Een maagzweer of wat anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:44

Even het hele rijtje problemen bespreken met de dierenarts en die het paard helemaal na laten kijken.
Dat geeft waarschijnlijk al wel wat meer duidelijkheid waar je moet zoeken.

Kun je achterhalen waar het paard vandaan komt?
Misschien geeft contact met eerdere eigenaren nog een antwoord...

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:27

Ik heb je filmpje bekeken en vond de reactie op de rug nog best mee vallen. Ze gaf wel heftig reactie op aanraking van het gebied bij de schoft. Dat kan idd duiden op evt maag problemen of dat het daar pijnlijk is door evt knellend zadel.

Niet gelijk het ergste denken hoor, het kan best op te lossen zijn. Ze kunnen tegenwoordig zo veel om je paard comfortabel te laten zijn.

BETUWE
Berichten: 733
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:34

horseminn schreef:
Nouvel schreef:
Ik zou zelf in dit stadium niet meer gaan raden en conclusies gaan trekken maar een goede dierenarts raadplegen.
Dan weet je waar je aan toe bent.
Een paard der zoveel signalen geeft werk je toch ook niet prettig mee...

Dinsdag komt ie, maar weet nu al wel dat ie gaat zeggen dat het een vaste rug is of aan het zadel ligt en de zadelmaker eerst moet komen. Daar ben ik wel bang voor, want tenslotte weet ik al wel dat het veel meer is dan een vaste rug of het zadel.


Hier ook een paard gehad met heel veel zelfde symptomen. Last van dr rug en ineens schraal in de spieren. Bloed laten afnemen, daaruit bleek voornamelijk hele hoge leverwaardes. Gelukkig keek onze dierenarts verder dan een pijnlijke rug

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:17

Zelf ben ik meer fan van een osteo, fysio dan een dierenarts. Dierenartsen zijn op dat gebied erg beperkt vind ik. Ik zou eerst eens een osteo laten langskomen mss is het probleem vrij makkelijk op te lossen. En misschien zijn er meerdere dingen aan de hand en speelt een maagprobleem mee. Je zou Mastic Horse kunnen proberen, dat is niet heel duur en heeft mijn paard heel goed geholpen. Verder is een zadelcheck altijd een aanrader. Als de problemen hierdoor niet op te lossen zijn, dan zou ik foto's laten maken.

Verder is een goede manier van trainen, over de rug, voorwaarts neerwaarts aan te bevelen. Eventueel eerst aan de longe. Werk aan de hand is altijd fijn om een paard zonder belasting te trainen.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:12

Osteo, fysio allemaal prima maar eerst een goede en vooral juiste diagnose stellen is belangrijker is mijn mening.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:02

Popstra schreef:
Osteo, fysio allemaal prima maar eerst een goede en vooral juiste diagnose stellen is belangrijker is mijn mening.

Juist, en nogmaals, een paard dat dermate pijnlijk is, valt door een fysio of osteo niet op een positieve manier te behandelen. Het paard moet de behandeling kunnen toelaten.
Een goede fysio kan dmv het observeren in stand en beweging, en door het voorzichtig (!) palperen van de rugspieren wel een indicatie krijgen van waar het probleem eventueel zit, maar dat is het ook wel.
Zelfs als het probleem puur zit in de spieren (denk aan spierbevangenheid) en niet in het skelet of de organen, dan zal de gevoeligheid van de spieren toch echt eerst moeten verminderen voordat daar iemand aan kan gaan zitten in de zin van massage of manipuleren.
Maar vooropstaat dat je de oorzaak van de pijn moet zien te achterhalen. En daarvoor ben je bij een goede DA of kliniek aan het juiste adres.
Pas als de pijn weg is, en de oorzaak bekend, kun je eens gaan nadenken over passende (revalidatie) training en aanvullende behandeling door bijv. een fysio of sportmasseur.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:03

Voor je iets gaat behandelen moet je wel weten wat het is, anders kun je het alleen maar erger maken!

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:14

Ik ben ook meer voor een dierenarts van voor een fysio/osteo omdat in dit geval een osteo zolang er geen diagnose is gesteld niks kan doen. Mijn osteopaat had namelijk niks gevoeld dat vreemd was bij mijn paard. Rug zou 'perfect in orde' geweest zijn tot er eens foto's getrokken werden. Ik zou dus gewoon de dierenarts laten kijken TS, die kan van daaruit beter advies geven.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:18

Van zo'n zere rug krijgt elk paard op termijn maagzweren.
Zonde als je die behandelt zonder de primaire oorzaak aan te pakken.

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:22

Jasmijn159 schreef:
Van zo'n zere rug krijgt elk paard op termijn maagzweren.
Zonde als je die behandelt zonder de primaire oorzaak aan te pakken.

Dat doet ze toch ook niet? Zoals ik het begrijp heeft TS het paard nog niet lang. Ze erkent de signalen en vraagt om hulp, dat is de eerste stap. Dinsdag komt de DA al, dus ze behandelt nog niks.

Babootje

Berichten: 26390
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:45

Kan goed met het zadel te maken hebben hoor.De DA zal dat ook wel bekijken.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:21

CalipsoLover schreef:
Jasmijn159 schreef:
Van zo'n zere rug krijgt elk paard op termijn maagzweren.
Zonde als je die behandelt zonder de primaire oorzaak aan te pakken.

Dat doet ze toch ook niet? Zoals ik het begrijp heeft TS het paard nog niet lang. Ze erkent de signalen en vraagt om hulp, dat is de eerste stap. Dinsdag komt de DA al, dus ze behandelt nog niks.


Dit was meer een reactie op iemand die zei dat het beeld passend is bij maagzweren. Sorry, had het even moeten quoten voor de duidelijkheid.

horseminn
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-19

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 17:45

Ik ben zelf bang dat het atrose in de rug is. Aangezien ze Z heeft gelopen eerder, al wat ouder is (bijna 18) daarna heeft ze intensief gesprongen, en hebben we haar van de handel gekocht die haar van de paardenmarkt heeft. Ik ben er bang voor maar heb zo mijn vermoedens van wel ivm haar symptomen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:54


horseminn
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-19

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 11:22

We moeten twee weken pijnstilling geven, als het dan over is moeten we foto’s laten maken en is het wss ernstig. Als het dan nog steeds zo is is het gedragsproblemen maar dat verwacht ik dus echt niet. Jullie wel?

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:39

horseminn schreef:
We moeten twee weken pijnstilling geven, als het dan over is moeten we foto’s laten maken en is het wss ernstig. Als het dan nog steeds zo is is het gedragsproblemen maar dat verwacht ik dus echt niet. Jullie wel?


Begrijp je post niet helemaal. Bedoel je pijnstilling of ontstekingsremmers? (of allebei?)
"Over" met pijnstillings zal allicht niet gebeuren, enkel het tijdelijk aangenamer maken.
Ontstekingremmers is best een gevaarlijke, want dan wordt de ontsteking wel aangepakt, maar het probleem minder gedetecteerd. Tenzij je bvb echt weet waar de ontsteking zit en deze gereduceerd moet worden, om juiste diagnose te stellen (denk aan echo bvb)

Ik hoop dat je snel wat meer weet

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:41

Ik gok echt pijnstillers, en ik vermoed dat de DA een pijnlijk rugprobleem vermoedt. Wordt het vervelende gedrag minder met pijnstillers dan wil de DA zijn vermoeden met foto's bevestigen en anders vindt de DA dat het paard zich moet gedragen als ik bovenstaande post van TS goed begrijp.

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:58

nessinator schreef:
Ik gok echt pijnstillers, en ik vermoed dat de DA een pijnlijk rugprobleem vermoedt. Wordt het vervelende gedrag minder met pijnstillers dan wil de DA zijn vermoeden met foto's bevestigen en anders vindt de DA dat het paard zich moet gedragen als ik bovenstaande post van TS goed begrijp.

Ja, dit denk ik ook. Dit doen ze meestal om uit te sluiten dat het probleem niet elders zit maar dus echt in de rug. Als het paard nu plots wel beter loopt, niet boos wordt, en terug normaler is wordt het vermoeden van pijn (in de rug) bevestigt.

horseminn
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 14:22

CalipsoLover schreef:
nessinator schreef:
Ik gok echt pijnstillers, en ik vermoed dat de DA een pijnlijk rugprobleem vermoedt. Wordt het vervelende gedrag minder met pijnstillers dan wil de DA zijn vermoeden met foto's bevestigen en anders vindt de DA dat het paard zich moet gedragen als ik bovenstaande post van TS goed begrijp.

Ja, dit denk ik ook. Dit doen ze meestal om uit te sluiten dat het probleem niet elders zit maar dus echt in de rug. Als het paard nu plots wel beter loopt, niet boos wordt, en terug normaler is wordt het vermoeden van pijn (in de rug) bevestigt.



Ja, dat klopt.

horseminn
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-19

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 08:46


Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 08:53

Nee ziet er niet echt lekker uit. Lijkt alsof ze een soort verkrampt vanuit de rug, achterbeen komt ook helemaal niet onder.

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:11

Paard van vriendin liep ook niet lekker door haar lijf. Ze had een afspraak staan bij de kliniek.
Tussen het maken van de afspraak en de werkelijke afspraak zaten een paar dagen, maar paardje ging steeds beroerder lopen.
Tussendoor de da op stal laten komen, maar kon hier niet veel mee.
Paardje is eerst een week op de pijnstillers gezet. Ze moest eerst het cirkeltje uit van pijn en lijf vast zetten.
Door de pijnstillers ging ze beter lopen, en kwam wat beweging terug in haar lijf.
Foto's wezen uit lichte artrose in het si en minimale ks in haar rug.
Si ingespoten en revalideren door oa aquatraning.

Paar maanden later is ze er weer helemaal.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:39

Met enkel pijnstilling ga je het paard zijn verzuurde spieren niet beter krijgen. Die moeten echt behandeld worden.

Ik zou met dit paard naar een kliniek gaan waar ze in een keer een behandelplan maken en behandelen. Zo schiet het niks op.

Kinke

Berichten: 20557
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:51

op mij komen jouw reacties over als kosten willen vermijden door echt goed te laten onderzoeken. Een Z paard koop je niet op de markt. Dat weet je zelf ook.

horseminn
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 11:07

Kinke schreef:
op mij komen jouw reacties over als kosten willen vermijden door echt goed te laten onderzoeken. Een Z paard koop je niet op de markt. Dat weet je zelf ook.

Dat is zeker niet waar, ik heb pas gehoord dat ze van de markt kwam toen ik haar al had. Wij gaan binnenkort foto’s laten maken, maar wouden eerst weten wat de dierenarts zei die aan huis kwam.