brok en kuilvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

brok en kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 22:56

h Lachen hallo,mijn merrie is wat mager bij de flanken en de kont,ze heeft gauw last van een dikke buik!want ze heeft alenkele veulens gehad,nou is mijn vraag kan ik beter wat brokken bij voerenof kuilvoer,met kuil is ze namelijk gauw te dik!ik geef nou 2maal daags 1kilo brok,en 2x maal daags 1,5 emmer kuil,is dit voldoende? de instructice adviseerde mij om naar 1,5 kilo brok 2x daags te gaan,en 1,5 emmer kuil? wat advisren jullie??? Clown


karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:11

Ik vind het erg weinig kuilvoer. Misschien dat je hooi kan gaan voeren? Ruw voer is heel belangrijk.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:37

lijkt me ook een beetje weinig dat kuilvoer..wat de brok betreft lijkt me genoeg voor recreatief en lichte training.. alleen als je echt veel traint en veel concours rijdt zou je meer brok kunnen voeren.. en hooi als het niet te eiwit rijk is kun je heel veel van voeren.. paarden hebben een gigantische darminhoud en de darmen blijven het beste werken als ze veel te doen hebben.. ben je bang dat ze teveel eiwit krijgt kun je misschien wat stro geven als vulling en het bevat veel vezels dus goed voor de darmen.. maar van te veel stro kunnen ze wel iets een dikke buik krijgen..maar is verder niet ernstig

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:01

Ik vind ook dat je erg weinig ruwvoer lijkt te geven. Hoe groot is die emmer(liters)? In je profiel las ik dat je paard last heeft van bronchitus, dus daarom voer je waarschijnlijk kuil en kan je paard niet tegen gewoon hooi. Toch zou ik proberen om wat meer kuil te geven.
En is het niet mogelijk om er een muesli bij te gaan voeren. Mijn paard heeft van de winter een dip gehad en was afgevallen op d'r kont en rug en schoft. Ik voer nu Havens Kruidenmuesli bij en daar knapt ze zienderogen van op. Ze wordt vooral voller op d'r boven lijn, maar haar buik blijft mooi strak. Eventueel 's ochtends en 's avonds een halve schep bij je brok voeren.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:03

als ze last heeft van bronchitus kun je misschien nog beter nat hooi voeren.. gewoon even laten wellen in water

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 00:14

hallo,bedankt allemaal,inderdaad mijn paard heeft last van bronchites,vandaar kuil,en zomers geef ik nat hooi,hoeveel kuil moeten ze wel hebben dan? ik heb wel muesli dat kan ik oop proberen erbij te voeren een halve schep!is 1,5 brok teveel dan,van 1 kilo daar naartoe? hoeveel geven jullie?

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:16

er vanuit gaande dat je een redelijk formaat paard hebt zou ik zeggen het dubbele.. mijn paard krijgt nog meer maar die is dan ok wel vrij fors

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:18

supersambo schreef:
als ze last heeft van bronchitus kun je misschien nog beter nat hooi voeren.. gewoon even laten wellen in water


Nat hooi voldoet 9 van de 10 keer niet bij een paard met bronchitus. Heb er zelf ervaring mee en wij hebben ook van alles geprobeerd (ook nat hooi, 12 tot 24 uur laten wellen), maar kuil gaat het beste. Wij voeren dan wel voordroog. Dit hooi/kuil gaat 1 dag voordat het gehooid zou worden in het plastic. Het is dus zo goed als droog en lang niet zo eiwitrijk als kuil en hier worden ze dus lang niet zo dik van, het werkt eigenlijk hetzelfde als hooi. Het gekke is alleen dat mijn paard van deze "droge kuil" geen last heeft, maar als je haar 1 dagje gewoon hooi geeft, al dan niet nat, dan staat ze binnen de kortse keren met snot en hoesten. Het ligt er toch aan dat de schimmels in het plastic totaal gesmoord zijn, denk ik Verward

Misschien is voordroog voor jou ook een idee NatalieE??

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 00:22

hoi,mijn paard krijgt kuil,en dat bevalt goed,en super rambo,mijn pard is niet zo heel groot 156,5 hoog een grote epony dus,dan lijkt mij het dubbel toch te veel of niet?

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:24

mwow valt wel mee denk ik... voer hem in ieder geval nog 1.5 emmer bij en kijk hoe het gaat... enne het is superSambo he Knipoog

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:25

1,5 emmer kuil vind ik erg weinig, die van ons krijgen 2 armen vol kuil en dan 2 keer per dag, zo kunnen ze de hele dag zowat door lekker knabbelen. Wel even opletten op het eiwitrijke van de kuil, scherp kuil moet je niet zoveel van geven of eventjes mengen met hooi of stro.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:28

mijn paard is 1.70 en krijgt 2 kilo brok per dag en 1.5 kilo muesli .. ik rij zo'n 5 a 6 keer per week waarvan 3 a 4 keer echt intensief... verder krijgt hij (ik gok een beetje) denk ik wel 6 emmers kuilvoer.. nu is hij ook niet echt mager maar ook niet te dik..

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:28

NatalieE schreef:
hallo,bedankt allemaal,inderdaad mijn paard heeft last van bronchites,vandaar kuil,en zomers geef ik nat hooi,hoeveel kuil moeten ze wel hebben dan? ik heb wel muesli dat kan ik oop proberen erbij te voeren een halve schep!is 1,5 brok teveel dan,van 1 kilo daar naartoe? hoeveel geven jullie?


Je kan eerst 1 schep brok met een kwart schep muesli geven 2 keer per dag. Na een week geef je 1 schep brok met 1/2 schep muesli 2 keer per dag. Als je haar nog wat voller wilt hebben geef je gewoon nòg een kwart schep per voerbeurt extra. Je moet een beetje op je oog af gaan.
Mijn kuil pas ik af op het oog. Mijn paard (14 jaar 1.64 wordt 1 uur per dag flink dressuurmatig getraind)
Ze krijgt 3 keer per dag. 's ochtends en 's middags 1 flinke tot 2 plakken voordroog en 's avonds ong. 2 plakken. Als krachtvoer krijgt ze per voerbeurt 2 1/2 schep gepunte haver met 1 schep kruidenmuesli.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 00:30

sorry inderdaad je heet supersambo,maar van dat 1,5 erbij,vind ik toch wel teveel,dat kreeg ze eerder ook altijd en toen vonden ze mijn paard allemaal te dik,ze eet ook veel stro! kan ik bij de brok geen muesli er bij gaan voeren? dus 1 kilo brok en een halve schep muesli?

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 00:34

hoi mijn paardje rij ik nou nog niet superveel ,azowiezo 1 keer in de week les,en longeer 2x per week,en soms nog een buitenrit,de bak is nog zo slecht om intensief te gaan trainen!! dus hoe moet ik het nou met voeren aanpassen??

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:35

daar wordt ze echt niet veel dikker van.. alleen maar drukker omdat in muesli ook haver zit.. maar kijk anders eens bij divoza daar hebben ze ook wel iets over voeding en ook bij www.bit.nl is er wel wat te vinden

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:37

volgens mij mag ze wel wat minder krachtvoer... en stro is helaam niet erg..(tenzij je paard er gevoelig ervoor is..dat kan) stro zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 00:39

hoeveel krachtvooer dan???

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:41

ik had me iets verlezen op het krachtvoer.. is gewoon genoeg zo.. of 1 kilo brok vervangen door muesli lijkt me ook een goede optie.. maar wel meer kuil/hooi!!!

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:42

NatalieE"]
hoi mijn paardje rij ik nou nog niet superveel ,azowiezo 1 keer in de week les,en longeer 2x per week,en soms nog een buitenrit,de bak is nog zo slecht om intensief te gaan trainen!! dus hoe moet ik het nou met voeren aanpassen??
[/quote]


[quote="Ophelia schreef:
Je kan eerst 1 schep brok met een kwart schep muesli geven 2 keer per dag. Na een week geef je 1 schep brok met 1/2 schep muesli 2 keer per dag. Als je haar nog wat voller wilt hebben geef je gewoon nòg een kwart schep per voerbeurt extra. Je moet een beetje op je oog af gaan.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 00:42

worden ze echt van muesli te druk,er is toch ook muesli zonder haver??

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:44

En wat beteft die haver in de muesli dat valt wel mee hoor. En niet alle paarden(lees de meeste paarden niet, uitzonderingen daargelaten) worden druk van haver. Maar als je gewoon je biks voert aangevuld met muesli zal je paard gerust niet over de bergtoppen heenspringen.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:48

Kijk eens op http://www.paardenvoeders.nl/page11.html en dan gewoon een stukje naar beneden scrollen.
Daar staat de omschrijving van de kruiden muesli. Het is ook goed voor paarden met luchtweg problemen, door de etherische olieen en kruiden. Dus voor jou paard ook uitstekend geschikt ivm bronchitus.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 00:51

hoi heel erg bedankt!!nog meer reacties welkom??

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 00:55

hoi ophelia,is muesli van havens zonder haver niet wat,ik heb op dit moment een zak staan ,waar ze een hndje van krijgt per dag en dat is van pavo en heet hebasan is dat ook wat??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, BulletjeBeer, Folani, Googlebot, larapurdy, MarjanB, XladyX, XXleonieXX en 88 bezoekers