Hengstig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 16:21

Mijn merrie is enorm hengstig. Dit is vaker het geval wanneer de training op een laag pitje staat (weer Huilen ). Maar nu loopt er een ruin in dezelfde wei die haar continue aan het bespringen is. Dat beest is knetter, maar je zit natuurlijk met een koppel. Die ruin heeft het twee jaar geleden voor elkaar gekregen om bij een hengstige merrie de staart af te bijten!

Wat voor middel kan ik op de deken, staart en manen smeren zodat dit NIET AANTREKKELIJK is voor deze oversekste ruin? Verward

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:24

Ik denk niet dat je er iets aan kan doen. Je merrie geeft een geur af dat kan je niet weghalen lijkt mij! Misschien gewoon zorgen dat ze niet bij elkaar kunnen komen.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:44

Ik ga een potje VICKS kopen bij de apotheek in geval mijn hengst te zot zou worden met de merrie. Het best is vicks in de neus van de ruin smeren zodat hij de merrie nie meer riekt ! Doen da helpt! Doen ze op wedstrijden met hengsten ook Knipoog

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:57

Ik denk dat het beter is de hengstige merrie apart te houden. Als je dat niet wilt zou je haar met antibijt lotion in kunnen sprayen. Dat is heel bitter spul, zodat de ruin in ieder geval uit haar manen en staart blijft. Lachen

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:34

Ik denk dat ze uiteenhouden het beste is.
Van die vicks zou ik best niet proberen, want mensen kunnen er een alergische reactie op hebben, dan kan dat best wel bij een paard gebeuren.
Wanneer je ze echt niet uitelkaar kan houden, kan je je veearts telefonisch raadplegen.
Als er een goede methode voor is dan weet hij dat wel!

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 12:28

Waar ze staat die willen niet echt meewerken. Tevens wordt de eigenaar van de ruin niet aangesproken, want een echt lieverdje is deze momenteel ook niet (dekens slopen e.d.). Het is de enige stal hier in de buurt die de paarden in de winter gedurende de hele dag buiten zetten en dit is belangrijk voor mijn merrie (luchtzuiger en snel opgefokt). Vandaar waarschijnlijk ook een heftige hengstigheid, maar ook omdat ze nu iets minder wordt getraind. Weet iemand iets af van Moody mare? Of iets homeopatisch? Het is gewoon roeien met de riemen die ik hem. Ze is al helemaal ingesmeerd met cribox, maar elke 5 minuten 350 kilo op je.....werkt ook blessures in de hand!

c_alsemgeest

Berichten: 20660
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:10

dat met vicks zou ik zeker niet doen, de menthol is snel irriterend voor de paardenneus.
Maar ik zou idd antibijt in de staart/manen van je merrie doen... dan blijft hij daar iig vanaf