inentingen enz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleur_ponys
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-02-08

inentingen enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:15

Hee!
Ik wil misschien een paard kopen, maar wil eerst een overzicht maken van de kosten.
Het klinkt misschien een beetje dom, maar ik heb geen idee van hoe vaak en voor wat je je paard in moet enten..
Zou iemand mij dat kunnen vertellen?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: inentingen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:29

1 keer per jaar. sommige doen het 2 keer per jaar.

fleur_ponys
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-02-08

Re: inentingen enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:32

oke, bedankt voor je snelle reactie! Voor welke ziektes moeten ze worden ingeënt?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: inentingen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:42

pfff, ik kijk even in mijn paspoort Knipoog

het middel waarmee die van mij t laatst mee is geënt heet:

equilis equenza T

daarin zit een enting van influenza en tetanus.

ook kun je kiezen om te enten met equilis resequin. dat is tegen rhino en influenza. dan moet je nog wel 1 keer in de 2 jaar een extra enting tegen tetanus geven...

fleur_ponys
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-02-08

Re: inentingen enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:59

oke , dankjewel!

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: inentingen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:24

Ik ent niet meer. Heb het jarenlang wel gedaan toen ik op ponyclub in les reed.
Sinds ik niet meer ent is het kuchen van mijn paard opgehouden...raar maar waar.

Mijn nicht deed nooit inenten en kocht een nieuw paard. Dus voor zekerheid haar pony tesamen met nieuw paard ingeent. Pony, die dus nooit ziek was geweest werd accuut verkouden. Toeval? Tja...dus wat is wijsheid.
Ik zou wel enten als je veel met vreemde paarden tesamen rijdt of op een pensionstalling/manege staat. Is ook bij meeste manege's verplicht.

Je kunt je paard nooit voor alles beschermen. Paarden worden nl. niet standaard tegen Rhinopneunomie ingeent, terwijl dat wel kan en ze er ook nog eens dood aan kunnen gaan, als de ziekte uitbreekt.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: inentingen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:10

sorry isabonny, maar ik denk dan: wat als je paard met het echte virus waartegen de enting was in aanraking zou zijn gekomen... dan zou ze heel veel zieker zijn geweest dan alleen verkouden... omdat ze er geen antistoffen tegen heeft.

in principe is het zo dat als je een paard niet ent dat dat geen kwaad kan. dat geloof ik best, maar in nederland zijn zoveel paarden, en staan ze zo dicht op elkaar... dat een ziekte erg makkelijk door het hele land verspreid is...

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: inentingen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:29

Ja daar heb je gelijk in ikenindi, maar mijn paarden staan aan huis en komen, sinds ik niet meer op de ponyclub rijdt, niet meer met vreemde paarden in aanraking. Mijn weien zijn van geen enkele kant toegankelijk voor vreemde paarden, dus kan er ook niet geneust worden. Vandaar dat ik het risico te verwaarlozen vind en ze dus niet inent. Dat doe ik deus WEL als ik weet dat ik regelmatig met andere paarden in contact kom. Niet alleen voor mijn eigen paard, maar ook omdat ik rekening met andere paarden wil houden.

Maar in geval van dus die Rhino, daar wordt dus niet tegen geent. Ik heb dus ook zo'n mazzel gehad daarmee. Bij de pensionstalling waar het uitbrak hier in het dorp, zijn 4 paaren overleden. Ik bracht tot 3 maanden voor de uitbraak altijd mijn paardemest dar naar toe. Als manlief dan de mest uit de kar stond te scheppen, liep ik vaak met mijn dochtertje langs de stallen. En uiteraard worden er dan wat neuzen geaaid.
Ik had zo mijn eigen paarden kunnen aansteken! Alleen omdat niemand ertegen doet enten! Waarom wel enten voor het een en niet tegen het ander?