paard eet complete stalinhoud leeg iemand tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:55

Mijn verzorgpaard at ook bijna haar hele stal leeg toen ze nog op stro stond. Nu staat ze op vlas en dat gaat wel goed. Bio-base is ook een hele fijne bodem, vind ik zelf beter dan vlas, heb je dat al eens geprobeerd???

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:20

ons vorige paard deed dat ook heel erg,die had regelmatig koliek,echt zware aanvallen door al dat stro.
Toen hebben we haar op zaagsel gezet en dat ging super !!

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:58

Mijn Haf deed het op zijn vorige stal ook. Er lag echt alleen maar poep. Ben naar een andere stal gegaan en nu krijgyt hij 4x per dag hooi en staat overdag buiten. Voldoende ruwvoer is erg belangrijk. Misshien wat meer hooi voeren en zorgen dat ie zich niet te erg verveelt. Bij mijn haf is het nu helemaal over en ook als hij de hele dag binnen staat. Gewoon merr hooi!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:34

ja misschien in een hooinet ofzo, dat hij meer werk heeft om het te nuttigen
en naast zen normale hooi ergens (oud) grofstengelig hooi zoeken

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:22

Mijn 2 jarige welsh hengst en mijn jaarling appie hengst eten ook alles wat in de stal ligt. Ik heb van alles geprobeerd en ze aten alles op.
Nu staan ze op zand met wat echt zaagsel erdoor (niet krullen, maar echt dat stofzaagsel). Zand eten ze gelukkig niet en dat zaagsel eten ze wel iets van als het net nieuw is, maar niet veel.
Verder doe ik ze zoveel mogelijk naar buiten (kan helaas niet altijd met dit soort weer).

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:36

De dure oplossing; rubbertegels (www.bosrubber.nl) met een laagje stro of wat anders.
En anders, naast de genoemde oplossingen: staat je paard in een buitenbox? Als je je paard een plek geeft waar veel te kijken valt scheelt dat soms aanmerkelijk (bij mij in ieder geval wel). Verder niet al te schoon zijn op de stal, vies en schoon stro flink mixen, berkentakken in de stal om op te kauwen, een liksteen, veel naar buiten, veel grofstengelig hooi geven (van natuurland).

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:25

allo ik zal het vieze mest er op gooien ik heb een verzorg pony en die doet dat ook dus ik zal er een beetje vies mest er op gooien dat helpt mestaal

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:11

je kunt hem op vlas, zaagsel of hennepstro zetten
als hij dan nog alles op eet kun je er wat azijn over heen gooien dat vinden ze namenlijk vies...
succes xxx
fjorduhlover

duppie82

Berichten: 70
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Almere/Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:22

Ik heb mijn paard op hemparade staan omdat ze stro opat. Ze eet er niet van, maar verveelt zich een stuk meer. Maar over stro , je hebt verschillende soorten stro en er zijn soorten stro die paarden eten en soorten die zie absoluut vies vinden. Informeer anders bij diegene waar je het stro vandaan haalt, misschien werkt dat?

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:51

Wij zijn net terug van rubber tegels halen Lachen
Omdat mijn paard ook altijd zijn hele stal leegvreet en dat ons een kapitaal aan stro zou kosten!
Op rubber kan hij toch zacht liggen en een klein beetje stro er op heeft hij ook wat te knabbelen. Afgezien van die baal hooi die hij per dag wegwerkt Lachen

Wij hebben die matten 2e hands gekocht bij een bedrijf wat ze opkoopt van gemeentes van onder kinderspeelplaatsen. Het zijn bijna dezelfde matten als de echte stalmatten. Iets dunner en ik weet niet zeker of ze heel erg draineren, maar met een boormachine maak je er zo een paar gaatjes in, en dan draineren ze wel!

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:39

Je moet idd gewoon kokosbrokjes in de box doen ..eten ze niet, ruik je niet en blijft egaal in de box liggen...hoopt dus ook niet op aan de zijkant vd box, zodat de paarden niet alsnog op de betonnen vloer staan!
Dit is in gebruik ook nog eens goedkoper dan stro!! Knipoog
Overigens at onze fries ook alles op..alle stro in 1 n8!!OP!!!!!nu op vlas en dat laat ze liggen, mits ik direct graskuil geef..anders gaat ze alsnog d'r bed opeten.. Scheve mond

btw: als je paard zijn hooi eet ipv stro kan dit misschien aan je hooi liggen!!wat voor hooi heb je?oud- nieuw- kuil...??regelmaat in voeren en VOLDOENDE voeren aan ruwe eiwit etc kan ook veel leed voorkomen!!misschien krijgt ze teweinig Vep binnen?!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:40

nat spuiten met groenezeep sop!

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 09:08

bij ons op stal zggen ze.
zaagsel een beetje stro.
EEN VEEL KUILGRAS.
dan glijd het stro beter weg.
dus geef hem ook super veel kuilgras of hooi

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 09:40

Mijn verzorgpony eet ook alles op. Ik heb van alles al geprobeerd, dagen niet uitmesten en dan vermengen, zeepsop, azijn en zelfs een mix daarvan. Niets helpt! Ze vreet het gewoon weer op.

Nu zag ik hier dat die tegels wel een alternatief zijn. Ik zag dus op de website dat ze vochtdoorlatend zijn, dus het laat urine door. Maar blijft de urine dan niet op het beton liggen? Gaat het dan niet na verloop van tijd heel erg stinken? Wij hebben namelijk geen vochtdoorlatend grond.
En huur duur zijn die tegels eigenlijk?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:32

ik ken je probleem. ook ik heb er een die, ondanks alles wat je doet om te voorkomen dat ze alles opeet, blijft vreten. niets helpt geen azijn, vlas, biobase of wat dan ook.

maar ik las afgelopen week bij een kennis in een oudere BIT dat er nu een nieuw soort rubbermatras is voor de paardestal. waarbij je dus geen stro of ander strooisel meer nodig bent. het is net zoiets als ze voor koeien maken blijkbaar, althans wat mij zo van het verhaal bijgebleven is. maar wie weet is dat een oplossing voor je. ik weet ook niet of je de BIT hebt anders wil misschien een ander bokker wel voor je zoeken en het hier plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:54

Ik heb het ook gehad met mijn oaard, maar sinds ze meer hooi krijgt, is het over!
En het was een echte verstokte stro vreter hoor!
Wel natuurhooi geven geen bermhooi.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:44

mijn paard eet een strobed in een uurtje op, hij komt uit Oostenrijk en daar voerden ze stro i.p.v. hooi, ze hadden daar helemaal geen hooi.

Ik heb hem de hele winter al op vlas staan, daar vreet ie geen hap van, schijnt erg bitter te zijn.

Hij heeft ook een boredombreaker en een klein colaflesje met brokjes in zijn box hangen, daar kan hij uren mee zoet zijn.

Hij krijgt 2 x per dag veel kuil en staat van 's morgens vroeg tot het donker wordt buiten. En toch zal ik blij zijn als ie weer 24/7 op de wei kan!

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:09

Ik zou mijn paard na laten kijken (bloedmonster), ik heb wel eens gelezen dat ze dat doen doordat ze iets te kort komen (vitaminen of mineralen bv).

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:28

Oxbow schreef:
Ik zou mijn paard na laten kijken (bloedmonster), ik heb wel eens gelezen dat ze dat doen doordat ze iets te kort komen (vitaminen of mineralen bv).

Hoeft niet altijd, het kan ook uit verveling komen. En als ze het vanaf jongs af aan al doen, dan wordt het later routine.
Onze DA zei dat paarden in het wild de hele dag door eten, dus het kan geen kwaad als de jouwe stro eet. Wel uitkijken als ze bijvoorbeeld op zaagsel staan, dan kunnen ze stalontdeugden ontwikkelen, omdat ze nergers op te knabbelen hebben.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:32

gijsenkim schreef:
nat spuiten met groenezeep sop!


Kijk daar mee uit, het kan helpen, maar als ze zich er niks van aantrekken en het toch eten, dan kunnen ze enorm aan de diarree raken. Kun je je zeepsopje gebruiken om billen en staart te wassen Haha!
Azijn is dan onschuldiger.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 02:33

die knol van mij eet dus ook alles Verdrietig
Zelfs zaagsel... Staat ie nu op...

dus helaas heb ik geen tipc voor je! Sterkte er mee iig!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 03:03

karina1977 schreef:
vlas heb ik ook geprobeert
als je hooi in stal hebt liggen pakt ze het stro nog.
kokos heb iknog niet geprobeert kan dat nog wel eens doen bedankt voor de tip

Maar vlas at ze toch wel minder dan stro neem ik aan? Of bleef ze dat ook echt dooreten tot de stal leeg is? Ik zou hem iig van dat stro afhalen Scheve mond

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 06:59

Cocos hebben wij ook nog niet geprobeerd. Hoe moet het toegepast worden en waar haal je het?

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:33

esther82 schreef:
Onze merrie doet dat ook. We hebben van alles geprobeerd: alles omspitten zodat ze wel schoon stond maar het verse stro niet bovenop lag; at ze gewoon op. Niet alle dagen meer schoon stro; at gewoon door. Op een gegeven moment hebben we zelfs zeepsop over haar stro heen gespoten (in een plantenspuit), maar ook dit hielp niet, ze ging alleen maar meer eten en bellen blazen Knipoog ). Nu staat ze dus op zaagsel, dat is toch de beste oplossing. Ze krijgt wel een beetje stro alle dagen om een beetje te knabbelen.


Dat is dus mijn merrie. En we hebben inderdaad veel geprobeerd maar niks hielp. Ze kreeg er na een jaar zelf koliek aanvallen van. We hebben haar dus snel op zaagsel gezet en alles was verholpen.