Dikke ogen; blind = alergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Dikke ogen; blind = alergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 20:25

Probleem!
Heb net de paarden uit de wei gehaald en Capricho ziet blijkbaar niets. Alles normaal vandaag, doch net stond hij niet bij het hek. Stukje verderop in de wei en wilde wel naar me toe komen, maar leek niet te durven. Ik naar hem toe en hij was heel blij en aanhankelijk. Snúffelde zijn weg naar me toe. Met de hand op zijn nek liep hij zonder aarzelen, met zijn neus snuffelend, met me mee, maar hij ziet echt niets, NIETS.
Zijn oogleden zijn dik met zijn ogen zijn nog wel zichtbaar en die zien er normaal uit.
Hij heeft geen koorts, geen pijn, geen dikke klieren, niets. Hij staat ook normaal te eten in zijn stal. Dit moet in een paar uur opgekomen zijn.
Heb identieke symptomen twee keer met honden gehad, beide keren in het voorjaar en zonder ooit de oorzaak te vinden. Anti-histamine bood snel uitkomst.

Ik zit op een berg in Spanje en het is hier al redelijk voorjaar en er zijn volop wespen bijvoorbeeld. In de wei kunnen ze niets gegeten hebben, maar er staat wel gele brem in bloei vlakbij.
Een DA is hier niet heel simpel geregeld en voor negenen kan ik nog bij de apotheek terecht.
De vragen zijn:
- wat geberuert er als we niets doen
- kunnen we anti-histamine geven; Zyrtec hebben we altijd in huis

Bedankt.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:26

Dit hoort niet bij F&A lijkt me?

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:49

Als het inderdaad van een wesp is en er zit nog een zwelling dan kun je dat het beste koelen met koud water. Bijvoorbeeld ijsklontjes in een theedoek. Je moet alleen uitkijken dat het niet te koud wordt, omdat je daar bij een dun huidje zit. Verder durf ik niet te zeggen of je dat middel kan gebruiken. Succes ermee en we horen wel hoe het afloopt OK dan!

Skima

Berichten: 200
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Sellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:58

Ik weet niet of Zyrtec aan een paard gegeven kan worden, maar Zaditen(ketotifen) siroop of tabletten in ieder geval wel.
Dat kreeg een zieke merrie van mij in een normale humane dosering dus niet omgerekend naar paardengewicht.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 22:13

Heb er net de dubbele humane-dosering ingemikt. Nu morgenochtend even afwachten.
Heb wel te doen hoor met die grote kerel, zo helemaal weerloos.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 10:05

Goedemorgen dames, met recht een goéde; Capricho staat er weer helder bij!
Richelle zag vanuit het badkamerraam al dat hij over zijn deur hing en toen ik ging kijken gaf hij een heldere hinnek. Als hij het verschil in hoofd kan zien over 50 meter is er niets mis meer mee
Pffffff....... Tis echt twee keer niks hoor om zo'n grote patser zo weerloos om hulp te zien vragen en ik ben blij dat ik kón helpen.
Het heeft zijn vertrouwen in mij duidelijk niet geschaad; hij is érrug aanhankelijk.

Ik ga ervan uit dat het een allergische reactie was en hou hem vandaag in de gaten. Bij de twee honden is het echter weg gebleven en ben ik er nooit achter gekomen wat het was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 10:16

Ik ben blij dat hij weer zo snel is opgeknapt

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:54

Misschien is het verstandig om altijd een voorraad oogzalf op voorraad te hebben?
Homeopatische oogdruppels voor mensen kun je ook aan een paard geven (dat heb ik tenminste van mijn DA). De mijne reageert heel goed op de homeopatische druppels van "Van Heel" (voor mensen)