Temperaturen, het lukt niet.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Temperaturen, het lukt niet.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 18:39

Bij ons op stal is droes geconstateerd. Mijn paard is 28 jaar oud, en ik weet niet of hij het al een keer eerder heeft gehad. Vandaar dat ik hem graag goed in de gaten wil houden dmv temperatuur opnemen. Maar hij weigert om mee te werken en hij wordt echt opstandig en gemeen!! Heeft iemand tips of weet iemand hoe ik op een andere manier kan temperaturen?? Ik heb echt dringende hulp nodig hierbij!! En verdere tips om droes te herkennen zijn ook volop welkom.... (maar kom niet met klieren voelen, want zover was ik zelf natuurlijk ook al!!)

Ik hoop dat jullie wat weten,

Groetjes,

Kirsten


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:46

vor kinderen is er een oorthermometer... ding in oor, seuk op de knop en klaar... misschien werkt dit ook bij paarden?

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:47

Tja, de bult onder de kaak is natuurlijk het meest herkenbare teken van droes. En verder kunnen ze wat lusteloos zijn.
Temperaturen: termometer goed invetten met vaseline. Paard goed vast laten houden, liefst met een kant tegen de muur aan. Er naast gaan staan (naast kont), en kont tegen muur aan houden. Staart opzij trekken en termometer in de anus doen. Wachten tot de termometer klaar is, en je hebt de temperatuur. Termometer moet best een eind de anus in, en het beste is als je er een touwtje heel goed aan vast maakt, en een wasknijper eraan, als de termometer dan per ongelijk wordt 'opgezogen', kun je hem terug trekken.
Succes ermee!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:06

onder de oksel?:D
nee, maar laat je aard aan zen oren komen? dan denk ik het beste ook zon oorthermometer

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:34

Een oortermometer is ontwikkeld voor mensen, niet voor paarden. Het is daarom totaal onbetrouwbaar bij paarden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:10

Als je bang bent dat ie gaat slaan(denk dat je dat ook bedoelt) vraag dan even hulp van iemand die zijn been even omhoog houd.

Verder zien ze er wat levenloos uit, doffe vacht , moeilijk eten,
soms komt de droes via de neus(was bij mijn fjord en een paar anderen zo) dus als je daar eem smerig goedje uit ziet komen............

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Hevonen

Berichten: 5594
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:19

Mijn paard vond temperaturen ook verschrikkelijk, ging vroeger bijna op de thermometer zitten. Ik strijk met langzame bewegingen van voor naar achter over zijn romp, en ga steeds weer rustig met mijn hand naar zijn achterhand en pak zijn staartwortel en wrijf enzovoort. Als hij dan na een poosje helemaal ontspannen is doe ik de thermometer ingevet met vaseline erin (wel touwtje en knijper eraan, anders kan hij naar binnen schieten. Terwijl ik de thermometer met een hand vasthou, blijf ik tegen hem praten en blijf aaien met m'n andere hand. Voor je eigenveiligheid, kun je baal stro achter hem leggen, hij kan dan niet trappen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 14:42

Hei bedankt voor de tip van die strobaal die is niet gek!!

Van vallen leer je opstaan...!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:16

Als hij echt link wordt kun je ook nog proberen om het bij een halve deur te doen, dus de deur tussen jullie in en over de deur heen temperaturen. Moet je wel iemand hebben die je paard goed op z'n plek houdt, anders kun je er niet meer bij Haha!

Hoe oud hij ook is, hij heeft er maar aan te wennen, het is maar een thermometer hoor, hij wordt niet geslacht!

Vaak kun je het ook aan de oren voelen als ze verhoging hebben, gewoon met je handen. Bij flinke verhoging worden die vaak zelfs een beetje klef. Als je regelmatig aan z'n oren komt, dan weet je wel ongeveer hoe die moeten aanvoelen. Het is absoluut niet nauwkeurig, maar het kan een indicatie zijn en is makkelijk uit te voeren (ik doe het dagelijks).

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ennaile, GrapeshotBot, M_aris, Thrive, xSabineW en 20 bezoekers