Paard staat op punt van de hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Paard staat op punt van de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 11:37

Wie heeft dit ook al een keer gehad met zijn/haar paard? Ik heb mijn paard gisteren los gehad in de binnenbak, met, zoals altijd, bescherming om de benen. Ik haalde hem echter kreupel uit de bak. Hij liep op de punt van zijn hoef. Ik heb het idee dat hij zich verdraaid heeft in de kogel. Ik maak mij toch wel zorgen aangezien hij bikkelhard is en nog nooit kreupel is geweest, terwijl hij wel rare dingen heeft gedaan. Gisteren ben ik 's middags en 's avonds ook nog wezen kijken op stal en hij stond nog in de ruststand met dat been. Zijn been was niet dikker. Ik ben vandaag nog niet geweest, ik ga tussen de middag even kijken als ik dat kan redden met mijn werk.

Wie heeft dit eerder gezien en heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:01

Kijk eens bij www.hoofcare.nl
Daar staat veel info over hoeven en beenstanden.
Veel succes hoor, vervelend voor julie!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:20

Wat dacht je van een dierenarts? Vooral als jouw paard echt niet zo een watje is en niet snel iets laat merken heb ik vaak direct de da erbij!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:25

Dit klinkt niet goed. Paarden die op rust gaan staan met het voorbeen, dat zie je echt niet vaak, meestal is er dan echt wat mis. Absoluut naar een DA en ook laten controleren op een peesblessure.
Als het een peesblessure is, dan loopt je paard morgen ofzo misschien al weer goed, je gaat weer rijden, en dan pas breekt de hel echt los! Als je dan gaat rijden dan krijg je echt een scheur in de pees, en dan ben je heel wat maandjes aan het stappen...

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 14:30

Hij loopt op de punt van zijn rechter achterhoef, dus niet zijn voorhoef. Hij heeft de pees niet geïrriteerd, die is niet dik en gevoelig, dat heb ik direct gecontroleerd. Wij denken dat het een hoefzweer is. De hoefsmid komt als het goed is vandaag kijken.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:34

Ow, dan valt het mee, ik dacht de voorhoef.
Hoefzweer zou ik niet meteen aan denken, toch eerder aan een kleine verdraaiing in de kogel ofzo. Succes ermee.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:44

Mijn paard had het onlangs ook, ik heb ook meteen de DA laten komen, hij was ook nog nooit kreupel. Hij had een scheurtje in zijn straal dat deed kennelijk pijn. Na een week rust was het over. Hij mag nu niet meer op hard bevroren ongelijke grond.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:14

als eerste dacht ik ook aan een hoefzweer maar als hij niet kreupel was bij het uit de stal halen zou ik ook eerst de dierenarts verwittigen.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:19

of een klap tegen zijn dijbeen,dan strompelen ze ook op hun teen .

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:19

Ik heb 1 keer gezien dat een paard helemaal op de punt van zn hoef ging staan, nl bij mijn eigen paard. Heb toen de DA laten komen, die dacht ook meteen aan een hoefzweer. Dat bleek het dus niet te zijn en na een bezoek aan de kliniek bleek dat hij zn hoefbeen gebroken had...
Ik duim voor je dat het allemaal een beetje meevalt! Houd je ons ff op de hoogte?

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 09:39

Spookie schreef:
Ik heb 1 keer gezien dat een paard helemaal op de punt van zn hoef ging staan, nl bij mijn eigen paard. Heb toen de DA laten komen, die dacht ook meteen aan een hoefzweer. Dat bleek het dus niet te zijn en na een bezoek aan de kliniek bleek dat hij zn hoefbeen gebroken had...
Ik duim voor je dat het allemaal een beetje meevalt! Houd je ons ff op de hoogte?


Ik houd jullie op de hoogte. Ik heb gisteren even met hem aan de hand gelopen en hij loopt al wel iets beter, hij zet zijn voet in de stal al neer en tijdens het lopen durft hij net dat laatste knikje niet te geven (om zijn voet helemaal neer te zetten). Ze denken bij mij op stal dat het een hoefzweer is, ik hoop het dan ook echt. De hoefsmid heeft het gisteren niet gered, hij komt vandaag.

Bleef jouw paard al die tijd op de punt van zijn hoef staan?

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:48

Ja, hij stond of op de punt van zn hoef, of hij strekte zn hele been naar voren om hem te ontlasten (het was zn voorbeen). Maar hij kon er ook echt niet normaal op lopen, hij wilde er absoluut niet met zn hele gewicht op staan, terwijl hij echt een harde is, geen zeikerd ofzo! Maar idd zijn er bij een hoefzweer dezelfde symptonen.
Ondertussen is bij jou de hoefsmid dus geweest? Ben benieuwd, ik hoop op goed nieuws!

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 09:50

De hoefsmid is gisteren geweest. Het is een hoefzweer! Ik ben helemaal opgelucht. De kans was ook groot aangezien de bal van zijn hoef helemaal warm was en hij op de voorkant van zijn hoef wou staan. Toch was ik bang voor een kneuzing aangezien hij los had gelopen in de bak. Hij was regelmatig toen hij erin ging en hij liep stokkreupel toen hij eruit kwam.

Ik ben in ieder geval opgelucht. Ik moet nu zijn hoef weken in de Biotex.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:33

Die hoefzweren kunnen inderdaad erg acuut zijn. Gamble heeft er ook een handje van. Vooral "harde"paarden. De laatste keer had ik 's morgens gereden, niets aan de hand twee uur later liep hij op drie benen. Dus we konden hem de stal niet uit krijgen. Ik ben dan altijd weer opgelucht dat het maar een hoefzweer is. Hte ziet er altijd zo ernstig uit zijn lichaamstaal en echt stokkreupel.
Sterkte ermee, gr Desiree

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:01

Gelukkig maar!!
Veel succes met de nazorg Haha!