Zomereczeem erfelijk bij Friezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:50

Helaas, pubmed levert nog niets nieuws op, op dit gebied

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:14

ik lees dus overal dat zomereczeem alles te maken heeft met een bepaalde bacterie.
deze schijnt dus erfelijk overdraagbaar te zijn.

maar omdat er zo ontzettend veel paarden zijn waar het optreedt na behandeling met antibiotica, moet het dus ook zo zijn dat een bepaald antibiotica deze oerbacterie doet toeslaan.

geweldig dat er op bokt zo ontzettend veel over te lezen valt!
ik lees elke keer weer met groot genot alle moeite die iedereen ( en ikzelf) doet om van dit probleem af te komen.

ik hoop voor iedereen dat er op korte termijn een afdoende behandeling is om dit te weren.. OK dan!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:37

Ik heb ook eens gelezen (volgens mij in de hoefslag) dat het erfelijk is...

En ellepel, volgens mij kùn je gewoon niet van het probleem afkomen. Je kunt alleen de pijn verlichten voor je paard, vraag me af wanneer er ein-de-lijk iets uitgevonden wordt dat er ook écht tegen helpt!
En tot die tijd, houd ik het wel bij de boett-deken, helpt nog het beste naar mijn mening Lachen!

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:56

ben het met Tinne eens: het komt van binnenuit en als je er wat tegen gevonden hebt wat helpt, dan komt het toch weer terug als je stopt met dat middel. Echt weg gaat het nooit, volgens mij. Vork

LouisDV
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leegstede 19 Oostmalle (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:40

Of het langer dan een jaar genezen zal zijn, weet ik over een grote maand!! Ik zal het zeker melden en ik geloof er helemaal in!!!!

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:42

Het lijkt soms wel alsof hier in Nederland vooral de paarden die "sober" gevoerd moeten worden zoals, Friezen, Fjorden, Ijslanders, Shetlanders etc er last van hebben? Vraag me toch af of daar niet een verband in zit. Alle bovengenoemde rassen hebben een opvallend hoog gemiddelde voor wat betreft het aantal dieren met zomerexceem. Het komt natuurlijk ook bij andere rassen voor maar bij deze het meest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:43

Ik heb twee shetlanders en proberen in de zomer ook allebij zoveel mogelijk vacht te verwijderen. En de zomer begon vorige week al, dus [***] gaat nu met rap tempo door zijn wintervacht heen... Boos!

Ik heb de afgelopen jaren van alles geprobeerd (gist, kruiden, Insol Dermatophyton, homeoptische druppies) en de conclusie was dat alles vreselijk veel geld kost en vreselijk weinig helpt. Het beste werkte afgelopen zomer nog die drie bloedhete, kurkdroge weken, toen nam het schuren opeens drastisch af. Nu gaan we het eens met Novabogom proberen, maar ik ben een beetje afgestompt door alle beloftes van de vorige middelen en sta er dus toch wat sceptisch tegenover. Maar als het werkt ben ik natuurlijk de eerste die een gat in de lucht springt! Haha!

Over zomereczeem is trouwens ook een mailinglijst opgericht, waarop mensen ('lotgenoten' Haha!) hun ervaringen met verschillende producten bespreken, tips geven enz. http://groups.yahoo.com/group/zomereczeem .

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Re: Zomereczeem erfelijk bij Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:27

Ik ben er van overtuigd dat de aanleg erfelijk is.
Volgens mij heb je dragers en lijders. Een merrie die drager is kan van een hengst die ook drager is lijders geven (dus een paard wat de symptonen vertoont van zomerexceem) en van een hengst die niet drager is alleen dragers geven. Die afstammelingen hebben dan misschien zelf geen zomerexceem maar kunnen het wel weer doorgeven als je ze weer met een drager kruist.

Niet fokken met paarden met zomerexceem of met paarden die afstammelingen hebben gegeven die zomerexceem hebben is mijn idee.
Gewoon het risico niet nemen todat volledig duidelijk is wat precies de oorzaak is omdat je anders de kans loopt dat er straks wel heel veel dragers rondlopen en probeer het dan maar weer eens weg te fokken.
Helaas is het wel zo dat je een drager in dit geval pas ontdekt als hij/zij in bepaalde omstandigheden wordt gehouden of door middel van fokken.

De lijst met Friese hengsten die dragers waren heb ik ooit onder ogen gehad maar ik kan me alleen herinneren dat Ygram daar op stond omdat ik daar zelf een afstammeling van had en die had inderdaad zomerexceem.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:19

Beetje oud topic

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Re: Zomereczeem erfelijk bij Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:23

Zie ik nu ook pas
Komt waarschijnlijk omdat het in een ander topic gelinkt wordt.

Ik zal even temmen.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:53

Ik had al getemd

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:55

marina schreef:
Ik had al getemd


Dan zal er wel snel een slotje komen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:07

Hier is ie dan, het hangslot