Alleen op voltes licht kreupelig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Alleen op voltes licht kreupelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 23:28

Vandaag merkte ik bij het rijden in de bak dat mijn paard op de volte licht kreupel liep op haar rechtervoorbeen. Als ik ook op de rechterhand reed wilde ze niet echt afwenden. Op de andere hand had ze daar echter geen problemen mee. Op rechte lijnen is niets van de kreupelheid te merken, ook niet in de bochten van de bak. Omdat er geruchten waren dat mijn paard hoefkatrol zou hebben vroeg ik mij af of dit hiermee te maken zou kunnen hebben, of dat het toch iets anders is.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:14

geruchten dat je paard hoefkatrol zou hebben??

van wie kwamen de gruchten dan?
hoelang heb jeje paard?

maar in ieder geval is er IETS aan de hand met het rechtervoorbeen!
maar dan kan zoveel zijn: laat een da een kreupelheids onderzoek doen .

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 02:06

Heb je het paard al op de harde bodem (zowel op een recht stuk als op een volte) laten lopen? Meestal is het dan duidelijker te zien.

Ik zou zeker even rustig aan doen. Stappen dus. Is het verder niet dik of warm?
Mocht het na een paar dagen niet over zijn er een DA bijhalen.

Het kan iets te maken hebben met HKO, maar mensen beginnen als snel dit te roepen als een paard kreupel is en er niet veel te zien is (niet dik en warm). Terwijl dit pas op foto's aangetoont kan worden.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 20:59

Antoinette schreef:
Ik zou zeker even rustig aan doen. Stappen dus. Is het verder niet dik of warm?
Mocht het na een paar dagen niet over zijn er een DA bijhalen.


Mijn paard loopt alleen op voltes kreupel. En dan ook nog licht. Op rechte lijnen is er niets te merken. Ook heb ik vandaag een buitenrit gemaakt en toen kon ik ook niets merken van kreupelheid. Het been is dan ook niet dik of warm. Daarom vind ik het ook een beetje vreemd, omdat het alleen op een volte is.

Iig komt de da binnenkort weer enten, dus ik zal dan iig vragen of ze er even naar zou willen kijken.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:04

Ik zou hem toch echt even op het harde laten lopen, want wat op het zachte een beetje kreupel (of onregelmatig zelfs) lijkt, kan op het harde stokkreupel zijn.

Verder horen paarden gewoon niet kreupel te zijn, ook niet een beetje op een volte.
Dus ik zou er zeker even een DA naar laten kijken.

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:43

Kreupel is kreupel, als je de oorzaak niet kent is het het verstandigst om er een DA naar te laten kijken. Paarden kunnen zich vaak op rechte lijnen in hun lijf nog wel compenseren, zodat jij als ruiter niet merkt dat hij pijn heeft. In jouw ogen loopt hij niet kreupel, maar zuiver loopt het paard ook niet.
Precies wat Antoinette zegt, paarden horen niet kreupel te lopen, ook niet een klein beetje op een volte. Gewoon de DA er dus bijhalen en een kreupelheidsonderzoek laten doen.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:17

hmmz, het paardje van een vriendin van mij had precies hetzelfde probleem.. Weet niet meer precies waar dat nou aan lag.. Weet ook eigelijk niet of er wel iets is uitgekomen. Misschien zit t wel in de rug? Dat kan natuurlijk ook nog.. tsja, als paarden eens konden praten?? Dan zou de paardenwereld een stuk makkelijker zijn!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:14

Een heel klein beetje kreupel is ook kreupel. Ik zou er toch niet mee door blijven rijden en er een DA naar laten kijken. Misschien is het is heel kleins wat veel erger kan wordwen als je er maar mee door blijft rijden.

Ik heb paarden gezien die alleen op eenvolte een heel klein beetje kreupel liepen, tot een DA er een buigproef meedeed of even goed op een kleine volte op het harde hebben laten lopen en dat zo'n paard opeens zowat niet meer kon lopen van de kreupelheid.

Neem er geen risico mee, misschien vergeef je het jezelf niet als er wel iets aan de hand is.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:16

Dit is in ieder geval niet goed, dus niet verder mee rijden. Echt niet doen, anders maak je het alleen maar erger. Juist hele lichte kreupelheden kunnen enorm verradend zijn, denk aan peesblessures. Daar is een paard ook maar heel licht kreupel van (meestal), mensen rijden ermee door, en voila, je hebt een slachtklaar paard. Echt stoppen met rijden dus!
Dit kan iets te maken hebben met HKO, maar dat hoeft niet.
Persoonlijk zou ik foto's laten maken van de HK, dan weet je in ieder geval zeker wat het wel / niet is. Vooral ook omdat er al geruchten waren dat ie HKO heeft.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 17:29

SuperSmurf schreef:
tsja, als paarden eens konden praten?? Dan zou de paardenwereld een stuk makkelijker zijn!


Ja dat zou idd een handig zijn!! Haha!

Ik zit nu iig een week ergens anders ivm studie, dus ik kan pas van het weekend weer wat met haar doen. Ik zal haar dan iig even op het harde voltes laten lopen om te kijken hoe erg het is, en als het dan nog is toch de da maar bellen. Want zoals jullie al zeggen, misschien maak ik het wel veel erger als ik er mee door blijf rijden!

Aciree

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:34

mijn paardje is nog onbeleerd en tijdens de keuring liep hij op de volte op de harde bodem ook licht kreupel. dit bleek te komen doordat hij heel nodig bekapt moest worden, zijn hoeven waren gewoon te lang. maar ik neem aan dat jouw paard netjes bekapt is? ook kan het gewoon wat onervarenheid zijn, moeite met het buigen, dat geldt ook voor lucasz, maar ik weet niet hoe oud en ervaren jouw paardje is

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:26

Kiamyd"]
[quote="SuperSmurf schreef:
tsja, als paarden eens konden praten?? Dan zou de paardenwereld een stuk makkelijker zijn!


Ja dat zou idd een handig zijn!! Haha!

[/quote]

Maar misschien willen we ook wel helemaal niet weten wat ze dan te vertellen hebben Haha! .

boerin
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: eext

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:05

mijn pony heeft dit ook gehad en kwam ook in verzet was niet nagefelijk na onderzoek op de kliniek de visdonk en fotos bleek hij haaken te hebben aan zijn koogels dat doet zeer in een wending met spciaal beslag is hij er nu vanaf

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 17:42

ericalucasz schreef:
mijn paardje is nog onbeleerd en tijdens de keuring liep hij op de volte op de harde bodem ook licht kreupel. dit bleek te komen doordat hij heel nodig bekapt moest worden, zijn hoeven waren gewoon te lang. maar ik neem aan dat jouw paard netjes bekapt is? ook kan het gewoon wat onervarenheid zijn, moeite met het buigen, dat geldt ook voor lucasz, maar ik weet niet hoe oud en ervaren jouw paardje is


Mijn paard is idd goed beslagen en loopt alleen van voor op ijzers, omdat ze er vanachter niet tegen kan. Verder is ze wel nageeflijk en loopt lekker met haar hoofd naar beneden. Ze is bij haar vorige eigenaar tot m dressuur gereden, dus ik denk niet dat het aan onervarenheid zal liggen.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:19

misshien dat de hoefen niet goed zijn

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 17:23

daanboy schreef:
misshien dat de hoefen niet goed zijn


Hmm, dat lijkt mij sterk. Ik denk dat de hoefsmid dat dan wel gezegd zou hebben en er wat aan gedaan zou hebben.