eierstokken verwijderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annet
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-06-01

eierstokken verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 13:51

Mijn pony heeft last van een vergrootte eierstok, zo erg dat ze niet meer te berijden is.
Als remedie hoor ik elke keer twee opties; eierstokken laten verwijderen of een veulentje laten krijgen.

Heeft iemand ervaring met het laten verwijderen van de eierstokken bij paarden?
Of ervaring hoe het na het veulenen is gegaan, of de klachten al of niet verdwenen zijn?

groet Annet

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:57

Hoi,

mijn merrie heeft bij haar vorige eigenaars een gezwel gehad op haar eierstok. Dat gezwel wa echt heel groot en ze hebben haar (moeten) laten opereren. Ze hebben dan in de kliniek 1 eierstok weggehaald. ze heeft een litteken van 20 cm ter hoogte van haar lies, maar dat zie je enkel als je het weet staan (er staan terug mooie dezelfde kleur haren op). Dit is meer dan 10 jaar geleden.

Nu zou ze als alles goed is 6 maanden drachtig moeten zijn!!!

Groetjes,

Kim

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:37

Heeft ze er geen pijn aan?? Ik heb zelf een tijdje terug een cyste aan mijn eierstok laten verwijderen en ik heb echt heeel erg veel pijn gehad.
Wat zegt een dierenarts ervan dan?

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:03

Waar ik gestald sta, hebben ze bij een paardje ook de eierstokken laten verwijderen. Die merrie stond constant hengstig en ze viel nog erger aan als vroeger. Ze begon al te fluiten als je er nog maar naar keek... Dierenarts is toen geweest en ontdekt dat ze 4 of 5 versteende follikels had zitten in der eierstokken. Ze werd dus gewoon gek van de pijn. Enige mogelijkheid was opereren(of zoals je schreef een veulen laten krijgen). Volgens de dierenarts zou haar paard na operatie volledig normaal moeten zijn tenzij het tegen die tijd naar het kopke is 'gestegen'.
Deze operatie kan men ook onder plaatselijke verdoving laten doen(dus zogezegd kijkoperatie) tenzij paard zich wil laten vallen en dan moet di volledig onder narcose. Het paard heeft die operatie goed doorstaan. Ze moest enkel weken 'rusten'omwille van de naad. Merrie liet zich vallen dus ze moest volledig verdoofd worden. Ze is iets vriendelijker geworden, maar ja die merrie is zoals ze zeggen een echte pismerrie. Ik hoop dat ik je enige info heb kunnen geven.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:33

mijn merrie heeft ook problemen met de eierstokken.
de pijn is cronisch dus ze heeft het iederen dag,naar mate ze hengstig word word die pijn dus erger.

opzadelen,deken opdoen,poetsen echt gewoon alles is haar teveel,en doet haar pijn.
ze weet zich vaker geen houding te geven,en kijk erg vaak naar haar buik.

met die eierstokken zijn we dus gistern achter gekomen,arm beestje,ze loopt dus al een flinke tijd met heel erg veel pijn.

ik heb nu een kuur gekregen waarmee ik moet beginnen met haar,en heel hard duimen dat die aanslaat.
slaat die niet aan?dan moet ook alles eruit gehaald worden.
en slaat die wel aan,moet de pijn erna dus weg gaan,en dan zou het ook erg goed zijn om haar te laten dekken.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:05

Bij ons op stal had een pony ook dat probleem. Op advies van de dierenarts zijn de eierstokken verwijderd in de kliniek. Dat is nu denk ik een jaar of 5 geleden. De pony is er enorm van opgeknapt. Gelijkmatiger van humeur, veel vrolijker en geen pijn meer. Ze heeft in alles, ook het rijden, veel meer plezier.

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:17

a.s donderdag moet er een eierstokl bij mijn paard weggehaalt worden dit omdat ze kanker heeft daarzo, ik hoop dat alles goed gaat en goed komt maar zo te horen hebben deze paarden het allemaal overleefd Haha!
het duurt wel 3/4 maanden voordat je paard er pas weer bovenop is als ze het netzo als bij mij met een kijkoperatie, ander 6maanden
Het is een beslissing die je zelf moet nemen een veulen duurt ook zo lang voordat je zde merrie pas weer kan oppakken, (met tijd ingerekend van stilstaan voor de dracht) maar dan zit je ook opgeschept met een veulen en dan ????? tja en kosten van dekken tegen over van een operatie, en welke geraties heb je als je ze neit weg laat halen???

succes met je beslissing

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:18

ik weet trouwens niet hoe het bij jullie zat maar als what hengstig was werdt ik bijna in elkaar getrapt en de wanden helemaal van dr box die is/was echt verschikkelijk