Equine Astma | Ervaringen, tips en behandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Equine Astma | Ervaringen, tips en behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 14:33

Hi Bokkers :Y) ,

Ik ben n.a.v. een recentelijk doemscenario 'benieuwd' naar ervaringen met Equine Astma, eventuele tips en behandelingen.

Onderzoek loopt nog, echter wil ik mij al meer praktisch verdiepen als het straks zo blijkt te zijn. :( Voor nu hoop ik dat de antibiotica werkt en het een (beginnende)longontsteking is, zeker geen astma.

Vraag: Heeft jouw pony/paard al eens een astma aanval gehad, zo ja, kun je deze aanval omschrijven?

Vraag: Heeft jouw pony/paard wel eens zo'n benauwde episode gehad, dat hij zijn evenwicht verloor en (bijna) omviel?

Vraag: Wat heb jij veranderd aan de stal-/ stalomgeving en welke medicatie geef jij eventueel voor de Equine Astma onder controle te houden?

Ik lees online wel wat artikelen van paardenartsen, maar ben benieuwd naar de ervaringen van jullie.

Bedankt!

sh4e
Berichten: 119
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 06:51

Ja, mijn paard is van de zomer gediagnosticeerd met astma.
Ik heb eerst de equihalor gehad, en ik heb nu een baby inhalotor met flixotide.
Daarnaast stoom ik het hooi.
Rijden doe ik met een hartslag meter, zodat ik in de gaten kan houden als t minder gaat.
Het is nu goed onder controle, en ik rijd weer volop!

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 08:25

sh4e schreef:
Ja, mijn paard is van de zomer gediagnosticeerd met astma.
Ik heb eerst de equihalor gehad, en ik heb nu een baby inhalotor met flixotide.
Daarnaast stoom ik het hooi.
Rijden doe ik met een hartslag meter, zodat ik in de gaten kan houden als t minder gaat.
Het is nu goed onder controle, en ik rijd weer volop!


Bedankt voor je reactie en wat vervelend voor jou en je paard! Wel goed dat het zo onder controle is en rijden op die manier kan.

Heb je een speciale hooistomer hiervoor?
Welke hartslagmeter heb je?

lianne125

Berichten: 1431
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:40

Mijn paard heeft een lichte vorm van astma. Hij reageert alleen op schimmels in hooi en bepaalde pollen. De schimmels in hooi bestrijd ik met een hooistomer en voor de pollen wordt hij behandelt met een desensibilisatie kuur. Verder staat hij in een buitenbox. Hij heeft in maart dit jaar een "aanval" gehad. Dat uitte zich vooral in veel neusvloei (wit) en benauwd in het werk. Over het algemeen heb ik hem verder gewoon goed functioneel en word nog op een aardig niveau getraind.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Equine Astma | Ervaringen, tips en behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:29

Hier ook Astma. Eerst ventipulmin 2 kuren en de equihaler. Nu op de flexineb en dat gaat heel goed.

Heb je geen scopie laten maken? Dat zou ik echt altijd doen. Anders blijft het altijd gissen en heb je dus geen idee of er een nieuwe aanval kan komen.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Equine Astma | Ervaringen, tips en behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:53

Ja, mijn paard heeft astma.
Heeeeeel lang verhaal, zo kort mogelijk:
Het begon met hoesten. Toen kreeg hij eerst respulmin door zn voer, maar het hoesten ging niet weg.
Toen kreeg hij Sputolisyn, dat werkte even, maar hoesten ging nog steeds niet weg.
Tot dat hij echt begon na te knijpen met buik met uitademen.
Dat ging al snel over in ook een piepend/ kreunend geluid erbij.
Weer medicatie gekregen.
En volgens DA had het toen geen zin om naar de kliniek te brengen omdat het weekend was en ze ook bij de kliniek pas maandag zouden helpen.
En toen trof ik hem aan waarbij hij zijn hele lijf gebruikte om te ademen en hij niet meer wilde eten. Weekend, geen weekend, hij moet nu naar de kliniek. Helaas heerste er toen net een virus bij de kliniek, dus DA met toestemming van de kliniek prednison direct in zijn ader gespoten. Dat werkte wel.

Dinsdag is hij alsnog naar de kliniek gegaan. Een bepaalde waarden hoorde onder de 5% te zijn en was bij hem 65. Hij had erg veel slijm in zijn longen en prognose konden ze niks over zeggen.
Kosten wat het kost, wilde ik hem beter krijgen.

Hij heeft 3 weken in de kliniek gestaan en dagelijks in de 'dampbox' en lichte beweging (stapmolen)

Hij heeft stof allergie. Dus voordat hij thuis kwam, hele hooi zolder leeg gehaald en overgestapt op verpakt hooi/ voordroog.
De stal stofvrij en spinnenweb vrij gemaakt en een bouw stofzuiger aangeschaft. Geen bodem bedekking meer en staat nu altijd 24/7 buiten in paddock/ wei/ schuilstal en kan zijn binnen stal ook in en uitlopen.
Met oud en nieuw staat hij op stal met bodembedekking 'stro korrels' op aanraden van dierenarts.

Toen hij terugkwam van kliniek moest ik nog steeds prednison geven een tijd en iedere dag minimaal een half uur lichte arbeid. Hij mocht nog stappen, hooguit klein drafje maar niet meer intensief rijden.

Inmiddels dik een jaar verder, loopt hij zelf weer helemaal gek te doen in het land en zegt de dierenarts dat ik te voorzichtig ben en best wel wat intensiever kan rijden.

Alle artsen zeggen dat hij door het oog van de naald gekropen is.

Hij heeft al een jaar geen medicijnen meer. Ik geef hem ter ondersteuning wel 'Luchtwegsupport van Vitalstyle' en nadat ik dat gegeven heb, geef ik hem beweging en vriest hij alles lekker los.

Ondanks dat hij 19 jaar is, gaat het echt heel goed met hem.

De stal houd ik niet zo concequent meer bij. Maar al een groot verschil om geen hooi meer op stal te hebben liggen.

Hier dus een succes verhaal

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:59

Ik had ook een paardje met astma.
Verhuist van reguliere stal naar 24/7 buiten en de eigenaren van de stal maakten het hooi nat.
Samen met de Flexineb heb ik haar ander half jaar goed gehad en hebben we heerlijk kunnen rijden.
Helaas, voor mij onverwachts, tijdens een bosrit een aanval. Dit merkte ik nadat ze niet meer op adem kwam na een galopje. 45 min terug naar stal gelopen met alle riempjes zo los mogelijk en op stal zag ik haar nog oppervlakkig ademhalen. Dierenarts laten komen en die heeft wat ingespoten dat ze beter kon ademhalen. Helaas is ze nooit meer terug de oude geworden en na 4 maanden alles geprobeerd te hebben, heb ik haar laten gaan. Ze deed zelfs niet meer haar gekke 5 minuten in de wei.

Als je er op tijd bij bent kan je goed leven met astma :)

Helaas heeft het bij mijn paard zo lang gesluimerd dat ze echt op was.

Hopelijk komt je paardje er weer bovenop.

Er zijn zouttherapieen die de eerste boost kunnen geven waarna je het kan onderhouden met bijvoorbeeld de Flexineb. Ik ben toen bij Equisana geweest.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Equine Astma | Ervaringen, tips en behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:04

Oja en nog ter aanvulling:

De kliniek raadde mij aan om over te stappen op voordroog. Gestoomd hooi, moet minimaal een uur stomen en/ of op een bepaalde temperatuur omdat anders alsnog stof blijft zitten aan de binnenkant van de grassprieten en dat stof alsnog vrij komt met kauwen.
Zo'n stoom apparaat is mij veel te duur en aangezien mijn fjord zware astma bleek te hebben, wil ik daar ook niet zelf mee rommelen.
Hij doet het super op voordroog!

Dit geld trouwens ook voor hooi weken; ook minimaal een uur.

Wat bij mijn paard vooral geholpen heeft, is de dampbox, daarmee is hij al zn slijm kwijt geraakt en van opgeknapt.

Ondanks dat het een fjord is, doet hij het dus ook super op voordroog. Heeft sinds de kliniek nooit meer gehoest.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:09

N_B_N schreef:
Ik had ook een paardje met astma.
Verhuist van reguliere stal naar 24/7 buiten en de eigenaren van de stal maakten het hooi nat.
Samen met de Flexineb heb ik haar ander half jaar goed gehad en hebben we heerlijk kunnen rijden.
Helaas, voor mij onverwachts, tijdens een bosrit een aanval. Dit merkte ik nadat ze niet meer op adem kwam na een galopje. 45 min terug naar stal gelopen met alle riempjes zo los mogelijk en op stal zag ik haar nog oppervlakkig ademhalen. Dierenarts laten komen en die heeft wat ingespoten dat ze beter kon ademhalen. Helaas is ze nooit meer terug de oude geworden en na 4 maanden alles geprobeerd te hebben, heb ik haar laten gaan. Ze deed zelfs niet meer haar gekke 5 minuten in de wei.

Als je er op tijd bij bent kan je goed leven met astma :)

Helaas heeft het bij mijn paard zo lang gesluimerd dat ze echt op was.

Hopelijk komt je paardje er weer bovenop.

Er zijn zouttherapieen die de eerste boost kunnen geven waarna je het kan onderhouden met bijvoorbeeld de Flexineb. Ik ben toen bij Equisana geweest.


Och jeetje, wat een heftig verhaal zeg!

Ja, dat had ik zelf ook inderdaad... Ik dacht dat ik hem nooit zou kunnen laten inslapen, maar toen ik hem zo slecht zag, vond ik dat ook geen paard waardig bestaan:(

Gelukkig is het bij mij nu wel goed gekomen, maar ik blijf echt opletten of hij inderdaad zijn 'dolle momenten' kan blijven doen zonder daarna gelijk helemaal benauwd te zijn, want dat is voor hem ook geen leven. Maar wel echt onwijs lastige keuze hoor! Pff

En dan ook zo plots opeens!

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Equine Astma | Ervaringen, tips en behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:13

Ja ik heb er gelukkig naar toe kunnen leven dat ik haar zou laten gaan, maar mis haar nog altijd.

Het scheelt een hoop dat je alles zelf kan regelen lissie_zigor. Ik had alleen toegang toch echt hooi en vond het al super lief dat de eigenaren het wilden nat maken voor me. Was wel echt goed hooi ook, maar is nooit zonder schimmels e.d.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:20

N_B_N schreef:
Ja ik heb er gelukkig naar toe kunnen leven dat ik haar zou laten gaan, maar mis haar nog altijd.

Het scheelt een hoop dat je alles zelf kan regelen lissie_zigor. Ik had alleen toegang toch echt hooi en vond het al super lief dat de eigenaren het wilden nat maken voor me. Was wel echt goed hooi ook, maar is nooit zonder schimmels e.d.


Ja dat begrijp ik. Het is echt naar.
Die van mij zal ook nooit meer helemaal de oude zijn hoor. De longblaasjes die kapot zijn, zijn nou eenmaal kapot. Hij heeft gewoon wel echt minder conditie....
Vroeger deed ik wel eens hele dag ritten en dat zit er gewoon niet meer in..

Ah dat is erg lief van de eigenaren!
Ja en helemaal voorkomen doe je het toch ook nooit ...

Voor nu gaat het goed, maar precies dat verhaal wat jij beschrijft kan mij ook nog overkomen...

Ja ik heb onwijs geluk met mn plekje. Heb een plekje aan een bedrijf vast, wat het bedrijf niet gebruikt dus heb dat stuk in eigen beheer.
Helaas is alleen het bedrijf verkocht, dus zal opzoek moeten gaan naar een nieuwe plek en dat word hier een uitdaging in provincie Utrecht.. zeker als je je paard graag zo veel mogelijk buiten wil hebben... Daarnaast heeft hij ook zomereczeem, dus moet in de zomer wel kunnen schuilen tegen de muggen en zon ivm eczeemdeken.

Maar voor nu geniet ik nog ff van deze plek :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18189
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:06

Ik verplaats dit topic even naar MD (Medisch) :)

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 20:20

LadyDii schreef:
Vraag: Heeft jouw pony/paard al eens een astma aanval gehad, zo ja, kun je deze aanval omschrijven?

Vraag: Heeft jouw pony/paard wel eens zo'n benauwde episode gehad, dat hij zijn evenwicht verloor en (bijna) omviel?

Vraag: Wat heb jij veranderd aan de stal-/ stalomgeving en welke medicatie geef jij eventueel voor de Equine Astma onder controle te houden?

Mijn pony ging in januari vorig jaar hoesten, waarbij sputolysin en vetripulmin niets deed. Ze kon echt meerdere keren achter elkaar hoesten, leek van diep te komen. Scopie laten maken, en op basis van aanwezig slijm is diagnose astma gesteld. Dierenarts vond ook dat ze wat nakneep. (buikademhaling) Mijn pony was toen 5. Da schatte kans dat ze er over heen zou groeien, maar advies was inzetten als astma. Op dat moment inzetten met prednisolon. Pony vond wat van de inhalator (die brieste ze kapot, en toen ze dat doorkreeg blééf ze hard briesen...), dus op de pillen. Na 2 weken niks geen verbetering, virus in de groep waarbij anderen met groene snot liepen, maar geen da zagen, en droes bij de buren waar ook mensen van mijn stal les reden. Tegen advies in gestopt met de pillen: ik was serieus bang voor de weerstand verlagende werking van predisolon. Pony op lichte arbeid gehouden, en na 1 1/2 maand is ze zelf uit het hoesten gekomen.

Nee, gelukkig is ze nooit ronduit benauwd geweest. Toen ik haar na 9 maanden weer onder het zadel ging opbouwen (ondertussen patella fixatie en 2 x ziek geweest met koorts) kon ze wel blazen bij heuvelop lopen of galop, maar herstelde ze normaal, hartslagmeter gaf ook geen gekke dingen aan. Ik durf dat dus wel te scharen onder slechte conditie. Inmiddels is dat ook sterk verminderd, en loopt de pony 25 klm. Daarbij stap ik veel: ben (mischien te) zuinig op dr.

Wat ik heb veranderd...flexineb gekocht en daar een tijdje mee behandeld. Eerste week zoutoplossing balsamic air, daarna alleen zoutoplossing. Verder niets: ze staat al 24/ 7 buiten. Krijgt wisselend voordroog of hooi, in de schuilstallen ligt stro. Twee punten waarvan iedere dierenarts zegt dat ik dat anders moet doen, maar dat zou een verhuizing betekenen. Ik ben tot op heden geen locatie tegen gekomen die in zijn totaal beter is. Leuk als het voor de luchtwegen klopt, maar als je vervolgens een ongelukkige pony hebt vind ik dat geen meerwaarde.

Op dit moment tel ik nog steeds iedere kuch, en check ik regelmatig de ademhaling. Nattigheid en kou samen lijkt ze wat minder goed tegen te kunnen. Verder was er laatst weer een virus in de groep waarbij ze gezellig met de anderen mee hoesten. Dit betreft dan 1 kuch tijdens het rijden, oppervlakkig. In de wei hoor ik haar nooit. De flexineb staat al een tijdje stof te vangen, maar durf hem niet te verkopen. Ben moed aan het verzamelen de dierenarts van de scopie nog eens naar haar longen te laten luisteren. Plaatselijke dierenarts al eens laten luisteren, deze hoorde niets afwijkends.

Anne_vD

Berichten: 231
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:00

Mijne heeft helaas ook al een aantal jaar astma maar het is ook goed onder controle sinds hij dagelijks gepuft wordt met ventolin en flixotide.

Voorheen kreeg hij eerst ventipulmin kuurtjes en ook regelmatig een prednison kuur bij een aanval. Ik mocht ook dagelijks prednison gaan geven voor het dagelijks onderhoud maar zag dit niet zitten. Hij krijgt dus dagelijks puffers via zijn babyhaler. Doordat hij de puffers krijgt is er met de veearts eigenlijk bewust gekozen om geen scopie/ spoeling op een kliniek te doen. Mocht het later verergeren overweeg ik dit wel. De veearts heeft wel zelf aan huis met een cameraatje in zijn longer gekeken.
Met een temperatuur boven de 25 graden rijden wij sowieso niet en krijgt hij ook extra puffen ter ondersteuning.

Heel af en toe merk ik dat hij tijdens gewone temperaturen ook minder lucht heeft tijdens het rijden, ik pas of de training aan zodat het wel behapbaar blijft of ik stop gelijk als het heel heftig is. Ik heb wel altijd meegekregen van de veearts dat bewegiging juist heel goed is zodat alles los kan komen. Zolang je maar rekening met het paard zelf houdt.

Sinds de diagnose staat mijn paard ook op vlas ipv stro. In het begin weekte ik het hooi maar inmiddels krijgt hij op stal voordroog/ kuilhooi. Als hij buiten in de paddock/ weide met zijn weidemaatje hooi krijgt is dit wel gewoon weidehooi. Als dit net een stoffige baal is maken we dit wel nat voor hem.

Ook is mijn paard destijds verhuisd naar een stal met buitenluik, helaas is door verbouwing deze box niet meer beschikbaar dus hij heeft nu een box met een raam wat altijd open staat. Ook is deze stal wat ouder dus wat extra verluchting hier en daar :P het scheelt wel dat hij bij mijn ouders staat dus ik bepaal zelf veel over zijn management, het is voor hem de eerste winter in deze box met raam. Mocht hij hier toch nog niet genoeg aan hebben maakt mijn vader alsnog een buitenluik voor hem. Nadeel hiervan is wel dat het luik met storm dicht zou moeten en het raam kan open blijven.
Tijdens het grootste gedeelte van het weideseizoen staan de paarden hier 24/7 buiten.

Ik zou later ook graag nog een flexineb aanschaffen om te vernevelen maar deze is nogal prijzig in aanschaf en op de puffers doet hij het goed. Dus deze komt ooit nog wel. :)

sh4e
Berichten: 119
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 07:14

LadyDii schreef:
sh4e schreef:
Ja, mijn paard is van de zomer gediagnosticeerd met astma.
Ik heb eerst de equihalor gehad, en ik heb nu een baby inhalotor met flixotide.
Daarnaast stoom ik het hooi.
Rijden doe ik met een hartslag meter, zodat ik in de gaten kan houden als t minder gaat.
Het is nu goed onder controle, en ik rijd weer volop!


Bedankt voor je reactie en wat vervelend voor jou en je paard! Wel goed dat het zo onder controle is en rijden op die manier kan.

Heb je een speciale hooistomer hiervoor?
Welke hartslagmeter heb je?


Ik gebruik de hylofit 10 hartslag meter,en ik gebruik een behang stomer met regenton als stomer! En dat werkt top!