het mijn paard was, is het botvlies, als dit geraakt is kan het gaan ontsteken, en dan ben je veel verder van huis! Dus als het morgen dik is, zou ik persoonlijk wel de DA laten komen en antibiotica laten spuiten!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:07

Ik zal het been niet bandageren. Lekker laten drogen aan de lucht. Verder afspuiten paar keer per dag. Goed ontsmetten en goed in de gaten houden. Zou ze ook niet binnenhouden. Denk dat het been morgen wel een olifantenpootje is? Juist goed dat ze dan een beetje beweegt, denk ik....
Succes en beterschap!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 01:32

niks teveel er aan doen. gewoon 's avonds afspuiten als ze weer op stal komt.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Mirranda, xAnthea en 76 bezoekers