Paard met flinke kneuzingen na trap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:58

Mag je niet van iemand anders een paard gebruiken voor je coaching?

En jee wat een paard zeg, kun je blij mee zijn zo op pension.... ;(

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 10:03

DuoPenotti schreef:
Mag je niet van iemand anders een paard gebruiken voor je coaching?

En jee wat een paard zeg, kun je blij mee zijn zo op pension.... ;(


Dat is wel een optie uiteindelijk, heb gelukkig ook veel mensen die me al aangeboden hebben om uit te helpen wat dat betreft.

Paard ansich in denk vooral de dupe van zijn baasje. Baasje heeft nog geen enkele keer gevraagd hoe het met mijn paard gaat en doet het af als ‘normaal gedrag’. Geen idee hoe ze op t voorval gister reageerde maar ik hoop dat het muntje wel gevallen is inmiddels. Ze heeft de schade aan haar verzekering gemeld, die moeten nu contact met mij opnemen. Het is een Duitse verzekering en ik woon in NL, dus daar gaat ook wat tijd overheen.

Patron_Bloem
Berichten: 40
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:13

Nou dat is een heftige wond! Sterkte ermee!
Als je veel last krijgt van oedeem is misschien een compressiepak van bijvoorbeeld Hidez een idee?
Ik zou vooral het advies van de dierenarts op de eerste plaatst laten komen.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:23

_MG schreef:
DuoPenotti schreef:
Mag je niet van iemand anders een paard gebruiken voor je coaching?

En jee wat een paard zeg, kun je blij mee zijn zo op pension.... ;(


Dat is wel een optie uiteindelijk, heb gelukkig ook veel mensen die me al aangeboden hebben om uit te helpen wat dat betreft.

Paard ansich in denk vooral de dupe van zijn baasje. Baasje heeft nog geen enkele keer gevraagd hoe het met mijn paard gaat en doet het af als ‘normaal gedrag’. Geen idee hoe ze op t voorval gister reageerde maar ik hoop dat het muntje wel gevallen is inmiddels. Ze heeft de schade aan haar verzekering gemeld, die moeten nu contact met mij opnemen. Het is een Duitse verzekering en ik woon in NL, dus daar gaat ook wat tijd overheen.

Zieke paarden (als ppid of iets anders wat de eigenaar nog niet ziet), uit de kudde/buurt jagen ivm aantrekken roofdieren is niet zo vreemd. Niet alle paarden gedragen zich zo, maar een aantal zeker wel. Je zegt ook Duitsland, is er een wolf/wolvenroedel in de buurt? Want daardoor worden andere dieren (niet alleen paarden, maar bv ook wilde zwijnen) agressiever.
Ook al doet dit paard het bij meerdere en kan het daarom zeker ook een gedragsprobleem zijn dat niet aan de andere paarden ligt. Het is aan te raden om die paarden in de gaten te houden of zelfs DA er even iets kritischer te laten kijken als die toch weer langs komt.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 22:54

Inmiddels heeft hij gelukkig alweer wat praatjes! De wond geneest redelijk goed, ik maak dagelijks fotos en stuur die naar de dierenarts ter beoordeling. Ik hoop volgende week ook echt meer duidelijkheid te gaan krijgen over de gevolgen (spierscheur/peesblessure/haarscheur). Paard belast met medicatie heel normaal en loopt zuiver, dat is hoopgevend.

Tamary, mijn paard is niet de enige met cushing of een aandoening in de kudde. Hij heeft ook jonge, vitale paarden aangevallen die niets mankeren (zo ver we weten). Wolven of wilde dieren zijn hier niet, zo ver bekend is.

Er zijn een aantal ideeën over wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar de eigenaar van het paard vindt het gedrag nog volkomen normaal :+ gezien het dus ook een verzekeringskwestie is geworden ga ik de discussie niet aan met haar.

Patron_Bloem
Berichten: 40
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:35

Fijn om te lezen dat het de goede kant op gaat!

Wel raar dat de eigenaar het gedrag van het paard normaal vind. Niemand wil zijn paard meer bij dat paard hebben natuurlijk.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 20:44

Precies dat inderdaad!

Vandaag contact gehad met de dierenarts, ik mag stoppen met de pijnstillers! Enerzijds fijn, anderzijds heel spannend. Wond heelt prima onder de omstandigheden en het spoelen hoeft nog maar om de dag.

Drie dagen voordat het ongeluk gebeurde heb ik een fotoshoot gehad, o.a. voor mijn bedrijfspagina. Vandaag kreeg ik de foto’s, toen moest ik wel even een traantje laten #)

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:05

Heel rot zoiets. Toch heb ik paarden van veel heviger letsel prima zien genezen. Hoop dat jij en jouw paard er geen psychische schade aan overhouden.

Sterkte!!

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:00

Wat een nare wonden... veel beterschap voor je paardje...

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:46

Ach ts wat balen zeg! En ik zou me ook helemaal wezenloos geschrokken zijn, het is niet niets om je paard van 24 jaar zo aan te treffen. Fijn dat het allemaal relatief gezien wel goed geneest, maar je bent er maar mooi klaar mee. Heftig ook dat zo'n grote spleet niet gehecht mocht worden door zijn ziekte. Ik lees altijd goede dingen over zinkzalf en honingzalf. Misschien als het wat verder genezen is, dat dit je kan helpen.

En wat het paard vertoont is natuurlijk ook natuurlijk gedrag, als ze nog hengst zouden zijn en op een prairie zouden wonen waar ze bewust met elkaar vechten of de plek hebben om uit de kudde gejaagd te worden. De natuur is dan keihard een ander neemt de leiding en je moet maar opr*tten als paard zijnde. Maar ja, in een situatie in gevangenschap kan dat uiteraard niet. En dus zijn zulke paarden niet gewenst in kuddes. Fijn dat dat paard nu apart staat met een ander dier. Maar wat eng dat hij zelfs over een heg heen gaat om een ander paard te grijpen. Dat spoort echt niet. Je zou verwachten dat dat dan van kwaad tot erger gaat. Ik hoop dat de baasje een ander pension gaat zoeken.

Ik ben zelf ooit met mijn eerste paardje weggegaan op een stal omdat mijn pony altijd gebeten werd door een ander paard. Iedere keer lag hij weer open. Niet zo erg als jouw paard maar voldoende om het heel erg niet leuk meer te vinden. Hij is ook een keer door een sloot gejaagd. Het was altijd één paard dat dat deed. Maar zij stond er langer en men vond dat het kwam omdat mijn paard wit was. En dus gingen zij niet weg, maar moest ik zelf maar weggaan. Dat heb ik dan maar gedaan. Maar het is waardeloos zoiets. Vooral ook omdat je niet weet of het niet weer gaat gebeuren.

Sterkte met alles.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 00:03

Dit is inmiddels een oud topic :)

Mijn paard is goed herstelt na het ongeluk, hij wordt volgende maand 27 en we rijden nog steeds onze rondjes door de bak en het bos!