DA aansprakelijk voor fout keuringsrapport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

DA aansprakelijk voor fout keuringsrapport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 23:39

IK heb een paar weken geleden een paard gekocht die kramperig is, of er is iets dergelijks. Met lopen zie je het niet. Als je dat achterbeen wil optillen, schiet het been 1 meter de lucht in, hij houdt zijn been heel hoog en krampachtig hoog, en smijt hem dan met grof geweld wee rop de grond. Met een praam op zijn neus, kun je het been enigszins omhoog houden, maar zonder is gewoon niet te doen. Hij houdt hem nog geen paar seconden hoog, voor hij hem weer neerknalt.

Nu is dat paard bij aankoop gekeurd en zijn er ook buigproeven gedaan. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat de dierenarts dat been 1.5 minuut omhoog gehouden heeft. Dat is echt onmogelijk. Ik denk dat de man het neit gedaan heeft, en het rapport gewoon heeft ingevuld.

Kan je een dierenarts hierop aanspreken en kun je hier consequenties aan verbinden? Ik heb de man na een paar dagen aan de telefoon gehad, omdat dat paard toen ook op stal steeds aan het trekken was met dat been. Hij zegt dat hij er niets van heeft gemerkt.

Met lopen is hij gelukkig wel goed, maar ja...
Eigenlijk hetzelfde verhaal als Lundi had. Als een paard iets mankeert dat eruit had moeten komen bij de keuring, en hij heeft dit niet ontdekt, is hij dan aansprakelijk voor de schade?


Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:40

Was je er niet bij toen ie gekeurd werd?

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 05:41

Tja persoonlijk zou ik er ook bij willen zijn als mijn (waarschijnlijk)toekomstige paard gekeurd zou worden, dan weet je precies wat er wel en niet gedaan is. En zeker niet minder belangrijk: Je kunt ter plekke vragen stellen. Dan heb je achteraf geen onzekerheden meer, zoals nu.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 06:53

Ze zijn daar in ieder geval voor verzekerd. Maar of hij daar in dit geval voor aansprakelijk is zou ik niet durven zeggen. Ik ben ook geen deskundige op dit gebied. Hoe lang zit er dan tussen?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:34

Ik neem aan uit je bericht dat je niet bij de keuring bent geweest!
Of was het paard al gekeurd voor dat jij het paard kocht,in dit geval altijd over laten keuren!
In principe heb je nu een paard met een gebrek!
Je zegt dat hij verder wel goed loopt,en vraagt of die dierenarts nu aansprakelijk is,hierop heb ik echt geen andwoord,helemaal als de vorige eigenaar zegt dat het nooit is opgevallen dat het paard dat deed!
Hoe lang heb je dit paard,ook dat telt mee natuurlijk,en na wat voor periode kwam je daar achter dat hij kramperig is?
Pb me anders maar even!
Groetjes Lundi

Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 12:07

Ik was er inderdaad niet bij. Hij is wel in mijn opdracht gekeurd. Daarna is hij bij mij gebracht, op een dinsdag. De maandag daarna heb ik gelijk een telefoonrondje gedaan. Die mensen gebeld dat dat paard stond te trekken met zij been, en de dierenarts wat ik ermee aanmoest.
Ik dacht dat een dierenarts wel eerlijk keurde. Hij kan toch niet iets aankruisen wat hij niet gedaan heeft????? Het is nu 5 weken geleden dat ik hem heb gekocht.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:41

je kan een dierenarts moeilijk/niet aansprakelijk stellen,ze worden beschermd(net als rechters en advocaten).
ik spreek uit ervaring.

en dan nog zijn de kosten en de tijd die er mee gemoeid word zeer prijzig voor jouw portomonee en ondertussen blijft het paard ook geld kosten.

een dierenarts heeft ook geen prestatieplicht wat betreft beesten beter maken.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:50

Volgens mij zou je nog gebruik'kunnen maken van het 'verborgen gebrek' clausuletje: binnen 6 weken terug te brengen op grond van belangrijke informatie niet bekend bij aankoop.
Wist je het 5 weken geleden dat het paard kramperig was? Heeft de verkoper dat verteld? Zo ja, dan kan je niet terugbrengen, maar zo nee; terugbrengen dat dier.

DA vervolgen is heel lastig, maar je kan het sowieso aankaarten bij het Tuchtcollege. Zou het nl vaker voorkomen bij die DA dan is er wel dossiervorming.

Ik zou het aankaarten bij de verkoper, op grond van gebrek niet bekend bij aankoop, en stellen dat het in jou ogen een verkoop ontbindend euvel is waarvan je, als je het vooraf had geweten, het dier niet zou hebben gekocht.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:31

het lijkt mij sterk dat de DA een keuringsrapport niet eerlijk invult. hij heeft er zelf toch ook niks aan als het paard na een paar dagen kreupel is?

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:11

Ik ben het met Dees eens. Volgens mij is dit een verborgen gebrek. Als je dit niet wilt bij je paard dan zou ik hier zo snel mogelijk werk van gaan maken en hem terugbrengen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:49

Mijn haflinger werd toen hij verkocht werd ook gekeurd door de DA in opdracht van de kopers. Hij werd gekeurd met als functie recreatiepaard.
De DA heeft in mijn ogen toen zijn werk echt niet goed gedaan, de kopers waren erbij maar hadden er te weinig verstand van om enige op of aanmerkingen te geven.
De DA heeft het paard ook niet getest op de buigproef, maar heeft wel ingevuld dat het paard gekeurd was..
Dit kan dus vaker gebeuren, paard wordt even snel gekeurd. En de DA ´vergeet´even de buigproef te doen.
Ik ben bang dat het moeilijk zal worden om hier werk van te maken, zoek in ieder geval contact met deze DA en stel dezelfde vraag die je hier ook hebt gesteld...

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:39

dit is mij nu ook in het verleden overkomen. Alleen 1 verschil, ik heb er mee leren omgaan. Het is een neurotische tik, dat alleen maar erger wordt als je gaat straffen, moet je ook niet doen, het beestje kan dr niets aan doen. Heb je al eens geprobeerd het been aan de andere kant van het lichaam op te pakken? (dus het llinker achterbeen aan de rechter kant van het lichaam opnemen?) en zelf rustig blijven hoe moeilijk ook. Knipoog

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:37

Wat een rotsituatie! Heeft je paard niet gewoon hanetred?

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:32

hanetred is behoorlijk erger dan een krampvoet. Er zijn vast wel artikels hier op bokt over geschreven.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:06

Toen ik mijn vorige paard verkocht is de nieuwe eigenaar er ook niet bij geweest. Hij is naar een bekende springruiter gegaan, en die heeft een contract met een dierenarts bij hem in de buurt, omdat hij nogal vaak paarden aankoopt. Die dierenarts keurde mijn paard, besprak de resultaten met ons, en belde vervolgens met die ruiter over de resultaten. Toen hij goedgekeurd was moesten we hem rechtstreeks naar zijn nieuwe baas brengen.
Ik zou als particulier zeker bij de keuring blijven zelf. 2 jaar geleden wilde ik nog een paard kopen onder de voorwaarde dat hij werd goedgekeurd. Het beest gedroeg zich erg slecht tijdens de keuring. Buigproef kon niet uitgevoerd worden, want ze ging gewoon op de grond liggen op het moment dat je het voorbeen optilde. Ik zag al tijdens het draven op de harde ondergrond dat ze rechtsvoor niet zuiver liep. Ondanks geen buigproef en onregelmatig lopen op de rechterhand keurde die veearts haar klinisch goed. Ik begreep toen echt niet waarom en kreeg het wel benauwd dat we straks met een ongezond paard zouden zitten... Gelukkig wezen de foto's daarna verbeend hoefkraakbeen en hoefkatrol rechtsvoor uit en de koop ging niet door. Pfff!

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:23

Altijd een DA nemen van eigen keuze . Zo heb ik eens een paardje gekocht van iemand die wel eens meer handel deed in paarden . Ze liet ze altijd bij haar DA keuren . Zo ook (toen) mijn aanstaande paard . Op de foto,s was alles piekfijn in orde ,allemaal 1tjes en 2tjes . 3 jaar later verkocht ik haar weer (niet passende combinatie).De mensen die haar graag wilde kopen lieten haar keuren bij een andere DA (hun eigen keuze) . Eindreultaat : allemaal 3 voor het beenwerk ,oftewel negatief koopadvies. Ik denk dus omdat de dame van wie ik mijn paard kocht ,al haar paarden bij haar vaste DA liet keuren , de DA een oogje dichtknijp voor haar ,omdat ze immers een goede klant is . Kies altijd zelf een DA uit ,om dat soort dingen uit te sluiten , en zorg ook dat je er zelf altijd bij bent

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:24

Een paard kan in 3 jaar achteruitgaan. Dat zou die 3tjes kunnen verklaren.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:52

ik ga ook met dees mee !!
zoals ik het lees lijkt het mij ook een hanetred
als het paard warmer is, dan kan hij het been wel beter omhoog houden
ook als het paard hoger in training komt te staan, dan word het minder
het kan ook een krampentrekker zijn, maar die zet m niet zo hard weer op de grond
als je meer wilt weten over hanetred kun je mij PB-en
ik heb een paard die dit heeft en daar kan ik alles mee, loopt L cross met bijna 20 wp .. alleen dressuren gaat met m niet
alhoewel ik toen ik een aantal maanden elke dag op stage intensief dressuurles had gehad, hij het zo veel minder ging doen dat je het bijna niet meer zag!

maar al met al, jij hebt een paard gekocht met een koopvernietigend gebrek... gauw naar de verkoper stappen dus !

en een paard laten keuren zonder dat je erbij bent, is IMO het domste wat je kan doen, de da kan dan partijdig zijn !!! (voor de verkoper! )
laat het een les voor iedereen zijn :
kies altijd ZELF de dierenarts uit en ben er van begin tot eind bij!!
ik sta er met mijn neus altijd bovenop en vraag de dierenarts de oren van de kop.....dan weet je meteen hoe of wat , als je er niet bij bent, dan kom je dus bij een partijdige dierenarts , niet alles te weten ....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 01:30

Bij ons keurt elke dierenarts t paard zoals op het keuringsrapport wordt gevraagd en moet worden beantwoord.
Als er iets niet lukt, staat erbij: niet uitgevoerd.

Ongeacht of de koper er nu wel of niet bij is, of ofdat t een koop of een verkoop van ons betreft!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 08:02

Let er wel op dat DA's ook mensen zijn en fouten kunnen maken. Het is misschien zelfs mogelijk dat een koper wat gedaan heeft waardoor het gebrek op moment van de keuring niet zichtbaar was.
MIsschien moet je je ongenoegen bespreken met de DA, wellicht dat jullie er samen uit kunnen komen. Als je terug gaat naar de verkoper is het wel handig als de DA achter je staat, denk ik.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 08:07

Als een paard kramperig is zie je dat toch? Lijkt me geen verborgen gebrek. Toen ik voor paaarden ging kijken, heb ik ook de voetjes opgetild. Het lijkt m dat bij normaal naar een paard kijken zo'n gebrek al opvalt.
Ik denk dat je nul op het rekest krijgt op het moment dat je iemand aan wilt klagen over dit "gebrek"

Goedgekeurd onderschrift :)

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:20

Vraag je eigen dierenarts om zijn mening, laat het probleem zien. Als jou dierenarts dan oordeeld dat je het een verborgen gebrek is, binnen 6 weken na de koop het paard terugbrengen als je het paard niet wilt met dit gebrek. Met je eigen da achter je sta je natuurlijk altijd sterker.

Sprakeloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, Danseresje, Diane_, DotBot, Grainey, Groetje, Little_Gift, NadjaNadja en 115 bezoekers