Bij oudje nog hoefschoenen proberen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Bij oudje nog hoefschoenen proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 15:41

Ik lees zoveel positieve verhalen op bokt over hoefschoenen en ook over de strassermethode van bekappen. Nu staat mijn oudje alleen voor op ijzers omdat toen ik een x probeerde zonder ijzers de stukken er vanaf vlogen en de hoefwand te dun was geworden volgens de smid. Ik zat zelf te denken (want las hier dat smit nu ook aan huisbezoekjes doet voor aanpassen) aan smitjes voor alleen voor om aan te trekken met wandelen.
Nu word zor aankomende zomer 32 en vroeg mij af of het dan nog verantwoordelijk en handig is om hem nog om te laten schakelen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:41

Ik denk dat zolang je de stand niet veranderd door anders te bekappen, dat er niets mis mee is om met stappen even te gebruiken...

Duhelo

Berichten: 28543
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:44

ik denk ook dat het te doen is
maar als de brokken eraf vlogen, dan denk ik dat zen hoeven gewon constant steun nodig hebben, en niet enkel steun een uurtje per dag als je ermee wandelt
d tijd op de (betonnen) vloer in stal, en in de wei zijn zijn hoeven onbeschermd...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:20

Hmm, onze oudjes hebben we ook op blote voeten staan, maar die komen ook niet meer de weg op. Het duurt ongeveer 1 jaar voordat de hoeven zich hebben aangepast. In tussentijd brokkelen de hoeven dus ontzettend, en kunnen ze wat onregelmatig gaan lopen, aangezien de stand dus wel wat veranderd.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 09:43

ik loop iedere dag een half uurtje met mijn oudje over het stenen erf en in de wei liggen vooraan ook stenen dus denk toch dat dat misschien een probleem gaat vormen. In de stal liggen rubber matten dat wel.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:49

Waarom bel je Smit niet en leg je het voor? Ik heb ook wel eens gehoord dat je die dingen op proef kunt krijgen, tegen een kleine vergoeding.

Zelf zie ik eigenlijk geen reden om het niet te proberen. Je verandert niks aan de stand en ouwetje kan weer lekker langs de weg banjeren. Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 12:31

heb er nu net weer nieuwe voorijzers onder dus denk dat ik het over een week of 8 als de hoeven weer gegroeid zijn met mijn hoefsmid overleg. Zal binnenkort ook wel even Smit bellen voor informatie en of hij eventueel ook langs kan komen.
Denk dat helemaal zonder ijzers wel lekker zal zijn voor mijn ouwetje omdat hij vrij stijf is en denk ik ook wel artrose heeft.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:55

Toen Miro's eigen schoenen in de maak waren kreeg ik een paar schoenen mee die ik zolang mocht lenen...niet helemaal de goede maat natuurlijk maar we konden er mooi even mee "oefenen" en Miro kon vast een beetje wennen...na 3 weken kreeg hij zijn eigen Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 15:08

denk dat ik het gewoon ga doen! eerst nog even een paar weekjes wachten tot zijn voorhoeven weer zijn gegroeid (is net vorige week beslagen) en dan hup ijzers eraf. Veel lekkerder voor mijn oudje denk ik krijgt hij ook geen klappen meer in zijn benen van de ijzers. ga even proberen smit te bellen.