advies van jullie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

advies van jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 19:04

Ik heb even een vraagje aan jullie: Wij hebben een paard (merrie) op stal staan die nu tot twee keer aan toe helemaal kaal wordt onder de staart. Het is nu zo erg dat het ook verder naar onder gaat naar haar benen. De huid is niet stuk, maar wel echt kaal. Er is een keer een dierenarts geweest, maar die wist het ook niet met zekerheid te vertellen wat het kon zijn. Wel zei hij dat als het terug kwam dat ze moesten bellen. Dit is nog niet gebeurd, omdat de eigenaar liever nog even wacht totdat ze in het voorjaar goed hengstig wordt, maar haar verzorgster maakt zich zorgen vandaar deze vraag. Ze is ontwormt en het gebeurd steeds na de hengstigheid. Heeft iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:25

Is het misschien irritatie van dat (viezige) prutje wat merries uitscheiden als ze hengstig zijn?

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:15

klopt, dat komt door de urine die ze afscheidt tijdens de hengstigheid. die bijt als het ware de huid een beetje uit waardoor die kaal wordt.
ik heb geen flauw idee wat je eraan kan doen, misschien inmseren met een vette zalf? uierzalf?

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:03

dat kan idd komen door de hengstigheid,ik adviseer je om het vettig te houden,zodat de heud niet kan gaan irriteren of gaan jeuken/branden.als er smurrie op zit zou ik het even schoon maken met een zachte spons en water,daarna goed drogen en iets van levertraan er op of uierzalf.