*beukenhaag... giftig of niet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 09:56

Sinds een maand of drie hebben wij nieuwe buren, wiens tuin pal naast onze bak/paddock ligt.

De vorige bewoners hadden langs de erfscheiding een behoorlijke haag van bomen en struikgewas, waar onze paardenbeesten dmv snoeien en stroomdraad en omdat er niets giftigs tussen staat geen last van ondervinden. Ze lopen hele dag los en kunnen dus met diverse acrobatische toeren door het hek heen aan het betreffende groen knabbelen.

De nieuwe buren willen in het najaar/winter de bomen en struiken gaan rooien en dan langs de erfafscheiding, dus pal langs de lange zijde van onze bak/paddock een nieuwe haag zetten, het liefst groenblijvers. Nu zijn het gelukkig heel aardige en vriendelijke mensen en toen ik vertelde dat taxus ernstig giftig is, lieten ze dat plan gelukkig al snel vallen. Gisteren vroegen ze of er dan beuken langs mogen, maar ik weet eigenlijk dus niet of deze bij inname door knabbelgragig paarden giftig zijn.

Ik ben dus benieuwd of iemand van jullie wel met zekerheid kan zeggen of beukenblad en takken wel of niet giftig zijn voor paarden.

Alvast bedankt!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 12:38

Beuk is geen enkel probleem!
Wij hebben zelf ook rondom ons erf een beuken haag (is op sommige foto's in mijn profiel ook goed te zien) waar onze paarden regelmatig een 'proefje' van nemen Vork

Ik geef ze de grove stukken die overblijven na het snoeien ook regelmatig als zoethoudertje in de paddocks.

btw,
ik heb het ook opgezocht hoor!
het is niet zo dat ik heb geprobeerd of het wel of niet giftig is Pling

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 17:52

Citaat:

het is niet zo dat ik heb geprobeerd of het wel of niet giftig is Pling



Mijn paard heeft het wel geprobeerd, die leeft nog steeds... Haha! Haha! Haha!
Als "groenblijver" kan je 'm beter niet nemen, in de winter kijk je er dwars doorheen (maar dat weten je buren nog niet)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 20:11

In veel paardenboeken staat dat beuk giftig is. Mij lijkt het nogal raar, maar ja...
Onze pony's hebben ook een paddoc met een beukenhaag rond gehad. Het was zo'n rode, zo een waarvan de blaadjes in de winter bruin worden maar niet afvallen (privacy Pling ). Ze kwamen en nooit aan (in tegenstelling tot de gesneuvelde hazelaar, en fruitboemen Frusty ) , misschien is het dan wel giftig. Verward

Jammer genoeg is de haag gesneuveld Verdrietig . Hij stond er 20 jaar en was eindelijk mooi uitgegroeid, maar de gemeente wilde een voetpas aanleggen (i.p.v. een berm Knipoog ) en onze haag heeft moeten pleets maken voor een houten schutting Frusty .
De Beuk is aan't verdwijnen in Vlaanderen...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 07:54

Misschien is er inderdaad verschil in type beukenhaag... die van ons is groen. Wordt kaal in de winter, nu ook al trouwens... Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 07:56

die van ons is groen in de zomer,
en 's winters wordt hij helemaal bruin maar blijven de blaadjes hangen,
die vallen er pas af wanneer de nieuwe blaadjes weer gaan groeien...