Diaree..morgen de da voor Karan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Diaree..morgen de da voor Karan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 00:54

Karan heeft nu al een hele lange tijd diaree. Hij eet nog goed, ziet er goed uit. Glanzende vacht enzo. Hij heeft ook wel vaste ballen mest. Ik heb nog niet de diaree gezien, maar ik was om de paar dagen zijn staart en die is een grote plakzooi. Ook zijn billen zijn iedere dag vies. Dus die maak ik netjes schoon en ik smeer een zalfje om zijn billen niet teveel te laten irriteren. het is nu zelfs zo dat zelfs zijn dek nat is. Echt heel zielig.

ik weet echt niet wat het kan zijn. Ik ontworm iedere acht weken. Dat vroeg de DA meteen. Misschien zou het een salmonella infectie kunnen zijn. Heel veel paarden zijn dragers. Niet veel hebben er last van. ook kan hij last hebben van zijn darmen.

Pff ik weet het niet hoor. Iemand nog andere ideeen die ik morgen de DA kan vragen?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:19

Mhh ik ken dit probleem. Die van mij heeft dat ook regelmatig kan weet aan de hand van de temperatuur buiten of hij het heeft ja of nee. Vooral nu met dit weer.

Vooral de afgelopen weken is de temperatuur erg vaag geweest dan weer koud dan weer warm je kan begrijpen dat als je paard op stal staat met een dikke deken dit diarree kan veroorzaken.

Controleren van de darmen kan nooit kwaad.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:28

Krijgt Karan kuilgras of hooi? Kaminka verdraagt kuil niet zo erg goed en krijgt daar soms ook diarree of dikke achterbenen van. Een paar dagen op droog hooi zetten deed wonderen en dan heel langzaam weer opbouwen naar kuilgras. Omdat Kaminka wat gevoelige luchtwegen heeft heb ik haar liever op kuil dan op hooi, maar ja, als ze niet tegen kuil kan, houdt het op natuurlijk. Op dit moment krijgt ze half kuil/half hooi en gaat het goed.

Wortelen kunnen soms ook voor diarree zorgen, net als teveel zand in de darmen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 11:45

Nou vanochtens is hij geweest. Alles klonk normaal. Dus dat is vast een goed teken. Hij heeft een mest monster meegenomen voor onderzoek. Idd op zand en op wormen. Beide zijn onwaarschijnlijk, trouwens.


Als dat het niet is, dan gaan we weer verder kijken.

Karan deed het heel braaf dat onderzoek. Keek een beetje vreemd. Toch een hele arm die zomaar in je kont verdwijnt, ik zou ook heel verbaast kijken.

Hij heeft wel kuil en daar zou het aan kunnen liggen. Een aantal weken geleden is er een nieuwe zending geweest.

Gewoon nog even aankijken. Hij is in ieder geval niet ziek. Zo ziet hij er tenminste niet uit.

Maar ja Julius keek ook niet ziek.... Huilen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:12

ik heb een x zekjes programm poeder gehad van de da die hielpen wel. Dat is een soort Yakuhlt voor paarden. Mijn oudje was ook nooit echt ziek als hij diarree had maar als het te lang duurde (een week ofzo) dan haalde ik toch de da er weer bij.
Ja die nieuwe (misschien rijkere) zending kan ook de boosdoener zijn mischien trekt de diarree wel weg als hij er aan gewend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:31

Oei, ik kan me voorstellen dat je dan meteen weer aan je lieve Julius denkt Heike, maar zo'n pech heb je vast niet twee keer achter elkaar. 't Is vast iets heel onschuldigs, waarschijnlijk toch het kuilgras, of een bactierietje in het darmkanaal wat te veel darmvocht aan laat maken oid.

Niet te veel piekeren hoor meis.... Komt helemaal goed.
Knufs!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:42

Heb je ook hooi tot je beschikking iv kuil. Niet ieder paard kan even goed tegen kuil. De mijne krijgt er bulten van en veel paarden diarree. Glanzende vacht hoeft niets te zeggen van over de gezondheid. Je zou ook eens een darmreinigingskuurtje kunnen doen en dan een tijdje geen kuil geven. Gaat het dan beter probeer dan weer kuil. Reageert hij daar slecht op dan weet je dat het aan de kuil ligt.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:31

Voor deze nieuwe lading kuil heeft hij toch ook gewoon kuil gehad?
Dit kuil kan gewoon net iets anders in elkaar zitten waardoor hij diaree krijgt.
Er waren toch nog een paar pony's die er last van hadden? (ik meen dat je dat laatst nog tegen me zei toen Karan weer zo'n vieze staart had)

Even het onderzoek afwachten. Sterkte!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 09:03

Kuil en Welsh Cobs gaat niet altijd samen idd. Mijn kennis voert wel kuil, maar dat is bijna net zo droog als hooi. En dat gaat goed. Vorig jaar had hij iets minder droog spul, en daarvan gingen er ook een paar aan de diarree.
Maar ik hoop dat het niets ernstigs is met Karan hoor.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 09:15

En is het toevallig ook niet zo dat er een paar warme dagen zijn geweest waar het dek te warm was en dat hij daarom een beetje ziekig is??
En daar dus een beetje van aan de diarree is ??

Dat hoor je ook nog weleens, vooral nu met die wisselende dagen qua temperatuur enzo.........

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 11:03

Hee meis, het komt wel goed hoor.
Ik kan me wel voorstellen dat het Julius naar boven haalt... Maar maak je niet teveel zorgen....

Sterkte en laat gauw weten als je meer weet!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:34

Geen zorgen hoor OK dan! .

Ben ervan overtuigd dat het door het kuil komt.

Mijn haflinger heeft het op mijn vorige stal ook gehad en niet zo'n klein beetje ook.
Hij liep op een gegeven moment helemaal leeg, hij was er helemaal slap en zielig van.
Omdat de boer maar bleef volhouden dat het niet van zijn kuil kwam heb ik zelf 10 baaltjes hooi gekocht. Binnen 3 dagen was het over en zag de mest er weer goed uit.

Toen kregen we toch weer gewoon hooi en bleef het goed gaan.
Daarna toch weer kuil en begon de ellende weer Boos! . Ik heb toen Thrive van de paardendrogist gekocht om te proberen en warempel het hielp.
De mest werd weer stevig en er kwam bijna geen water meer mee.
Felix zat ook gelijk een stuk beter in zijn vel.

Inmiddels heb ik na deze stal nog 2 stallen gehad. Toen begon ik weer met kuil en deze 2 keren was en is er nog steeds niks aan de hand.
Het ligt dus echt aan het kuil. Je hebt kans dat de volgende zending geen problemen meer geeft.

Voor dit probleem kreeg Felix op andere stallen ook gewoon kuil en was er ook nooit wat aan de hand alleen dus op die ene stal.

Dus mijn tip: Relax!! Haha! ga hooi voeren en koop een pot Thrive van de PD.

succes ermee.

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:43

Hoi, Mijn Haf heeft ook vaak last van vieze billen en benen. Hij heeft verder goede mest, alleen het laatste beetje is prut. Misschien heeft de jouwe daar ook last van. De dierenarts heeft mest nagekeken en was helemaal goed. Dit kan verder geen kwaad. Wordt alleen vaak billen wassen!! Je kan idd. beter hooi voeren en geen penen ofzo, maar wel hard, droog brood. Voldoende ruwvoer is ook erg belanggrijk.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 23:18

Hij krijgt wel voldoende biks hoor. Alleen kan ik niet kiezen tussen hooi en kuil. helaas.

Ik was nu iedere dag zijn billetjes en smeer er wat creme op.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en ik zal zeker laten horen wat de DA heeft gevonden.(waarschijnlijk niets, maar dat is ook goed nietwaar?) En dan koop ik zo'n pot Thrive!

En bedankt dat jullie het begrijpen van Julius. De manege houder begrijpt dat niet en vind dit zonde van mijn geld. Maar ja hij heeft Julius nooit gekend. Wat dat betreft kennen jullie me een heel stuk beter dan Hans.

fruitdruifje

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: goeree overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:59

hoi.laat idd het kuilgraf ff weg of meng het met normaal hooi.te veel wortelen kan ook de boosdoener zijn.alletwee..wortelen en kuil,krijg je inderdaad bij een teveel vieze staarten en natte billen.tegen de diaree kan je hem zemelen geven en een liksteen om het zout weer wat op te voeren Knipoog

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:51

Ook een andere lading kuil kan een oorzaak zijn van diarree, Joris gaat enorm aan de spuiterij van kuil en krijgt het dus echt niet.

Tja en ik kan het me ook goed voorstellen, Jullius leek echt neit ziek van tevoren, het was echt een flits aan een blauwe hemel.
Kun je niet zelf hooi kopen dan? En daar ergens neerleggen?

Anders hebben wij nog een plekkie vrij.... Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:51

stagave schreef:
Hoi, Mijn Haf heeft ook vaak last van vieze billen en benen. Hij heeft verder goede mest, alleen het laatste beetje is prut. Misschien heeft de jouwe daar ook last van. De dierenarts heeft mest nagekeken en was helemaal goed. Dit kan verder geen kwaad. Wordt alleen vaak billen wassen!! Je kan idd. beter hooi voeren en geen penen ofzo, maar wel hard, droog brood. Voldoende ruwvoer is ook erg belanggrijk.


heeft mijn oudje ook hem hem al 'binnenste buiten laten keren' door de da maar niets te vinden. Penen, slobber en kuil kan de mijne ook niet tegen dan gaat hij écht' aan de dunne.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:15

Omega heeft ook regelmatig last van diarree, waarbij de mest wel goed is maar er een hele lading vocht mee komt, en daarbij dan ook erg winderig.
Nu voer ik hem biosaf gist bij en dit helpt! Verder heeft er weinig last van, is niet mager en heel levendig. Hij heeft hier iig al zolang last van als ik hem heb dat is 3,5 jaar.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 15:47

Esther schreef:
Omega heeft ook regelmatig last van diarree, waarbij de mest wel goed is maar er een hele lading vocht mee komt, en daarbij dan ook erg winderig.
Nu voer ik hem biosaf gist bij en dit helpt! Verder heeft er weinig last van, is niet mager en heel levendig. Hij heeft hier iig al zolang last van als ik hem heb dat is 3,5 jaar.



Idd Karan is ook wel winderig. Biosaf giste? waar haal je dat dan?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:16

[quote="Heike

Idd Karan is ook wel winderig. Biosaf giste? waar haal je dat dan?[/quote]

Bij de paardendrogist.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:40

Kan een storing zijn van darmbacterieen, als je paard verder gezond oogt en geen koorts heeft kun je overwegen om hem een tijdje Yakult te geven, dit brengt de darmflora weer in balans, als dit de oorzaak mocht zijn natuurlijk.

succes, maar aan de da navragen of je paard laten nakijken is het beste.