Cavia-experts: is dit schimmel/schurft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
damaxes
Berichten: 256
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:19

ohhww.. de fokker zei dat namelijk, dat hij ze ook deed wassen voor een show.. dus jah kweet ook nie.. Verward

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:59

Bolke schreef:
Ik heb nu sinds een week een jonge cavia. Nu viel het me een paar dagen geleden op dat ie om 1 oog een beetje een wittige/schilferige huid heeft waar ook minder haar op zit dan om zijn andere oog. Om het goeie oog zit ook een mooi zwart randje, dat is dus niet bij het andere oog, zijn ooglid is al het ware ook droog zeg maar.

Ik ben al terug geweest naar de dierenwinkel met hem. Ik dacht: ze hebben er vast wel iets voor. Hij had het namelijk ook al toen ik hem kocht, maar ik zag het pas toen ik al thuis was. Maar goed, ze konden er verder niet mee helpen, het kon zijn dat ie alsnog schurft kreeg. Ik mocht wel een andere uitzoeken! Boos! Ja daag, het is geen broek die niet past. Ik kon wel een potje een of ander vet meekrijgen a raison ? 7,50. Laat maar lekker zitten joh.

Ik heb een aantal dagen geleden een pipet tegen luizen e.d. in zijn nek gedaan. Maar het zit echt alleen om het oog heen, dus of dat helpt? Misschien heeft er iemand tips voor wat ik om het oogje zou kunnen smeren ofzo?


Allereerst moet ik zeggen dat ik het super van je vindt dat je dat diertje niet zomaar omruilde. Vind ik echt heel erg tof. Inderdaad, het is geen broek.

Wat je zou kunnen doen is je Caavje met betadine shampoo wassen. Ik heb jarenlang langhaarkatten gefokt en er natuurlijk ook wel eens mee te maken gehad. Godzijdank niet vaak. Betadine helpt super. Wel voorzichtig bij het oogje.

Verder kun je ook dat anti-schimmelspul wat ze bij paarden ook gebruiken erop smeren. Verdun het en was hem het liefst helemaal erin. Ik weet even niet meer hoe het heet Verward.

Dat is wat je het beste kan doen volgens mij.

Succes.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:03

Nog een kleine tip. Een kweek zou kunnen inderdaad. dan weet je het 100% zeker maar je kunt ook een keer een Woodselamp kopen. Dit is dezelfde lamp die ze gebruiken om vals geld te checken. Hou dat op de plekjes (in het donker) en licht het felgroen op dan kan je er bijna zeker vanuit gaan dat je schimmel hebt. Wassen kan dan zeker geen kwaad.

Maar van Caafjes heb ik niet zoveel verstand. Misschien mag je die wel helemaal niet wassen Haha!