Wie kent dit? Bloedonderz. waarden lever

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gast654

Wie kent dit? Bloedonderz. waarden lever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 20:24

Mijn paard is ziek en de dierenartsen doen goed hun best maar ik wil nog meer info als dat mogelijk is.

Wie kan me nog eens in lekentaal uitleggen wat het volgende van een bloedonderzoek betekend?

Liver:
GGT: vrijdag 69 vandaag 21,4 normal: <11
AST (GOT): vrijdag: 583 vandaag 194/182 normal <150

Pablo heeft sinds '99 5 keer een koortsaanval gekregen. Ze dachten altijd aan een virus maar altijd is Pablo het enige zieke paard op stal. Verder is hij heel vaak ziek; hoesten, keelontsteking en in het verleden veel hoefzweren. Gemiddeld is hij 5 weken beter en dan heeft hij weer wat.

Afgelopen donderdag had hij weer opeens 39,9 graden.

Hij krijgt vanaf vrijdag antibiotica en vanaf maandag prednisolon.
Pablo heeft vanaf zaterdagmiddag geen koorts meer gekregen maar is nog steeds de oude niet. Hij eet goed maar is erg sloom.

De waarden hebben iets met de galgang te maken maar hoe en wat precies weet ik niet. De DA denkt aan een oude worminfectie of misschien iets wat aangeboren is.

Oja, de overige waarden in het bloedonderzoek waren zo goed als normaal. Als je nog iets wilt weten vraag je het maar, ik heb een kopie van de uitslag van het uitgebreidde onderzoek van vrijdag (vandaag zijn alleen de afwijkende waarden gecontroleerd).

'They're funny things, Accidents. You never have them 'til you're having them.'- Eeyore

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:01

Hai, ik ben inderdaad wel een beetje benieuwd naar het verhaal. Bij honden en katten worden die waarden altijd gecontroleerd als ze ziek zijn, symptomen hebben zoals braken, veel drinken, niet eten, geelzucht. Als GPT en GOT verhoogt zijn kan dat een probleem zijn van de lever, zoals een leverontsteking. Ook wij geven aan honden en katten dan Prednisolon.
Verder is mij eigenlijk niet bekend of een worminfectie daar mee te maken kan hebben, maar als je wilt kan ik het morgen op mijn werk vragen (ben dierenartsassistente).

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:31

GGT (gamma-glutamyltransferase)
en
GOT = AST (aspartaat aminotransferase)

GGT is de leverwerking
GOT
komt voor in de lever, de rode loedcellen en alle spiertypes vnl. gestreepte spieren.

dit was jou uitslag
GGT: vrijdag 69 vandaag 21,4 normal: <11
AST (GOT): vrijdag: 583 vandaag 194/182 normal <150

De normaalwaarden staan er dus achter, dit verschild steeds nogal zoals je ziet.

Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:53

Sharif is ook getest op zijn lever, ik zal morgen de uitslag eens opzoeken en kijken wat dat was..

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie