4 maanden stil HELP!

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Riaa_

4 maanden stil HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 15:59

Ik wilde 2 weken geleden gaan rijden, toen ik onder het poetsen een dik voorbeen tegenkwam. Rond de pees was zijn been helemaal opgezet. Ik had het mijn instructrice laten zien, en die zei dat ik maar even naar Bodegraven toe moest gaan.

Dus ik inderdaad naar Bodegraven en daar een scan laten maken van zijn pees. Wat blijkt nou, hij heeft een gescheurde pees, waarschijnlijk opgelopen met het sjezen ofzo.. Het is de beste pees die hij kon scheuren vertelde de dierenarts, deze geneest wel weer, maar blijft altijd kwetsbar. Het is de pees, die de grotere pees weer terug op zijn plaats trekt, als hij te ver doorschiet...

Het nadeel nu is dat ik 4 maanden moet stappen. Mijn vader stapt iedere dag 's ochtend 3 kwartier met hem en een kwartier 's middags en ik stap 's avonds weer 3 kwartier met hem. Hij is tot nu toe nog heel erg rustig, soms springt hij wel even weg, maar dat is nog niet zo heel vaak voorgekomen. Wel mag ik op hem zitten tijdens het stappen.

Wel hebben we het nummer gekregen van een fisiotherapeut die heeft ons een magneettherapie aangeboden, die hebben we nu ook. En daarmee versneld het geneesproces met 40% mee. Dat is wel heel erg gunstig.

Nu heb ik eigenlijk een paar vragen;
Wie heeft dit ook eens eerder meegemaakt? geneesd het weer helemaal goed?
Hoe kan ik het voor mijn paard zo aangenaam mogelijk maken om zijn ververling tegen te gaan op stal maar ook onder het stappen?
En wie heeft er ervaring met de magneettherapie, zal het echt zo goed werken?

Alvast hartstikke bedankt, alle andere oplossingen zijn ook van harte welkom

groetjes Rianne

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:08

Hang wat dingetjes op in z`n box waarmee hij kan spelen. bv takken of een lege colafles o.i.d.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
www.staldegroenemeer.nl

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:14

Bij mijn paard heb ik een gaatje in een colafles (2 liter) gebrand en er brokjes in gedaan. Je kunt er ook stukjes winterpeen in doen. Je moet het gat zo groot maken dat het er net door kan. Dat houdt hem wel even bezig.
Heel veel succes met alles!!

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:57

Wilgentakken, lekkere hapjes: wat worteltjes, stukjes appel. Meer ruwvoer en vooral veel minder krachtvoer. Toen mijn paard op rust moest, heb ik hem op 0,75 kg per dag gezet. Hij stond daarvoor op 4,5 kg sportbrok. Die 0,75 kg is basisbrok. In het begin had hij wel wat meer trek maar door meer ruwvoer is hij er snel aan gewend. Door zo drastisch voer te minderen, is hij redelijk rustig gebleven. Ik moest hem wel muisjes (calmivet/vetranquil) geven omdat er anders niet mee te stappen viel: dan werd hij te gek en dit was weer slecht voor zijn been.
Een pees is trouwens heel verradelijk, dus houd je vooral aan het advies van de arts. Het lijkt soms voor het oog heel goed, maar als je dan iets teveel doet dan ben je verder dan terug bij af. Bij ons op stal tobt een paard zo al ruim een halfjaar - die hebben zich dus niet helemaal aan het advies van de dierenarts gehouden. Je boft trouwens wel met zo'n vader die dat allemaal voor je doet!
Kijk ook eens met de zoekfunctie daarmee vind je vast nog een boel tips, want dit onderwerp is de laatste maanden veel voorbij gekomen Suc6

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:56

Hoi, mijn paard heeft ook een pees met een scheurtje erin; sta al 9 maanden stil. Alhoewel hij niet de makkelijkste is valt het nog mee, op stal is hij vrij rustig en verder stap ik alleen met hem in de stapmolen; 2x per dag 30 minuten. Afgelopen october mocht ik ook weer voorzichtig aan 'onder de man'; 5 min. stappen per dag, en dat langzaam uitbreiden. Uiteindelijk ging het weer niet goed, het werd toch weer dik en dus bleek dat hij toch teveel belast is waarschijnlijk; hij was natuurlijk ook heel drammerig. Toen hij weer mocht draven wilde hij ook alleen maar hard door de bak scheuren. Het is heel lastig om zo'n beestje rustig te houden als hij zo lang stil moet staan; het enige wat ze willen is zich lekker uitleven ~~}> , en dat is nou juist he-le-maal niet de bedoeling; Mijn advies is dan ook; zorg dat je de omstandigheden zo gecontroleerd mogelijk houd - in mijn geval is dat alleen de stapmolen, want aan de hand is hij niet te houden. Elke verkeerde beweging kan weer 'terug bij af' veroorzaken; dus ook niet in de paddock, of het land op. En heel veel geduld heb je ook nodig - hou je STRIKT aan het advies van de DA, als je denkt dat het allemaal wel goed gaat en je wordt overmoedig ben je zo weer een aantal maanden achteruit...... Veel sterkte. Ach gut

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie